Nieuwsbrief nummer 18     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Traction Avant, wijn en stokbrood 
Als je aan Frankrijk denkt, denk je meestal meteen aan wijn, stokbrood en Traction Avant, hoe kan het ook anders. Misschien hoort daar nog wat bij, maar dat slaan we voor ons gemak maar even over. Omdat de Traction Avant van Citroën is en dit voor mij heel wat betekent, zie mijn website, hoeft er alleen nog maar wijn bij en die is natuurlijk van mij. Zelfgemaakte wijn, rode en witte en voor deze keer rozenbottelwijn uit 2011. 
Na een klein jaartje gerijpt te zijn is de rozenbottelwijn gebotteld, mooi van kleur en natuurlijk ook geslurpt zoals voorgeschreven door Ilja Gort de Nederlandse wijnboer die in Frankrijk woont. Dat was dan ook een ware mondexplosie van 14% alcohol met een volle smaak. Zeker voor herhaling vatbaar. Dat wordt weer plantsoenen leegplukken.
Proost!!

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Ontsteking met kuren 
Sommige Tractionisten zijn wanhopig wanneer er geen duidelijkheid is wat er nu precies aan de hand is. Een ontsteking met kuren, de ene keer werkt hij prima om vervolgens kuren te vertonen die soms ook weer overgaan. In het ergste geval is er helemaal geen leven meer in te krijgen. En wat nu? De ontstekingskabeltjes zijn al vervangen. De bougies al meerdere keren en wat blijft er dan nog over, natuurlijk de bobine, maar alles zonder resultaat. Dan de contactpuntjes maar eens bekijken, desnoods vervangen. En als alles al gedaan is dan is de wanhoop nabij. Natuurlijk als laatste redmiddel de mooie en handige hoogspanningtester van Ben z'n website in elkaar geknutseld. Aangesloten, maar ook hier was geen leven in te krijgen.
De Oplossing:
Op de foto zien we een deel van de stroomverdeler met de aansluiting van de condensator en de draad die naar de bobine gaat. De doorvoer daar gaat het ons om want wat we zien op de uitvergroting is een klein fiber isolatieringetje. Door vervuiling kan dit ringetje voor veel narigheid zorgen. Door deze vervuiling krijgen we te maken met een overgangsweerstand die na verloop van tijd dusdanige vormen aanneemt dat er een soort van kortsluiting ontstaat. De bobine komt hier dus als het ware aan aarde te liggen en weg is het onderbrekersignaal. Aan de buitenzijde schoonmaken is niet altijd afdoende. Uit elkaar halen en reinigen is uiteindelijk de oplossing. Vergeet niet het ringetje aan de binnenkant weer te monteren. Deze wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Accubak Beschermen
De Traction is uitgevoerd met een metalen accubakconstructie waar de accu in vastgezet kan worden. Door gebruik van een klassieke 6 volt accu bestaat de mogelijkheid dat er wat accuvloeistof gemorst kan worden bij het vullen of controleren van de vloeistof. Eigenlijk kan dat dus bij alle accu's met vuldoppen gebeuren. Omdat accuzuur vrij agressief is en dus ook voor ijzer, zal deze accubak op den duur in het ergste geval weggevreten worden. Om dit te voorkomen kan de gemorste accuvloeistof geneutraliseerd worden met een oplossing van soda in water. Honderd procent zekerheid hebben we hierover niet of dat overal gebeurt omdat een deel van het zuur kan achterblijven onder of achter de accu. Het gevolg is dat de ijzeren constructie wordt aangetast met de bekende gevolgen van dien. Om dit te voorkomen is een bescherming van het metaal noodzakelijk. Vaker de accubak in totaliteit schoonmaken is niet zo makkelijk omdat het verwijderen van de accu niet zo eenvoudig is. De motorkap moet eerst verwijderd worden en dat klusje is in je eentje niet zo simpel te klaren. Daarom is een wat permanente bescherming een betere oplossing. Alleen een verfbescherming is dus niet voldoende. De oplossing is de accubakconstructie in te smeren met lijnolie, eventueel met een kleine toevoeging van siccatief. Dit is een vloeistof die de lijnolie uit laat harden omdat lijnolie alleen plakkerig blijft. Door wat lagen van deze lijnolie aan te brengen is de accubak voldoende beschermd tegen het eventuele gemorste accuzuur. Met lijnolie kan je natuurlijk ook andere roestgevoelige delen beschermen. Lijnolie is een beetje te vergelijken met Owatrol wat veel wordt toegepast en bekend is in de watersport. De bescherming valt of staat natuurlijk bij de herhaling! Kort samengevat betekent dit dat wanneer een onderhoudcyclus van de Traction is aangebroken ook dit punt wordt meegenomen.

Accupolen

Ook bij de accupolen zien we soms de bekende bloemkolen. Dat komt omdat het materiaal van de accubak niet voor honderd procent afdicht ten opzichte van de accupolen. Er kan dus accuzuur langs de polen naar boven kruipen. Deze accupolen insmeren met vaseline is de oplossing. Wacht hiermee niet te lang omdat het proces van oxidatie vrij snel kan gaan en dat kun je zien op de foto hiernaast.
Meer weten over accuonderhoud klik hier.

Goed beschermen voor het te laat is!

Invetten met zuurvrije vaseline voorkomt oxidatie.
Onderhoud Traction
Dat onderhoud aan onze Traction belangrijk is weten we allemaal. Het voorkomt veel standaard problemen die meestal op ongelegen momenten kunnen optreden. Alle problemen uitsluiten wanneer we het onderhoud goed hebben uitgevoerd is natuurlijk niet mogelijk. Er zijn altijd wel onderdelen die het zomaar laten afweten en dat komt zelfs bij nieuwe auto's voor. Geen reden dus om het onderhoud over te slaan. Om het onderhoud te vergemakkelen is er een onderhoudslijst samengesteld die per taak afgevinkt kan worden. De bestaande lijst die op de website onderhoud stond is herzien en in een nieuw jasje gestopt. Wanneer we de onderhoudslijst helemaal hebben afgewerkt, kunnen we dat zien als groot onderhoud. Onderhoudspunten die op dit moment niet van toepassing zijn kunnen we overslaan zoals bijvoorbeeld het doorsmeren. Dat hoeft natuurlijk niet ieder jaar tenzij we veel kilometers maken.
Hopelijk kunnen we nu nog beter onderhoud plegen.
Zie hier de nieuwe Traction OnderhoudsLijst in PDF formaat met voor de meeste onderdelen een link naar het bewuste onderhoudsonderdeel.

Onderhoudskaartje
Als afsluiting van ons onderhoud kunnen we een zelfgemaakt Onderhoudskaartje aan bijvoorbeeld de handrem hangen voor toekomstig onderhoud zodat dat niet vergeten kan worden. 
Customcars zie je bij alle merken autos. Voor de Traction Avant is het bijzonder te noemen omdat je dit fenomeen bij dit model weinig tegenkomt. Wat de trekkacht van de Traction betreft hoeft het geen Eriba Puck te zijn getuige deze foto. Customcars, zelf de traction Avant moest er aan geloven. 
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...
 
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012