Nieuwsbrief nummer 15     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Vastzitende bouten en moeren  
Door roest kunnen bouten en moeren behoorlijk vastzitten en zijn soms met geen mogelijkheid los te krijgen. Kruipolie zoals WD40 is een geschikt middel maar ondanks het gebruik hiervan moeten we wel geduld hebben. De inwerking van dit middel of ander kruipolieproduct heeft zijn tijd nodig. Soms wel een week voordat een bout of moer meegeeft om los te komen. Kunnen we dit geduld niet opbrengen dan is een breuk van een vastzittende bout het gevolg. Vaak gaat hier meer werk of tijd inzitten dan wanneer  we even gewacht hadden met het inwerken van de kruipolie. Wanneer de bout of moer behandeld zijn met kruipolie kunnen we wel proberen deze los en weer vast te draaien. Door deze handeling regelmatig te herhalen met gelijktijdig het weer behandelen met kruipolie kunnen we meestal elke weerbarstige bout loskrijgen. Bij hergebruik, wanneer de bout of moer niet beschadigd  zijn geraakt, in ieder geval de bout behandelen door een beetje kopervet op de schroefdraad te smeren. Door het gebruik van kopervet of gelijkwaardig product kan elke bout of moer zelfs na jaren nog losgemaakt worden.
Andere mogelijkheden om een bout of moer gangbaar te krijgen zijn 
verhitten met een brander of te laten schrikken met hamer en speciale schroevendraaier.

Door de roest zijn de bout en moer praktisch een geheel geworden. Geen geduld om los te draaien zonder de nodige hulpmiddelen te gebruiken, dan blijft er alleen doorslijpen of afzagen over. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Oliesoorten  
In de beginjaren van de Traction Avant was er weinig keuze voor wat betreft de motoroliesoort. Nu vele jaren later en vooral na een motorreviesie kun je overwegen voor een andere soort dan alleen een singlegrade olie. En dat wordt dan meestal ook gedaan en niet alleen omdat hij zomers maar ook in de winter gebruikt kan worden, maar ook omdat er verschillende dopes in zitten die onder andere de motor schoonhouden. Ook is het aanbod van verschillende merken groter dan vroeger. De maatschappij die vroeger veel betekend heeft in de ontwikkeling van motorolie is Castrol. In de racerij maar ook voor de particuliere autobezitter heeft Castrol veel geïnvesteerd en zelfs nu wordt veel gedaan om kwaliteits-olie te leveren voor alle merken auto's. Als we om ons heen kijken zijn er de laatste jaren veel nieuwelingen in olie "merknamen" bijgekomen met de bedoeling een graantje mee te pikken. De kwaliteit zal niet veel onderdoen en de keuze wordt er niet eenvoudiger door welke olie voor onze Traction te gebruiken. De keuze is vrij, maar ik denk dan toch altijd weer terug aan vroeger en daar hoort Castrol zeker bij. Neem in elk geval een klassieke olie zoals een 20W50 en geen 15W40 want dan blijft er bij een warme motor weinig oliedruk meer over. Welk merk? Dat mag je zelf bepalen! Eenmaal gekozen en bevalt hij, verander dan niet meer omdat er toch verschillen in de merken (oliesamenstelling) zijn.

Een Traction Avant is een mooie auto en niet te vergeten een fotogenieke auto en om dit te bewijzen zijn er sommige fotografen die er alles voor over hebben om dit vast te leggen, of is het liggen?
Help mijn auto wil niet starten !
Storing zoeken berust op logica om problemen op te kunnen lossen. Sommigen hebben die logica niet. Daarom proberen we hierin tegemoet te komen zodat ook de mindere  techneuten hun voordeel kunnen doen. Een voorbeeld is de hoogspanningstester die laat zien of er hoogspanning is of niet. Nog niet zo lang geleden een auto die niet meer wilde starten terwijl er de dag daarvoor nog normaal mee was gereden. Waarom nu niet meer willen starten was de vraag?. Het vermoeden bestond dat er niet zo veel brandstof meer in de tank zat. Even kloppen met de achterkant van de schroevendraaier op de brandstoftank. Die klonk verdacht hol maar of er nog wat benzine in zat wisten we niet. Dan de slang van de carburateur maar losmaken om te zien of er inderdaat benzine uit kwam tijdens het starten. We hadden ook geen benzinelucht geroken uit de uitlaat tijdens diverse startpogingen. Nu weer gestart met de losse slang van de carburateur in een leeg colaflesje en...benzine. Dan blijft de ontsteking over was onze logica! Om toch zekerheid te krijgen en zonder de bougie te moeten verwijderen dacht ik aan mijn zelfgemaakte hoogspanningstester. De kabel van de bobine naar de verdeler losgemaakt en de hoogspanningstester er voor in de plaats aangesloten. Starten maar weer en wat schets onze verbazing, een mooi oplichtend lampje dus de hoogspanning was aanwezig. Blijft er nog maar een ding over. We hadden brandstof en we hadden ontsteking dus blijft er de carburateur over. Door deze open te maken en te
reinigen bleek de stationairsproeier de oorzaak te zijn van het niet willen starten. Toch handig zo'n hoogspanningtester. Wil je ook zo,n handige hoogspanningstester hebben, kijk hier dan even voor de zelfbouw .

Meestal kun je met een Traction rijden, maar met deze kun je meelopen.


Werking Luchtfilter. 

Het uitfilteren van stof en zand zijn het belangrijkste omdat deze schadelijk zijn voor de motor. Belangrijk is natuurlijk dat de aangezogen lucht zo weinig mogelijk weerstand ondervindt want de motor kan hierdoor in ademnood raken waardoor de lucht-brandstofverhouding wordt verstoord. 
Lees hier verder...
                                               

Traction Avant altijd in beweging!
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012