Nieuwsbrief nummer 22     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...


Starterkrans-bendix slijtage
Zoals met alles wat stuk kan gaan heeft dit een oorzaak. Het grootste probleem is de startsnelheid, dus de snelheid waarmee het tandwiel naar de starterkrans wordt toegeschoven. Het is dus de startmotor die daar grotendeels debet aan is. De rotatiesnelheid is dan te laag en dat kan weer veroorzaakt worden door te lage accuspanning of spanningsverlies.Eigenlijk kunnen we meerdere oorzaken aanwijzen die we hier op een rijtje zetten. Dit zijn de belangrijkste problemen en er kunnen ook combinaties hiervan mogelijk zijn!
  • Startmotor is niet krachtig genoeg ( 2  i.p.v. 4 veldwikkelingen).
  • Startspanning te laag (verlies in bekabeling, te veel overgangsweerstand).
  • Accu heeft te weinig capaciteit ( oud of versleten)
  • Accuspanning te laag (niet geladen).
  • Accupolen gecorodeerd (slecht contact dus spanningsverlies).
  • Startschakelaar ingebrand ( spanningsverlies).
  • Te langzame bediening van de startknop en daardoor inbranden startschakelaar

Lees hier verder...


Een zwaar beschadigde tandwiel (bendix).

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Centrifugaal- vacuumvervroeger

We weten dat de vaste ontsteking (statische) wordt afgesteld op 8 graden voor BDP (bovenste dode punt). Dit gebeurt door een pen van 6mm in een daarvoor bestemd gat in het vliegwielhuis te steken. Door het vliegwiel te verdraaien komt deze pen precies in de uitsparing van 8 graden terecht. Het doel van deze voorontsteking is dat de benzine tijd nodig heeft om te ontbranden. Deze ontbrandingstijd voor benzine is ongeveer een paar milliseconden. Als we nu de voorontsteking dus afgesteld hebben op die 8 graden voor BDP, zal de benzine zijn volledige energie afgeven wanneer de zuiger het BDP passeert. De energie, dus de kracht op de zuiger, wordt dan volledig benut.

Anders wordt het wanneer we het toerental gaan verhogen. Zonder gebruik te maken van onze centrifugaalvervroeging zou dus de ontbranding te laat plaatsvinden. We hebben nu dus te maken met een naontsteking! Doordat de ontsteking te laat komt wordt dus ook het vermogen niet optimaal benut daarbij wordt de motor ook nog behoorlijk warm. Door een mechanisme toe te passen zoals het centrifugaal mechanisme kunnen we dit voorkomen
Lees hier verder...

vacuumdoosaansluiting op de grondplaat van het contactpuntje.

Oververhitting motor
 
Soms hebben we pech en raakt de motor oververhit door wat voor oorzaak dan ook. Door even te wachten tot de motor is afgekoeld  kan men meestal wel weer verder rijden. Vaak gaat dit gepaard met wat koelwaterverlies hetgeen we natuurlijk bij afgekoelde motor weer aan moeten vullen. Deze situatie kan verschillende malen voorkomen omdat we net even langer doorrijden bij oververhitte motor. Het koelwater is dan al voor een groot gedeelte verdwenen zodat alleen nog maar stoom overblijft wat afgeblazen wordt. Dit is zo'n moment dat door de enorme hitte de kop krom kan trekken en er kan zelfs een gedeelte van de koppakking weggebrand of verdwenen  zijn.

Wil je meer hierover weten, lees dan hier verder...


Slecht aangehaalde kopbouten veroorzaakte een doorgeslagen koppakking.
Remschoenen vernieuwen
Wanneer de remschoenen versleten zijn en dus vervangen moeten worden dan kan dat zonder gebruikmaking van een rempasser. Je boft wanneer je zelf de eerste keer dit ook hebt gedaan bij dezelfde remtrommel. Wanneer je dat toen nauwkeurig hebt uitgevoerd is het niet noodzakelijk de onderste instelling van de exentrieken te veranderen of bij te stellen. Is dit niet het geval dan moeten we alsnog de klassieke afstelmethode toepassen. Moeilijk is het niet, alleen meer werk. Lees hier verder...

Foto rechts:
Met een schoolbordkrijtje wordt de trommel ingekrijt om later, wanneer de trommel geplaatst is, de krijtsporen terug te vinden op de remvoering. Het is het mooiste als we dit op een groot deel van de remvoering terug zien.
De meest 10 bekeken onderwerpen van de laatste 30 dagen 
kleppen stellen 
Honen
Spanningsregelaar
Hoofdremcilinder
Koelvloeistof
Bobine
Restaureren
Drukgroep
Antivries
carburateur

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013