Home                 Verhalen over techniek
 

Nieuw is anders dan oud 

Gelukkig hebben nieuwe ontwikkelingen op het gebied van smeermiddelen en oliesoorten een behoorlijke vooruitgang geboekt zodat de onderhoud intervallen voor oldtimers in gunstig opzicht zijn verbeterd.


Zorgeloos rijden
Om je niet op het verkeerde been te zetten wordt hier gekeken naar nieuwe auto's in vergelijk met oude auto's. Nieuwe auto's zijn praktisch probleemloos te rijden en de enige aandacht die ze vragen is af en toe wat brandstof tanken. Soms zijn we toe aan een kleine- of grote onderhoudsbeurt, waarbij de intervallen zo groot zijn dat je bijna zou vergeten wanneer deze plaats moet vinden. Het doorsmeren hoort dan ook bij moderne auto's praktisch tot het verleden en waar vet moet zitten is deze meestal voorzien van een soort die voor het leven moet smeren.
Als er een lampje stuk gaat krijgen we een melding op het dashboard en ook als er te weinig lucht in de banden zit. Dit zijn enkele voorbeelden want bijna alles wordt gecontroleerd zodat we zelf praktisch niets meer hoeven te doen. In grote lijnen is dit dus eigenlijk zorgeloos rijden.


Oneindig aantal smeernippels

Bij oude auto's is dat anders en we nemen natuurlijk onze Traction als voorbeeld. Teruggaand in de tijd moesten we om de 2500 kilometers olie verversen. Banden hadden een groot slijtagepotentieel waarbij in de begintijd nog werd gevulkaniseerd als er een zwakke plek aanwezig was. Ook doorsmeren was een regelmatig terugkerend proces met een bijna oneindig aantal aanwezige smeernippels. Veel punten die dus aandacht nodig hadden. In de praktijk was je eigenlijk meer met het onderhoud bezig dan met het rijden.

Iets minder onderhoud
Gelukkig is daar wat verandering in gekomen en zien we, dat door jarenlange onderzoeken, de smeermiddelen en de oliesoorten  van een dusdanige kwaliteit zijn,  dat we de intervallen kunnen verschuiven. Het is zelfs zo dat we sommige smeerpunten gerust kunnen overslaan zonder schade toe te brengen. Met de banden kunnen we meer kilometers maken en zelfs de olie gaat wat langer mee om maar iets te noemen.
Ondanks deze vooruitgang blijft de Traction aandacht vragen, eigenlijk niet zo erg gezien zijn leeftijd en omdat we het fijn vinden om erin te rijden..

Onderhoud informatie Traction Avant
Om het de Tractionliefhebber wat gemakkelijker te maken is er een aparte site van Google die alleen maar over "onderhoud" gaat. 
Hier vinden we ook een samenvatting waaronder  "Doorsmeren" en ook een  "Smeerschema" in pdf formaat. 


Opmerking

Van de fabrikanten die oldtimerolie kunnen leveren zijn onder andere Castrol, Kroon en Millers Oils de meest bekenden hoewel de lijst dan bij lange na nog niet compleet is. Over kwaliteit valt niet te twisten en dat zal altijd wel zo blijven. Goedkope olie hoeft per definitie niet altijd slecht te zijn en het blijft dus altijd een persoonlijke keuze. Gebruik multigrade olie alleen in een nieuwe of gereviseerde motor! Bij oude en niet gereviseerde motoren kan het gebruik van muligrade olie flink wat schade toebrengen.
De dopes in deze olie lossen de aanslag in de leidingen op.


Smeernippels zijn er in diverse uitvoeringen die als vervanger kunnen dienen wanneer er een verstopt of verroest is. Hoek of schroefdraad aanpassingen hoeven door het grote verkrijgbare assortiment geen belemmering te zijn.

Wat het onderhoud betreft is er bij de singlegrade olie niets veranderd omdat er bij deze oliesoort geen verdere ontwikkeling heeft plaatsgevonden. De onderhoudsintervallen blijven dus in dit geval ongewijzigd. Deze olie heeft wel bijzondere smeereigenschappen zoals het moeilijker afschuiven.
Zie ook "Vergelijking oliesoorten".

Anders is het bij de multi-grade oliesoorten, die wat kwaliteit betreft, zelfs goed te noemen zijn. Sommige fabrikanten hebben speciaal voor oldtimers een 20W50 multigrade olie ontwikkeld van hoge kwaliteit die voor alle jaargetijden toegepast kan worden. Bij deze oliesoort kunnen we de intervallen verlengen tot 5000 km.
Oud en nieuw naast elkaar, waarbij de oude uitvoering aanmerkelijk meer onderhoud vergt dan de nieuwe uitvoering van CitroŽn.
Dit heeft te maken met ruim 60 jaar ontwikkeling en dat zeker niet alleen op technisch gebied. Ook het uiterlijk is drastisch veranderd terwijl ook de rijeigenschappen niet meer zijn te vergelijken met die van de Traction en we zien dan ook dat het brandstofverbruik, en dus het zuiniger rijden, aanmerkelijk is verbeterd.

Grote verschillen in uiterlijk waar niet iedereen altijd blij mee hoeft te zijn! Persoonlijk vind ik de Traction Avant meer karakter en uitstraling hebben.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 04-06-2016