Nieuwsbrief nummer 11     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Te snel geladen accu
Wanneer een accu snel geladen is, dus in een vrij korte tijd (temperatuur boven de 10Graden Celcius),  duidt dat op twee dingen. Ten eerste is de laadstroom naar de accu te groot of de accucapaciteit is achteruit gegaan. Een accu moet altijd geladen worden met 10% van zijn accucapaciteit. Als een ontladen accu wordt geladen en de tijd van laden is kort dan betekent dit dat de accu aan vervanging toe is.
Er kan een verbetering van de accucapaciteit optreden wanneer na het laden van 10% van de accucapaciteit er daarna met een druppellader wordt nageladen. Nog beter is het om met een lage stroom de accu in de gasspanning te brengen dus boven de 15 Volt wanneer het een 12 Volt accu betreft en voor een 6 Volt ongeveer 7,5 Volt. Door wisselend te laden en ook te ontladen, en dat ontladen mag best met een grote stroom gebeuren, kan de accu wat van zijn capaciteit terugkrijgen. 100% herstel is natuurlijk onmogelijk omdat door de leeftijd of door een diepontlading al wat capaciteit is ingeleverd. Uiteindelijk is het zo dat na een herstel lading- ontlading de accu nog even mee kan maar lang zal dat niet zijn omdat de eerste tekenen van verval zich al hebben aangediend.
Een stroombelastingsmeting geeft uitsluitsel over de conditie van de accu.

Opmerking: Wanneer een accu ontladen is, is de laadduur minstens 10 uur.
Snelle controle Toespoor  
De vorm van slijtage van de banden vertelt meestal wat er aan de hand is. Zo kan op een eenvoudige en snelle manier gecontroleerd worden of de toespoor van de voorwielen nog in orde is. Door met je hand over het profiel van de band te glijden in de looprichting en tegengesteld en het profiel voelt glad aan dan is het toespoor goed afgesteld. 

Voel je opstaande kantjes in het loopvlak in welke richting dan ook, dan zal een nadere inspectie noodzakelijk zijn. De opstaande kantjes die gevoeld zijn noemt men "blokken" en zijn een beetje afhankelijk van het type band en je rijstijl. Banden die dit verschijnsel eenmaal vertonen blijven in deze vorm doorslijten wat een eigenschap van radiaalbanden is. Ook de banden van de achterwielen kun je op deze manier controleren en ook hier is dat een beetje afhankelijk van je rijstijl of de achertrein is ontzet waardoor oneffenheden gevoeld worden.  
Onrustige KM-teller

Lastig zo'n kilometeraanwijzer die niet stil wil staan maar constant slingert en dat kan bij alle snelheden plaatsvinden. Het ergste meestal bij lage snelheid waarbij de naald heen en weer klappert zodat een redelijke aflezing van de snelheid onmogelijk is. De oplossing voor dit probleem is eenvoudig en simpel. Lees hier verder....

Ethanol in de brandstof
Over het gebruik van ethanol in de brandstof is het weer een tijdje rustig. Dat wordt zeker weer anders als het voorjaar of de vakantieperiode aanbreekt. Zorgen hierover maken? Niet doen als je bedenkt dat er in de jaren zeventig in Frankrijk al benzine met alcohol werd toegepast en in die tijd lag er niemand wakker van. Waarom zouden we dat dan nu wel doen?
Lees ook dit artikel uit 2011.

Praktische informatie voor beginnende en gevorderde oldtimerliefhebbers.

 
Spannen v-snaar
Hoe strak mag een v-snaar gespannen worden? Wanneer de v-snaar te los staat gaat hij slippen. Vaak kunnen we dat horen nadat de auto gestart is; er wordt dan een gillend geluid geproduceerd. De dynamo moet dan veel energie leveren wat het slippen veroorzaakt. Door de snaar wat strakker te spannen kunnen we dit voorkomen. Hoe strak is de volgende vraag en dat wordt dan een beetje een gevoelskwestie. Te strak is slecht voor de lagering van dynamo en waterpomp. De beste afstelling is wanneer we de v-snaar nog iets omhoog of omlaag kunnen drukken op het langste gedeelte. Dus bijvoorbeeld tussen de waterpomp en dynamo in. De maximale uitslag mag ongeveer 1 cm bedragen.

De maximale uitslag mag ongeveer 1 cm bedragen. Beter te los als te strak (denk aan lagers).

Je eigen Traction op een postzegel.
 Leuk voor verzamelaars. 
.   

Snel contactpuntje vervangen zonder het rotorhuis te verdraaien?
Ja dat kan, snel het contactpuntje vervangen zonder afbreuk te doen aan de werking van de ontsteking. Je moet er wel vanuit kunnen gaan dat de eerder gemaakte statische (met lampje) of dynamische (met flitslamp) afstellingen in het verleden nauwkeurig zijn uitgevoerd. En komt er dan een moment dat de contactpuntjes om wat voor reden dan ook vervangen moeten worden, dan kan dat ook. Het enige wat gedaan moet worden is de rotoras zodanig verdraaien dat het contactpuntje op het hoogste punt (lichthoogte) komt te staan. Dus contpuntjes maximaal open. Daarna gewoon het complete contactpuntje vervangen inclusief grondplaat. Het enige wat daarna gecontroleerd en afgesteld moet worden is de maximale contactpuntopening van 0,4 mm en dat is alles. Daarna de rotor en rotorkap terugplaatsen en rijden maar.
Deze methode is vooral handig wanneer we op vakantie zijn of wanneer er weinig tijd voorhanden is om de complete ontstekingsprocedure uit te voeren. Later kan dat alsnog gedaan worden maar nodig is het niet!


"A" Maximale hoogte rotoras.
"B" Contactpuntopening max. 0,4 mm
Neem altijd tijdens een rit reserve onderdelen mee!  Welke? Dat is afhankelijk van de conditie van je Traction.
 
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

                       

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012