Zorgeloos rijden
Om je niet op het verkeerde been te zetten wordt hier gekeken naar
nieuwe auto's in vergelijk met oude auto's. Nieuwe auto's zijn
praktisch probleemloos te rijden en de enige aandacht die ze vragen
is af en toe wat brandstof tanken. Soms zijn we toe aan een kleine- of
grote onderhoudsbeurt, waarbij de intervallen zo groot zijn dat je bijna
zou vergeten wanneer deze plaats moet vinden. Het doorsmeren hoort
dan ook bij moderne auto's praktisch tot het verleden en waar vet
moet zitten is deze meestal voorzien van een soort die voor het leven
moet smeren.
Als er een lampje stuk gaat krijgen we een melding op het dashboard
en ook als er te weinig lucht in de banden zit. Dit zijn enkele
voorbeelden want bijna alles wordt gecontroleerd zodat we zelf
praktisch niets meer hoeven te doen. In grote lijnen is dit dus
eigenlijk zorgeloos rijden.
Oneindig aantal smeernippels
Bij oude auto's is dat anders en we nemen natuurlijk onze Traction
als voorbeeld. Teruggaand in de tijd moesten we om de 2500
kilometers olie verversen. Banden hadden een groot slijtagepotentieel waarbij in de begintijd nog werd gevulkaniseerd als er
een zwakke plek aanwezig was. Ook doorsmeren was een regelmatig
terugkerend proces met een bijna oneindig aantal aanwezige
smeernippels. Veel punten die dus aandacht nodig hadden. In de praktijk was je eigenlijk meer met het onderhoud
bezig dan met het rijden.
Iets minder
onderhoud
Gelukkig is daar wat verandering in gekomen en zien we, dat door
jarenlange onderzoeken, de
smeermiddelen en de oliesoorten van een dusdanige kwaliteit
zijn, dat we de intervallen kunnen
verschuiven. Het is zelfs zo dat we sommige smeerpunten gerust
kunnen overslaan zonder schade toe te brengen. Met de banden kunnen
we meer kilometers maken en zelfs de olie gaat wat langer mee om
maar iets te noemen.
Ondanks deze vooruitgang blijft de Traction aandacht vragen, eigenlijk niet zo erg gezien zijn leeftijd en omdat we het fijn
vinden om erin te rijden..
Onderhoud
informatie Traction Avant
Om het de Tractionliefhebber wat gemakkelijker te maken is er een
aparte site van Google die alleen maar over "onderhoud"
gaat.
Hier vinden we ook een samenvatting waaronder "Doorsmeren"
en ook een "Smeerschema"
in pdf formaat.
Opmerking
Van de fabrikanten die oldtimerolie kunnen leveren zijn onder
andere Castrol, Kroon en Millers Oils de meest bekenden hoewel de
lijst dan bij lange na nog niet compleet is. Over kwaliteit valt
niet te twisten en dat zal altijd wel zo blijven. Goedkope olie
hoeft per definitie niet altijd slecht te zijn en het blijft dus
altijd een persoonlijke keuze. Gebruik multigrade olie alleen in een
nieuwe of gereviseerde motor! Bij oude en niet gereviseerde motoren
kan het gebruik van muligrade olie flink wat schade toebrengen.
De dopes in deze olie lossen de aanslag in de leidingen op.
|
Smeernippels zijn er in
diverse uitvoeringen die als vervanger kunnen dienen wanneer er een
verstopt of verroest is. Hoek of schroefdraad aanpassingen hoeven
door het grote verkrijgbare assortiment geen belemmering te zijn.
Wat het onderhoud
betreft is er bij de singlegrade olie niets veranderd omdat er bij
deze oliesoort geen verdere ontwikkeling heeft plaatsgevonden. De
onderhoudsintervallen blijven dus in dit geval ongewijzigd. Deze
olie heeft wel bijzondere smeereigenschappen zoals het moeilijker
afschuiven.
Zie ook "Vergelijking
oliesoorten".
Anders is het bij de multi-grade oliesoorten, die wat kwaliteit
betreft, zelfs goed te noemen zijn. Sommige fabrikanten hebben
speciaal voor oldtimers een 20W50 multigrade olie ontwikkeld van
hoge kwaliteit die voor alle jaargetijden toegepast kan worden. Bij
deze oliesoort kunnen we de intervallen verlengen tot 5000 km.
|