Home                Motor overzicht                Verhalen over techniek              


   
Motorophanging  Traction Avant en ongewenste bijgeluiden!


Ongewenste motorgeluiden.  
De meeste motoren maken ongewenste trillingen en of geluiden, de een iets meer dan de andere en dat heeft deels te maken met de constructie. Deze trillingen of geluiden worden hoofdzakelijk veroorzaakt door onbalans van diverse motoronderdelen. Denk hierbij aan de drijfstangen met krukas, vliegwiel, zuigers enz.. Constructeurs van motoren doen dan ook hun uiterste best om deze onbalans die deze trillingen veroorzaken te beperken maar helemaal ontkom je er niet aan. Er zal altijd wel wat onbalans over blijven. Ook als de motor belast wordt komen er trillingen vrij en resttrillingen die bij de constructie zijn overgebleven kunnen hierdoor versterkt worden. Ook kunnen er bij bepaalde toerentallen van de motor of snelheden van de auto resonanties optreden. Dat zijn trillingen ook wel bewegingen, die versterkt worden en deze kunnen dan ook vrij hinderlijk in het interieur binnendringen. Al deze bewegingen, trillingen of dreunen, zoals je het noemen wilt, worden door de carrosserie doorgegeven maar kunnen ook rechtsstreeks hoorbaar zijn en dit is dan afhankelijk van de geluidsisolatie die toegepast is. We spreken in het eerste geval van contactgeluid en in het tweede geval van rechtstreek geluid.


Contactgeluid.
Contactgeluid is dus geluid dat door de carrosserie wordt doorgegeven. Door de motor op rubberen steunen te plaatsen kunnen we deze trillingen aanzienlijk verminderen. Bij de Traction Avant is dit gedaan in combinatie met veren zoals bij een zadel van een fiets. Afhankelijk van de hardheid van het rubber (shore) en de soepelheid van de veren, hoeft het contactgeluid niet meer hinderlijk te zijn.

 


Ook deze veer kan verslappen. Je kunt overstappen naar gevulcaniseerde rubberen schokdempers. 

Rechtstreeks geluid in combinatie met contactgeluid.
Rechtsstreek geluid kan alleen maar door geluidsisolatiemateriaal opgelost worden. We zien dan ook dat er verschillende materialen worden toegepast om verschillende frequenties (geluiden) te elimineren. Veel voorkomende materialen die hiervoor gebruikt worden zijn de zogenaamde antidreuningsplaten. Deze hebben aan een zijde een plakkant en kunnen op vloeren en binnenkant van deuren geplakt worden. Deze platen kunnen ook worden toegepast om te ontdreunen zoals ook bij contactgeluid kan voorkomen.

Ongewenste geluiden tegengaan.
We hebben verschillende mogelijkheden besproken, maar het tegengaan is vrij complex. Een kleine opening in de carrosserie kan een zorgvuldig geplaatste isolatie teniet doen voor wat het geluid betreft.


Op deze foto zien we in het midden de diabool achtige rubberen ophanging. Alle motorkrachten lopen via deze ophanging. De ophanging van de zijkant gezien zonder de verbindingsplaat. De constructietekening zoals die ook is te vinden in het werkplaatshandboek.

Motorophanging Traction Avant.
De motorophanging van de Traction bestaat uit twee verschillende soorten ophangingen. De schroefveren van de achterste motorsteunen is al genoemd. Daarbij komt een diaboolachtige rubberen constructie voor bij de versnellingsbak onder de radiateur. Om te zorgen dat de motor gecentreerd blijft ter hoogte van de achterste motorsteunen, is een vierkante rubberen klos gemonteerd achter het motorblok bij de distributie

Afstelling motorophanging.
Deze rubberen klos is vaak de oorzaak van hinderlijk dreunen. Dit komt enerzijds door een verkeerde afstelling van deze rubberen klos en vaak ook door slijtage hiervan. De schroefveren moeten zodanig afgesteld zijn dat de rubberen klos precies in het midden zit van het vierkante gat in het schutboard. Een vierkante kap die voor een groot gedeelte over het rubber kan schuiven wordt met schroeven vastgezet. Deze kap heeft een verschuivende constructie zodat deze altijd op een passende wijze zonder speling vastgezet kan worden. Om bij deze kap te komen moet wel eerst de bekleding aan de binnenzijde losgemaakt worden. Dit kan het beste gedaan worden vanaf de bijrijderszijde. Deze bekleding heeft daarom speciale bevestigingknopen gekregen die door gaten in de carrosserie gedrukt kunnen worden.

De bekleding aan de bestuurderszijde losmaken. Deze zit vast met een paar klemmen vast in het carrosserie. Hier krijgen we het kapje te zien die wanneer we de vier schroeven losdraaien, deze kunnen centreren ten opzichte van de rubberen klos.  De rubberen klos is bevestigd aan het distributiedeksel. Wanneer deze versleten is of verhard krijgen we te maken met hindelijk dreunen.

Voor- en nadelen soepele motorophanging.
Een soepele ophanging zoals de toegepaste veren bij de Traction zorgen voor veel demping van diverse trillingen maar er zijn ook nadelen. Een motor die kracht moet leveren moet dat op een of andere manier overbrengen, dit gebeurt dan via de ophanging die boven op de versnellingbak van de Traction zit. Dit is dan ook het enige bevestigingpunt. Dat zien we dan ook terug in de heftige bewegingen die de motor maakt wanneer er gas gegeven wordt. Op zich kan dat geen kwaad maar we zien wel dat het niet blijft bij het bewegen van de motor alleen. De spatborden moeten het ontgelden en dat zien we terug in scheuren aan de randen hiervan. De enige oplossing is de randen te verstevigen! 

Bij het afstellen van de ontsteking of carburateur zien we wel dat wanneer dat op een juiste manier is gebeurd, de motor een rustiger indruk maakt, ook stationair. En dat is dan weer mooi meegenomen.


Opmerking
Als eindconclusie kunnen we stellen dat er altijd trillingen overblijven, ook als alles goed is afgesteld. Het directe geluid is grotendeels afhankelijk van hoeveel isolatie, soort isolatie en de nauwkeurigheid die we hierin gestopt hebben. Trillingen en geluid die niet door de motor worden veroorzaakt zijn buiten  beschouwing gelaten.
In sommige gevallen zien we dat de ophangveer van de Traction vervangen is door deze rubberen constructie. Deze rubberen schokdempers worden veel toegepast bij scheepsmotoren in de pleziervaart. Ze zijn te koop in diverse afmetingen en moeten na enige gebruikstijd (inzakken) bijgesteld worden.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015