Home 



 
Eerst klepjes daarna sleuven
De motorkap was van oorsprong uitgevoerd met klepjes aan de zijkant die naar behoefte open of dicht gezet konden worden. Vooral bij warme dagen en lange ritten was dit geen overbodige luxe. De motortemperatuur kon behoorlijke waarden bereiken onder deze omstandigheden. De motorkapconstructie was er ook debet aan dat de koeling niet optimaal was. Voor de koeling was de radiator ook nog aan de kleine kant en dat kwam duidelijk naar voren bij de 6 cilinder Traction Avant. Al met al niet optimaal dus.
De klepjes werden later vervangen door sleuven om een nog betere luchtdoorstroming te verkrijgen. 
Motorkap

NOG MEER KOELING ?

  
Motorkapbevestiging
Motorkap schuren en spuiten
Extra sleuven
Mits de binnenzijde van de motor schoon is, kunnen we de koeling binnen redelijke grenzen houden. Voor sommige mensen was de bestaande uitvoering van koelen niet voldoende en werden de reeds aanwezige sleuven aan de zijkant uitgebreid met sleuven aan de bovenzijde van de motorkap. Een behoorlijke ingreep, mits goed uitgevoerd best aardig om te zien. Deze uitvoering was te zien in Italië op de ICCCR-meeting in Rome 2008.

U ithouders

Extra koeling 
Voor iemand met minder vaardigheden of mogelijkheden zagen we deze uitvoeringen voor een betere koeling. Aan de zijkant van de motorkap was een uithouder geplaatst om de motorwarmte nog beter af te voeren. Het was een eenvoudig plastic buisje of pijpje dat met een borgringetje of splitpennetje was vastgezet. Zeker aan te bevelen wanneer door omstandigheden de normale koeling niet toereikend is.

Opmerking 
De koeling van een radiator kan alleen maar vergroot worden door het radiatoroppervlak te vergroten, dus niet door hem dikker te maken!!

In warmen landen zoals Italië bijna een noodzaak.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015