Ongewenste motorgeluiden.
De meeste motoren maken ongewenste trillingen
en of geluiden, de een iets meer dan de andere en dat heeft deels te
maken met de constructie. Deze trillingen of geluiden worden
hoofdzakelijk veroorzaakt door onbalans van diverse motoronderdelen.
Denk hierbij aan de drijfstangen met krukas, vliegwiel, zuigers enz.. Constructeurs van motoren doen dan ook hun uiterste best
om deze onbalans die deze trillingen veroorzaken te beperken maar
helemaal ontkom je er niet aan. Er zal altijd wel wat onbalans over
blijven. Ook als de motor belast wordt komen er trillingen vrij en
resttrillingen die bij de constructie zijn overgebleven kunnen
hierdoor versterkt worden. Ook kunnen er bij bepaalde toerentallen
van de motor of snelheden van de auto resonanties optreden. Dat zijn
trillingen ook wel bewegingen, die versterkt worden en deze kunnen dan
ook vrij hinderlijk in het interieur binnendringen. Al deze
bewegingen, trillingen of dreunen, zoals je het noemen wilt, worden
door de carrosserie doorgegeven maar kunnen ook rechtsstreeks
hoorbaar zijn en dit is dan afhankelijk van de geluidsisolatie die
toegepast is. We spreken in het eerste geval van contactgeluid en
in het tweede geval van rechtstreek geluid.
|
Contactgeluid.
Contactgeluid is dus geluid dat door de
carrosserie wordt doorgegeven. Door de motor op rubberen steunen te
plaatsen kunnen we deze trillingen aanzienlijk verminderen. Bij de
Traction Avant is dit gedaan in combinatie met veren zoals bij een
zadel van een fiets. Afhankelijk van de hardheid van het rubber
(shore) en de soepelheid van de veren, hoeft het contactgeluid niet
meer hinderlijk te zijn.
|
Ook deze veer kan
verslappen. Je kunt overstappen naar gevulcaniseerde rubberen
schokdempers.
|
.jpg) |
|
|
Rechtstreeks geluid
in combinatie met contactgeluid.
Rechtsstreek geluid kan alleen maar door geluidsisolatiemateriaal
opgelost worden. We zien dan ook dat er verschillende materialen
worden toegepast om verschillende frequenties (geluiden) te
elimineren. Veel voorkomende materialen die hiervoor gebruikt worden
zijn de zogenaamde antidreuningsplaten. Deze hebben aan een zijde
een plakkant en kunnen op vloeren en binnenkant van deuren geplakt
worden. Deze platen kunnen ook worden toegepast om te ontdreunen
zoals ook bij contactgeluid kan voorkomen.
Ongewenste geluiden
tegengaan.
We hebben verschillende mogelijkheden besproken, maar het tegengaan
is vrij complex. Een kleine opening in de carrosserie kan een
zorgvuldig geplaatste isolatie teniet doen voor wat het geluid betreft.
|
|
|
.jpg)
|
Op deze foto zien we in het midden de
diabool achtige rubberen ophanging. Alle motorkrachten lopen via
deze ophanging.
|
De ophanging van de zijkant gezien
zonder de verbindingsplaat.
|
De
constructietekening zoals die ook is te vinden in het werkplaatshandboek. |
Motorophanging
Traction Avant.
De motorophanging van de Traction bestaat uit twee verschillende soorten
ophangingen. De schroefveren van de achterste motorsteunen is al
genoemd. Daarbij komt een diaboolachtige rubberen constructie voor
bij de versnellingsbak onder de radiateur. Om te zorgen dat de motor
gecentreerd blijft ter hoogte van de achterste motorsteunen, is een
vierkante rubberen klos gemonteerd achter het motorblok bij de
distributie
|
Afstelling
motorophanging.
Deze
rubberen klos is vaak de oorzaak van hinderlijk dreunen. Dit komt
enerzijds door een verkeerde afstelling van deze rubberen klos en
vaak ook door slijtage hiervan. De schroefveren moeten zodanig
afgesteld zijn dat de rubberen klos precies in het midden zit van
het vierkante gat in het schutboard. Een vierkante kap die voor een
groot gedeelte over het rubber kan schuiven wordt met schroeven
vastgezet. Deze kap heeft een verschuivende constructie zodat deze
altijd op een passende wijze zonder speling vastgezet kan worden. Om
bij deze kap te komen moet wel eerst de bekleding aan de binnenzijde
losgemaakt worden. Dit kan het beste gedaan worden vanaf de
bijrijderszijde. Deze bekleding heeft daarom speciale
bevestigingknopen gekregen die door gaten in de carrosserie gedrukt
kunnen worden.
|
|
|
.JPG) |
De bekleding aan de
bestuurderszijde losmaken. Deze zit vast met een paar klemmen vast in het
carrosserie.
|
Hier krijgen we het
kapje te zien die wanneer we de vier schroeven losdraaien, deze
kunnen centreren ten opzichte van de rubberen klos.
|
De
rubberen klos is bevestigd aan het distributiedeksel. Wanneer
deze versleten is of verhard krijgen we te maken met hindelijk
dreunen. |
Voor-
en nadelen soepele motorophanging.
Een soepele ophanging zoals de toegepaste veren bij de Traction
zorgen voor veel demping van diverse trillingen maar er zijn ook
nadelen. Een motor die kracht moet leveren moet dat op een of andere
manier overbrengen, dit gebeurt dan via de ophanging die boven op de
versnellingbak van de Traction zit. Dit is dan ook het enige
bevestigingpunt. Dat zien we dan ook terug in de heftige bewegingen die
de motor maakt wanneer er gas gegeven wordt. Op zich kan dat geen kwaad maar we zien
wel dat het niet blijft bij het bewegen van de motor alleen. De
spatborden moeten het ontgelden en dat zien we terug in scheuren aan
de randen hiervan. De enige oplossing is de randen te
verstevigen!
Bij het afstellen van de ontsteking of carburateur zien we wel dat
wanneer dat op een juiste manier is gebeurd, de motor een rustiger
indruk maakt, ook stationair. En dat is dan weer mooi
meegenomen.
|
.jpg)
|
Opmerking
Als eindconclusie kunnen we stellen dat er altijd trillingen
overblijven, ook als alles goed is afgesteld. Het directe geluid is
grotendeels afhankelijk van hoeveel isolatie, soort isolatie en de nauwkeurigheid
die we hierin gestopt hebben. Trillingen en geluid die
niet door de motor worden veroorzaakt zijn buiten beschouwing
gelaten.
|
In
sommige gevallen zien we dat de ophangveer van de Traction vervangen
is door deze rubberen constructie. Deze rubberen schokdempers worden
veel toegepast bij scheepsmotoren in de pleziervaart. Ze zijn te
koop in diverse afmetingen en moeten na enige gebruikstijd
(inzakken) bijgesteld worden. |
|
|
Naar
boven |