Home                Motor overzicht                  Verhalen over techniek            
  Motorsteun voor o.a. de Traction Avant  
   
Motorsteun constructie

Een simpele motorsteun die naar eigen inzicht aangepast kan worden. Hieronder zien we een basisconstructie die uitgebouwd kan worden tot een model met wat meer mogelijkheden. Hij kan dan namelijk ook gebruikt worden voor een CitroŽn HY. Bij een CitroŽn HY kan je namelijk geen motortakel gebruiken omdat daar geen ruimte voor is.

Van stripprofiel een bakje gemaakt die onder de carterpan van de Traction past. De afmetingen van het bakje moeten zodanig gekozen worden dat de bovenste strip van het bakje op de boutjes rust van de carterpanbevestiging. Zorg dat de dwarsstrippen onder de rondingen van de carterpan blijven. De bodemplaat van het bakje is van 5mm plaatijzer gemaakt Bij het eruit takelen van de Traction motor  moet gelet worden dat dit enigzins schuin gebeurt om over het voorste carrosseriedeel te komen. Op deze manier kun je ook los komen van de rubberen centreerklos die achter op de motor zit.
Wanneer de motor netjes in de motortakel hangt, kan deze iets naar voren gereden worden. Tussen beide steunpoten van de motortakel kan nu de motorsteun geplaatst worden. Met wat voorzichtigheid de motor op de motorsteun laten zakken. Zet na plaatsing de motor vast met een spanband.   Hier zien we het prototype van de motorsteun die later is verbeterd met een hoogte instelling. De motor kan nu schoongemaakt en geschilderd worden. Ook eventuele reparaties zijn nu makkelijker uit te voeren. Een inspectie op kritische onderdelen is nu zeker aan te bevelen.

Motorsteunconstructie

           
De motorsteun bestaat uit een buizenconstructie met wieltjes waarvan het voorste draaibaar is. Op deze buizenconstructie is het bakje geplaatst die een verbinding heeft met het buizenframe door middel van een paralellogram. Door een kleine garagekrik te plaatsen tussen het bakje en het buizenframe kan de motor in hoogte gesteld worden. Ook kan met deze constructie, indien nodig, de motor enigzins gekanteld worden.
                         
Op de eerste bovenste foto's is het prototype van de motorsteun te zien en heeft na enkele evaluaties wat verbeteringen gekregen. Op deze manier kunnen ook andere motoren uitgenomen worden zonder gebruik te maken van een motortakel. Een voorbeeld is de CitroŽn HY . Deze motorsteun kan de motor uit de HY verwijderen zonder of met versnellingsbak gekoppeld. Multifunctioneel dus. De basis is eigelijk het bakje en je kunt zelf bepalen of deze constructie aangepast moet worden. Het hangt af van je mogelijkheden en materialen die je wilt gebruiken. Klik op de foto voor een vergroting.
Voorbereiding
Voordat een motor uitgenomen wordt moeten er eerst nog wat onderdelen en verbindingen losgemaakt worden. Over het algemeen zal dat weinig of geen problemen geven behalve bij een 11BL. Omdat de motor wat krapper in het chassis hangt, kan je beter de auto van voren iets opkrikken. Hierdoor kunnen de verbindingen (flenzen) van de aandrijfassen, die aan de versnellingsbak zitten, verder teruggeschoven worden. Door de motor tijdens het takelen iets te kantelen kan dan makkelijker de motor uitgenomen worden.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015