Nieuwsbrief nummer 24     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Dagrijlampen
Wanneer we de foto rechts bekijken is het de vraag of hier nog dagrijlampen bij kunnen. Echte dagrijlampen die uitgevoerd zijn met led- of xenonverlichting hebben meestal niet die klassieke uitstraling voor montage op onze Traction. Maar er zijn mogelijkheden voor diegene die dat wel willen. Meer veiligheid voor overdag, hetgeen we ook nastreven, maar ook nog enkele bijkomende voordelen als we het net iets anders doen. Uit de jaren 60 komt het verschijnsel om veel lampen op de auto te hebben en omdat we zuinig waren werden er ook nog kappen op geplaatst of was het alleen voor de uitstraling van een bepaald logo. In ieder geval waren vooral jongelui hiervoor gevoelig. Niet alleen lampen speelden hierin de hoofdrol maar ook spoorverbreders, speciale stroomlijnspiegels die op omgekeerde koplampen leken en ga zo maar door. Wat we nu zien is vergelijkbaar maar of het functioneel is, is een ander verhaal. Om toch iets te hebben, want ook ik ben daar gevoelig voor, de mogelijkheid van extra lampen maar dan wel functioneel. Meer weten over deze mogelijkheid, lees dan hier verder...

Een batterij aan verlichting. Sier of kunnen ze ook nog gebruikt worden?

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Toeval of niet?
In de vorige nieuwsbrief werd gesproken over de noodzaak van het balanceren van de wielen bij een Traction. Uiteindelijk komt er dan toch een moment in de ontwikkeling van de auto, gezien de mogelijkheid voor het behalen van hogere snelheden, dat wielen gebalanceerd dienen te worden. Voor de Traction was dat nog niet direct een noodzaak maar zoals het met alles gaat er komt een moment dat het nodig is. Het is dan ook een toeval dat net na het uitkomen van de nieuwsbrief een balanceerinrichting werd aangeboden voor oldtimers. Het bijzondere was dan ook nog de gelijkenis met het balanceerapparaat die ik zelf had. Toeval of niet, hierbij wil ik deze informatie de lezer niet onthouden en voor diegene die het zelf eens wil proberen zijn wielen te balanceren zijn er nu mogelijkheden. Voor de aanschafprijs hoef je het niet te laten want die is dik onder de 100 Euro. Misschien zijn er wat aanpassingen nodig voor wat betreft de binnendiameter van de velg, maar daar is meestal wel uit te komen.

Traction uit de winterslaap
Het is bijna zover om de Traction uit zijn winterslaap te wekken. Het is ook het moment om diverse rituelen op te voeren om haar gestart te krijgen. Sommige hebben altijd geluk met het starten en is er nooit een probleem maar er zijn er ook die er een beetje tegen op zien of er wel leven in de motor te krijgen is. Om te beginnen kunnen we een handje meehelpen om de startprocedure te verbeteren. Allereerst moeten we zorgen dat we geen compressieverlies in de hand werken zoals dat altijd het geval is na lange stilstand. Het kleine beetje smering verdwijnt meestal direct bij de eerste startpoging. Daarom moeten we teruggrijpen naar een klassieke startmethode. Deze houd in dat we wat verse benzine met wat olietoevoeging boven in de carburateur gieten. Door daarna de motor wat rond te tornen met de slinger kan dit mengel zich wat verdelen over de cilinders en zorgen we voor een betere afdichting. Er zit immers olie bij de benzine. Daarna kan de gebruikelijk startprocedure, zoals we die ons eigen gemaakt hebben, worden uitgevoerd. In de meeste gevallen zal na wat tegensputteren de motor gewoon aanslaan. De motor even opwarmen door een ritje te maken en zij is weer klaar voor diverse evenementen, vakanties en nog veel meer leuke ritjes.
Lees ook "
startproblemen na lange stilstand".

Neem als het kan volsynthetische bromfietsolie
 want die is meestal rookvrij.
Laadmonitor
Op moderne onderhoudsvrije accu's vindt je vaak een controleindicator die van kleur verandert van groen, accu vol, naar zwart, accu leeg. Het is natuurlijk een grofstoffelijk gegeven en ook de controle vindt meestal plaats op een cel. Een betere controle is de laadindicator die de hele accu bekijkt en dat is dan ook een betere oplossing om toch enig inzicht te krijgen in de laadtoestand van de accu.
Deze laadcontroleindicator kan je op meerdere accu's monteren zodat je met één acculader de accu's om beurten kunt laden! Erg handig omdat je precies kunt zien welke accu geladen moet worden. 
Meer weten, lees dan hier verder...
 

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013