Nieuwsbrief nummer 21     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...


Carburateur en oxidatie
Een nieuwe carburateur wordt voorzien van een bescherminglaag om oxidatie tegen te gaan. Deze beschermlaag heeft niet het eeuwige leven en verdwijnt dan ook na verloop van jaren. De zo mooie glimmende carburateur wordt dan dof en het tijdperk van oxidatie is aangebroken. Aan de buitenzijde dof worden is niet zo erg, maar aan de binnenzijde gaat dat voor problemen zorgen. Vooral bij lange stilstand van de motor kan de oxidatie zich ontwikkelen net zo als dat bij ijzer gebeurt. De vlotterruimte kunnen we nog wel schoonhouden maar de kleine verbindingskanaaltjes binnen in de carburateur niet. Door oxidatie wordt het oppervlakte ruw en daar kunnen weer kleine vuildeeltjes achter blijven hangen. Het gevolg is dat de automotor moeillijk op toeren kan komen en er treedt vermogen verlies op. De Traction rijdt dan niet zo lekker meer en het lijkt wel of zij niet vooruit te branden is. Het probleem wordt dan meestal ergens anders gezocht en niet bij de carburateur. Probeer maar eens hard te lopen als je geen zuurstof krijgt. Zo ongeveer gebeurt dat dus ook met je carburateur. De oxidatie is vaak erg hardnekkig en meestal niet meer weg te krijgen. Alleen vervanging van de carburateur geeft weer nieuw leven aan de motor!

Oxidatie aan de binnenzijde van de carburateur heeft een nadelige invloed op de brandstof- doorstroming.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Black Sludge
 
We zitten in een jaargetijde dat we te maken hebben met lage buitentemperaturen. Voor de Tractionliefhebbers die toch onder deze omstandigheden gebruik willen maken van hun Traction, betekent dit dat de motor onder niet al te beste omstandigheden moet werken. De motortemperatuur blijft wat achter, temperatuursverschillen zijn wat groter waardoor condens in de motor niet helemaal kan verdampen. Ook komen er wat meer onverbrandde benzineresten in de olie terecht. Een samenspel van verschillende verontreinigingen slaan neer op de delen die wat kouder blijven, bijvoorbeeld het kleppendeksel. Hier zien we dan ook een mayonaise-achtige substantie verschijnen. Roet wat neerslaat en overal aan blijft plakken. Hierdoor kunnen kanalen dichtslibben en de motor ernstig vervuilen. Wat kunnen we aan al deze nadelige omstandigheden doen? Vaker olie verversen en breng de motor op een wat hogere temperatuur. Door je rolhoes wat hoger op te trekken, dus de radiator wat meer af te dekken, komt de temperatuur al wat hoger. Als je geen rolhoesje hebt plaats er dan een of verzin iets wat hetzelfde efect heeft. Als het kan vermijdt korte ritjes want die zijn helemaal funest voor je oliekwaliteit en de levensduur van de motor.
Lees ook “Wanneer olie verversen”.

Door lage buitentemperaturen komt er veel condens en dus water in de olie.
.
Winterslaap en slappe banden.
Het is voor veel Tractionisten nog een beetje te vroeg om nu al de Traction uit de winterslaap te halen maar daar komt natuurlijk een moment dat het moet gebeuren. Een kleine inspectie is natuurlijk nooit weg. We kijken naar eventuele lekkages, accu mischien nog in goede conditie en dan zien we het. Een paar slappe banden. Ja dat kan gebeuren maar wat nu?. Weinig mensen hebben een elektrisch luchtpompje voor 6 Volt en de wielen eraf halen om er mee naar de garage te gaan is ook zo'n klus die je niet zo ziet zitten. Ook al heb je een luchtpompje van 6 Volt tot je beschikking dan duurt het een eeuwigheid voordat de band op druk is.
Maar ook al zitten we nog zo in de problemen, een oplossing is er altijd. Een fietspomp die ook als autobandenpomp kan functioneren inclusief een mooie manometer erop. Een pomp die geen stroom verbruikt en waar je zelf ook nog een beetje warm van wordt. Meteen eentje halen en in de kofferbak leggen voor het geval dat. Ook makkelijk voor onderweg en nooit geen slappe banden meer, ook niet na een winterslaap!

Fietspomp als autobandenpomp. Zelf uitgeprobeerd en in orde bevonden.
Carrosserie delen uitrichten
We zijn trots op onze Traction en als zij er mooi uitziet zijn we nog trotser maar hoe zit het met de pasvorm van diverse carrosseriedelen? Hier het verhaal om de Traction nog mooier te krijgen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013