Nieuwsbrief nummer 101     2021 
 
11de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL

Wat wil je geluid of lawaai in de Traction
Geluid kan heel prettig zijn bijvoorbeeld van je favoriete muziek maar er is ook geluid wat storend of zelfs hinderlijk kan zijn. Voorbeelden te over zoals bromfietsen met een lekke uitlaat of schuur- of slijpmachines om maar iets te noemen. Ook in de Traction kan het geluid van de motor of andere onderdelen overdadig zijn zodat het rijplezier grotendeels te niet wordt gedaan. Daarom wat aanbevelingen om hier wat verbeteringen in aan te brengen. Sommige verbeteringen zijn makkelijk uit te voeren maar hoe meer je het lawaai wilt terugdringen des te moeilijker het wordt. Het eenvoudigst is te beginnen bij de motorruimte omdat we daar wat makkelijker bij kunnen. Hier kunnen we isolatie aanbrengen onder de motorkap en vervolgens aan de binnenzijde van het dashboard. Ook kunnen we de ophanging van de motor onder handen nemen zoals het centreerblok achter de motor die voor hinderlijk dreunen kan zorgen. Om je hierbij te helpen zijn hier wat onderwerpen die bij kunnen dragen aan wat minder lawaai in de Traction:
 "Anti dreunplaat",  "Hemelisolatie", "Motorophanging".

Het middelste isolatiemateriaal is het originele gebruikte voor de Traction Avant. Het is ongeveer 1 cm dik.

Dynamo laadt niet meer bij tijdens het rijden
Het kan zomaar gebeuren dat de accu niet meer wil bijladen. De enige indicatie die we hebben is de ampèremeter die dan constant op decharge (ontladen) staat. Wat doe je dan in zo'n geval? Het eerste wat je kan doen is een parkeerplaats opzoeken en kijken of er geen losse draadjes zijn bij de dynamo. Kun je niets vinden dan blijft doorrijden als enige optie over of de wegenwacht bellen. Wanneer je besluit om door te rijden is het mogelijk om, met een goede accu, thuis te komen zonder dat de accu wordt bijgeladen. Het verbruik van de ontsteking is om en nabij de 3,5 Ampère, uitgaande van een restvermogen in de accu van 30 Amp/uur, dan kunnen we globaal 8 uur rijden. De 30 Amp/uur is een fictief gegeven omdat je niet weet wat de werkelijke capaciteit van de accu is. Het maakt wel duidelijk dat in de meeste gevallen nog uren kan worden gereden. De berekening is uitgegaan van een 12 Volt accu maar dat is ook mogelijk als we een 6 Volt accu bezitten.
Gebruik geen verlichting en start zo min mogelijk maar dat zal duidelijk zijn.
Thuis komen lukt dan meestal wel en dat is dan een hele geruststelling. 



Dynamo laadt niet meer bij ?

Aandachtspunten en nog veel meer...


Dashboard  losmaken voor vervanging meters
Om de meters te kunnen vervangen bij defecten zal het dashboard losgemaakt moeten worden. Het is een heel gepriegel voor het zover is. Allereerst dient de kilometerkabel te worden losgemaakt waarna twee schroefjes onder het dashboard verwijderd moeten worden. In de onderste linkerhoek van de omlijsting schroefje verwijderen. De omlijsting in het midden koppelplaatje verwijderen. Dan zitten er nog twee klemmem in de bovenste omlijsting die we los moeten trekken. Het dashboard en de halve omlijsting zitten nu los. Het geheel naar links en naar het stuur bewegen. Op deze manier kan het dashboard iets gekanteld worden waarna we bij de meters kunnen komen om ze eventueel te vervangen.
Lees verder over deze update van de "Brandstofmeter".

Achterzijde dashboard

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen