Nieuwsbrief nummer 13     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 


Kulsdom. be
Onderhoud Traction Avant

Op deze website van Google vindt je wat specifiekere informatie en meer gericht op bijvoorbeeld het onderhoud van de Traction Avant. Wanneer, hoeveel onderhoud en waar je op moet letten zijn... 


Met vakantie

Onderhoud is de basis van probleemloos rijden. Omdat de Traction al een heel leven achter de rug heeft is extra aandacht noodzakelijk. Dan pas kan je zorgeloos met vakantie gaan. Zorg wel voor voldoende vervangende onderdelen. "Beter met verlegen als om verlegen"

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Ether verslaving
Startpilot is een vloeistof op basis van ether en wordt als laatste redmiddel gezien om een motor nog te kunnen starten. Het gebruik van deze vloeistof is niet zonder gevaar want er kan door veelvuldig gebruik motorschade ontstaan. De motor zal zeker niet in een beste conditie verkeren gezien het toepassen van dit product. Beter is de algehele conditie van de motor onder de loep te nemen en zien waar het probleem van het slechte starten ligt. Mocht het een motor zijn die wat op leeftijd is en dus door ouderdom en gebruik wat achteruit is gegaan, dan kan beter een andere procedure voor het starten worden toegepast . Een beetje benzine in de carburateur gieten doet soms wonderen. Niet hele sloten tegelijk maar een beetje gedoceerd kan de motor weer tot leven wekken. In het verleden werd dit vaak toegepast bij oude legervoertuigen, die stonden vaak stil, niet al te volle accu en een compressie die door de lange stilstand grotendeels was verdwenen (zie ook startproblemen na lange stilstand). Om het helemaal goed te doen kun je beter een tweetakt benzine gebruiken want die bevat ook nog een beetje olie en zorgt dan tevens voor een betere afdichting van de zuigerveren tegen de cilinderwand. Terugkomend op het gebruik van startpilot, wanneer de motor hierop start zal de volgende startprocedure zeker op dezelfde manier gebeuren en dat heet dan het verslaafd zijn aan startpilot. En zoals dat voor elke verslaving opgaat, daar kan je bijna niet meer vanaf komen!  Een motorrevisie is dan nabij.

Kenmerken distributieslijtage
Een motor die zwaar belast wordt zal sneller slijten en dat geldt bijna voor alles. Voor de distributieketting zijn dat de toerentallen die debet zijn voor een snellere slijtage. Bij hoge toerentallen komen enorme krachten vrij omdat de distributieketting de aandrijving is van de hele kleppentrein. Kort samengevat is dat de overbrenging van de nokkenas, klepstelen, tuimelaars en klepveren. Vooral de klepveren eisen veel van de distributieketting. Het gevolg is een ketting die na verloop van tijd iets langer wordt, hij rekt als het ware uit. Ook de tandwielen slijten waardoor de ketting iets dieper tussen de tanden komt te liggen.
De gevolgen zijn een onrustig stationair lopende motor. Door gas te geven verdwijnt alle speling en zal weinig gemerkt worden van de slijtage. Omdat er speling is bij stationair draaiende motor is deze niet alleen onrustig in het loopgedrag, maar is deze motor ook moeilijker af te stellen. Soms moet het stationair toerental verhoogd worden om afslaan bij koude motor te voorkomen . Een kettingspanner geeft soms een verbetering. Zie ook "Distributieketting"

Versleten Starterkrans
Er is aan mij wel eens gevraagd waarom de starterkrans altijd op één plaats versleten kan zijn. Normaal gesproken denk je niet verder na en wordt de vraag beantwoord met “dat is altijd zo bij een viercilinder”.  De aanname dat het altijd zo is,  is natuulijk niet genoeg en de oplossing waarom dit zo is, is simpel. Bij een viercilinder is er altijd wel één cilinder die tegen de compressieslag aanzit en dat kunnen in principe alle vier zijn. Op het moment dat de motor word uitgezet zal dus één van de vier cilinders tegen de compressieslag aanzitten. De uitloop, dus het moment van stilstand van de krukas, zal altijd een halve slag er voor zijn. Dit komt dus door de drukopbouw in de cinders bij de compressieslag. De drukopbouw, in een van de vier cilinders, drukt de cilinder weer terug. Het vliegwiel welke met de krukas verbonden is zal dus altijd op dezelfde plaats tot stilstand komen. Wanneer we nu een startmotor hebben waarvan de bendex niet goed meer in de starterkrans wil komen, zal na verloop van tijd hier een beschadiging ontstaan. Omdat de motor,  dus de starterkrans, op dezelfde plaats tot stilstand komt zal hier over een lengte van ongeveer tien centimeter de starterkrans beschadigd raken. Gevolg: het bekende gieren van de startmoter tijdens een startprocedure. Door de starterkrans te verdraaien ten opzichte van het vliegwiel kan deze weer een tijdje meegaan, na reparatie van de startmotor natuurlijk, anders begint het slijtageproces weer opnieuw.

Tip:
Bij startproblemen (slechte startmotor) is het mogelijk normaal te starten door eerst met de slinger het vliegwiel een andere stand te geven. De startmotor komt dan met zijn bendex op een goede plaats van de starterkransvertanding  terecht waardoor starten weer mogelijk is.

Een begin van beschadiging van de starterkrans.
Een probleemloze Traction vakantie toegewenst.
 
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

                       

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012