Nieuwsbrief nummer 26       2013

Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL

  3de jaargang

Aandachtspunten en nog veel meer...

Buitenspiegels en kijkhoek
Soorten spiegel

D
e buitenspiegels vormden vroeger het sluitstuk bij de aanschaf van een auto en  als je een paar mooie had uitgezocht, dan pas was de auto compleet. Ook bij de Traction Avant was dat zo alleen de keuze en de plaats waar ze moesten komen te zitten was wat beperkter dan bij andere auto's. Je had verder een keuze uit ronde- of ovale buitenspiegels met of zonder verkleining van het blikveld.

Beste plaats buitenspiegels 
De beste plaats is eigenlijk aan de deur maar de hoogte is een beetje afhankelijk van de bestuurder. Die moet er over heen kunnen kijken en dat is voldoende. Je ogen moeten als het ware zo min mogelijk afdwalen, dan pas heb je optimaal voordeel van je buitenspiegel.
Meer weten over het verbeteren van de kijkhoek, lees dan
hier verder...

Buitenspiegels ovaal of rond zijn een persoonlijke keuze. De kijkhoek moet in ieder geval wel goed zijn.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Werking remlichtschakelaar
De remlichtschakelaar zorgt ervoor dat wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, de remlichten gaan branden. De schakelaar staat in rusttoestand opengedrukt en dat gebeurt weer door een stangetje die met het rempedaal is verbonden. Het stangetje geeft de mogelijkheid,de contactn open te houden, dit door middel van twee moertjes.
Wanneer dit niet toereikend is kan ook nog de schakelaar zelf verschoven worden door middel van gleufgaten in de bevestiging. Zelf repareren van de remlichtschakelaar is heel goed mogelijk en vereist geen bijzondere vaardigheden wel opletten bij het demonteren want dan kan zorgen voor verrassingen.. 
Meer weten? Lees dan hier verder... 
Voor een beter lichtopbrengst van de achterlichten zie ook "
achterlichten".


Remlichtschakelaar met bevestigingsbeugel.

Spanningsregelaar of dynamo?
Het kan voorkomen dat er iets aan je Traction stuk gaat ook al doe je nog zo je best om te zorgen dat dat niet kan gebeuren, maar ja een ongelukje zit in klein hoekje wordt er wel eens gezegd. Anders wordt het wanneer je weet dat er iets niet goed is en je toch gaat rijden met je Traction is vragen om nog meer problemen tenzij je ervan uitgaat dat anderen je wel zullen helpen en dat was ook in dit geval zo. Het laadsysteem liet het afweten, anders gezegd, het werkte niet eens bij vertrek naar een bijeenkomst. En zoals het meestal gaat wanneer de motorkap wordt geopend, heb je er gelijk belangstellenden bij staan. Zeker is als je je onder Tractionisten bevindt, dat er altijd wel iemand bereid is om je te helpen. De vraag was nu wat werkt er niet en wat werkt er wel. Een oude spanningsregelaar was nog wel voorhanden dus die maar meteen omgewisseld alleen mocht dit niet baten. Dan blijft, zo neem je aan, de dynamo over. Helemaal waar is dit natuurlijk niet omdat we de toestand van de bedrading buiten beschouwing hebben gelaten. Ook hier waren de verbindingen niet optimaal te noemen. Geoxideerde kabelschoenen kunnen ook voor problemen zorgen. Een dynamo hadden we niet dus moest de eigenaar van de Traction met dezelfde problemen waarmee hij gekomen was weer huiswaarts keren wel natuurlijk nadat de accu weer was opgeladen met een acculader.
Onderhoud aan je Traction, waar praten we over!!


Met beperkte hulpmiddelen werd geprobeerd de fout(en) te lokaliseren.

Remvloeistofmeter
Het probleem met remvloeistof is dat je moeilijk kunt beoordelen of deze zich nog in goede conditie bevindt en deze dus onder andere niet teveel vocht bevat. Om dit te controleren heb je meetapparatuur nodig waarvan de kosten voor aanschaf meestal niet in verhouding staan met de kosten die je nodig hebt voor het verversen van de remsysteem zelf. Jammer want je wilt niet ongemerkt in de gevarenzone terecht komen en vooral niet als je op vakantie gaat naar het buitenland waar je meer bergen kunt aantreffen dan in Nederland. Maar er is licht in de duisternis en deze wordt gebracht door VocorTools die een mooi apperaatje aanbiedt waarbij je in drie stappen kunt zien in welke conditie de remvloeistof zich bevindt. Voor de duidelijkheid wordt het percentage vocht gemeten wat natuurlijk een van de belangrijkste punten is en niet de hoeveelheid dopes die na verloop van tijd ook uitgewerkt kunnen raken.
Een simpele en effectieve tester die de conditie van uw remvloeistof aangeeft door middel van 3 LED`s.
Voor siliconenremvloeistof is deze meetmethode wat minder geschikt omdat hier het vocht in de hoeken van leidingen kan gaan zitten en dus niet in de vloeistof zelf.


Remvloeistofmeter.
Groen geeft aan dat het percentage water kleiner is dan 1,5%, dit is OK. Geel geeft aan dat het percentage water tussen de 1,5 en 3% is, dit is nog acceptabel. Rood geeft aan dat het percentage water groter is dan 3%, u dient de remvloeistof dan onmiddellijk te vervangen. 

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013