Nadieselen
Nadieselen komt niet zo vaak voor maar het kan gebeuren dat na
een lange autorit je even wilt stoppen op een
parkeerplaats. Je draait het contact uit en krijgt meteen te
maken met het doorlopen van de motor, zij het met horten en
stoten. Het gebeurt een aantal seconden maar je bent verbaasd,
wat is hier aan de hand? De motor loopt even door zonder
ontsteking en dit wordt dan nadieselen genoemd! In
principe kan het iedereen overkomen en vooral in de
vakantiemaanden waar de rijomstandigheden anders zijn dan
gewoonlijk
Wanneer
nadieselen?
Oorzaken, waarbij nadieselen kan optreden, zijn meestal te wijten
aan hogere motortemperaturen door bijvoorbeeld een lange rit,
slechtere koeling van de motor (inwendige vervuiling),
vervuiling in de cilinders door verbranding van olie en hogere
buitentemperaturen. Ook een verkeerd gekozen of vervuilde
bougie door roetaanslag kan dit veroorzaken waarbij ook de
warmtegraad verkeerd gekozen kan zijn. Het is soms een
optelsom van oorzaken die nadieselen kunnen veroorzaken.
Wat is
nadieselen?
In de cilinders komt na verloop van tijd koolaanslag door
verbranding van olie. Normaal kan dit geen kwaad omdat deze
koolaanslag na een bepaalde dikte afbladdert en de uitlaat
weer verlaat. Deze koolaanslag wordt bevorderd wanneer de
motor wat meer olie verbruikt door motorslijtage. Ook de
oliesoort welke gebruikt wordt kan hiertoe bijdragen. Sommige
oliesoorten geven meer koolaanslag dan andere en belangrijk is
hierop te letten. Bij voldoende hitte gaat dus deze
koolaanslag nagloeien en houdt hierdoor de verbranding in
stand, zonder ontsteking. De motor blijft dus even doorlopen
door de opgloeiende kooldeeltjes of de aanslag op de bougie.
Bovensmering
Traction Avant
Wanneer we olie kiezen voor bovensmering voor onze Traction is
het belangrijk hier rekening mee te houden. Let vooral op de
dosering en kies een hoogwaardige mengbare oliesoort, liefst
een synthetische voor mengsmering bedoeld. Deze oliesoort zet
weinig kool af en voorkomt aanslag. Het reinigt zelfs de motor
en voorkomt slijtage.
Verkeerde
conclusies en oorzaken
Gekoppeld aan nadieselen kunnen we stellen dat tijdens het
rijden vermogenverlies en inhouden van de motor voor kan
komen. Soms stottert de motor en dit alles kan dan
duidelijk te maken hebben met motorvervuiling. In de meeste
gevallen worden al deze waarnemingen toegeschreven aan
ontstekings- en/of brandstofproblemen wat dus niet zo hoeft te
zijn.
De oorzaak van vervuiling is bijvoorbeeld: te lang stationair
laten draaien van de motor, korte ritjes waarbij de motor niet
op temperatuur kan komen, te veel olieverbruik of verkeerde
oliesoort en mogelijk de verkeerde bougietypes.
Reinigen
van de motor
Wanneer er sprake is van nadieselen of vermogensverlies of
gelijkwaardige problemen dan kan je overwegen de motor te
reinigen. Hiervoor zijn additieven in de handel die bij de
benzine kunnen worden gemengd. Deze additieven lossen de
roetaanslag en kooldeeltjes op waardoor er voor alle cilinders
weer dezelfde inhoud teruggewonnen wordt wat zeker de
prestatie zal verbeteren.
Opmerking
Om te weten te komen of er veel roet of koolaanslag aanwezig
is in de motor kan je een redelijke indicatie krijgen door
alle bougies na een lange rit te controleren. Zijn deze
pikzwart beroet dan is er zeker iets aan de hand!
|

Zuiger met lichte
koolaanslag. Door gebruik van een verkeerde oliesoort of
slechte afstelling van de motor enz. kan de koolaanslag enorm
toenemen. Nadieselen na een lange rit kan dan voor komen door
het nagloeien van de kooldeeltjes.

Twee dezelfde type
L87 bougies met uiterlijk duidelijke verschillen. De rechter
bougie ziet eruit zoals het behoort te zijn, geen koolaanslag
en schoon porselein voor een goede verbranding. De linker met
koolaanslag waarbij nadieselen bij hoge motortemperaturen
makkelijk kan voor komen.
|