Eerst
klepjes daarna sleuven
De motorkap was van oorsprong uitgevoerd met klepjes aan de zijkant die
naar behoefte open of dicht gezet konden worden. Vooral bij warme dagen
en lange ritten was dit geen overbodige luxe. De motortemperatuur kon
behoorlijke waarden bereiken onder deze omstandigheden. De motorkapconstructie
was er ook debet aan dat de koeling niet optimaal was. Voor de koeling was de
radiator ook nog aan de kleine kant en dat kwam
duidelijk naar voren bij de 6 cilinder Traction Avant. Al met al niet optimaal
dus.
De klepjes werden later vervangen door sleuven om een nog betere
luchtdoorstroming te verkrijgen.
Extra
sleuven
Mits de binnenzijde van de motor schoon is, kunnen we de koeling binnen
redelijke grenzen houden. Voor sommige mensen was de bestaande
uitvoering van koelen niet voldoende en werden de reeds aanwezige
sleuven aan de zijkant uitgebreid met sleuven aan de bovenzijde van de
motorkap. Een behoorlijke ingreep, mits goed uitgevoerd best aardig om
te zien. Deze uitvoering was te zien in Italië op de ICCCR-meeting in
Rome 2008.
U
ithouders
Extra
koeling
Voor
iemand met minder vaardigheden of mogelijkheden zagen we deze uitvoeringen
voor een betere koeling. Aan de zijkant van de motorkap was een
uithouder geplaatst om de motorwarmte
nog beter af te voeren.
Het was een eenvoudig plastic buisje of pijpje dat met een borgringetje
of splitpennetje was vastgezet. Zeker aan te bevelen wanneer door
omstandigheden de normale koeling niet toereikend is.
Opmerking
De koeling van een
radiator kan alleen maar vergroot worden door het radiatoroppervlak te
vergroten, dus niet door hem
dikker te maken!!