
Carterpan
Cilinderbussen
Cilinderkop
vlakken
Cilindermetingen
Conditietest
motor
Compressie meten
Distributieketting
Drukgroep -
Koppelingsplaat
Drukgroep
afstellen
Eenvoudig
kleppen stellen
Kleppen
Koppakking |
Olieverbruik
Dat een motor olie verbruikt is zeker. Om de zuigerveren te smeren
wordt olie gebruikt en dat komt dus ook boven de zuigers terecht,
zij het dan in mindere mate want daar moeten de olieschraapveren
voor zorgen. Wat dus boven de zuigers komt wordt tijdens de
werkslag verbrand en dat is dan een van de oorzaken van het
olieverbruik. Ook door verdamping raken we olie kwijt. Dan hebben
we ook nog te maken met toleranties, hoe precies past een zuiger
in een cilinderbus. Dan zijn er ook nog de kleppen met hun
afdichtingen van rubber. Hier kan na verloop van tijd door
slijtage olie door weglekken wanneer we vacuüm trekken in de
carburateur als het gaspedaal wordt losgelaten. Voor de Traction
Avant motor kunnen we nu dus rustig stellen dat 1 liter olie op
1000 Km als redelijk normaal is. Ietsje meer is ook geen ramp,
alleen hebben we dan wel te maken met de nodige koolaanslag in de
motor. Dat is dan ook de oorzaak waarom we niet zo maar over
kunnen schakelen naar multigrade olie. De reinigende werking van
deze olie lost een gedeelte van de vervuiling op waardoor het
olieverbruik alleen maar toeneemt. De vervuiling (koolaanslag)
zorgt eigenlijk voor de afdichting van de zuigerveren en zuiger.
Alleen na een motorrevisie kun je beslissen om over te stappen
naar multigrade.
|
 |
|
Motor |
Hoeveel
olie mag een motor verbruiken?
|
Motor schilderen
Motor schoonmaken
Motorsteun
Motorophanging
Motorruimte schoonmaken
Motor temperatuur meten
Motor warmdraaien of niet?
Olielekkage
Oliepomp
Starterkrans-Bendix
slijtage
Startmotor
onderhoud
Verv. drukgroep
koppelingsplaat
Waterpomp
Werking
oliepomp
Zuigers |

 |
Dampen
in het interieur
Wanneer de verbrandingsgassen in ruime mate een uitweg weten te vinden
langs de zuiger en deze dan via de carterventilatie naar buiten komen en
zich in het interieur verspreiden, dan wordt het langzaam tijd om
maatregelen te treffen. Het olieverbruik is dan zeker meer dan 1 liter
op de 1000 km. Een tijdelijke oplossing is om een slang op de
carterventilatiepijp te schuiven en het andere einde hiervan in het
luchtfilter te stoppen. De dampen komen dan in de cilinders terecht om
daar alsnog te verbranden zoals dat ook bij moderne auto's gebeurt. Dat
heet dan positieve carterventilatie
Vaker controleren
Omdat een Traction Avant
niet meer de jongste is, zal een controle op diverse punten vaker moeten
plaatsvinden. Met vaker bedoelen we,
vaker als vroeger. Bij elke rit moest het een en ander nagekeken worden
zoals oliepeil, het water in de radiator, of de v-snaar nog strak genoeg
stond, de banden op spanning waren, er geen lekkage was en en om niet te
vergeten of de verlichting nog werkte. Allemaal elementaire dingen die visueel
bekeken moesten worden. Het wordt vaak vergeten of het wordt ten dele
gedaan, dus onvoldoende. De Traction Avant verdient meer zorg, om ons
dat plezier te geven wat we er van verwachten! |
|
 |
|
Wat
kunnen we nog doen bij een hoog olie verbruik?
Bij een hoog olieverbruik, meer als een liter per 1000 gereden
kilometers, speelt de mechanische conditie van de motor een heel
belangrijke rol. Meet allereerst eens de compressie van alle
cilinders nadat de kleppen zijn gecontroleerd op de juiste
afstelling. De gemeten compressiewaarde moet zeker boven de 5 atm
liggen. De onderlinge verschillen tussen de cilinders mogen zeker
niet groter zijn dan 1 atm. Is er twijfel over de gevonden
compressiewaarden dan is er nog een mogelijkheid om het
olieverbruik te verminderen door over te gaan op een andere
oliesoort of merk. Wanneer dit niet helpt kan met een endoscoop in
de cilinders worden gekeken of het hoonpatroon er nog normaal
uitziet. Worden er polijstplekken aangetroffen of is het
hoonpatroon gedeeltelijk verdwenen, dan is de motor aan een
revisie toe. Ook kan het zijn dat er vastloopplekken worden
gevonden. Het advies is dan hetzelfde.
Wat ook tot een hoger olie verbruik kan leiden is een niet goed
ingelopen motor. In dit laatste geval kun je dan beter weer een
inloopolie gebruiken en hiermee rustig gaan rijden alsof het een
nieuwe- of gereviseerde motor betreft. Soms wordt het olieverbruik
dan vanzelf na een paar duizend kilometers minder. |
|
|
Olielekkage
Bij een technische controle van je Traction wordt er vaak gekeken
of er een olielekkage is en hoe erg dit is. Een auto moet
“droog” zijn zo wordt meestal beweerd anders is er iets mis.
Waar en niet waar moet ik zeggen. Moderne automobielen moeten
droog zijn omdat moderne technieken er voor zorgen dat er geen
olielekkages zijn en als ze er wel zijn dan is er iets aan de
hand. Een duidelijk gegeven bij een onderhoudsbeurt. Anders is het
bij klassiekers, zoals onze Traction, die moderne technieken
moeten ontberen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er maar op
los moeten lekken. Helemaal droog kunnen we het niet houden en dat
hoeft geen probleem te zijn. Afdichtingen zoals bij de carterpan
het geval is, geeft al gauw wat olielekkage. Het is dan ook een
probleemgebiedje die voor wat oliedruppeltjes kan zorgen. Evenzo
het kleppendeksel die altijd wel iets olie doorzweet. Dan zijn er
nog de smeerpunten die uitnodigen voor olielekkage. De lichte
delen in de olie of vet verspreiden zich gemakkelijk over het
motorblok zodat het na verloop van tijd een grote vetboel wordt
omdat het vet ook nog het vuil vasthoudt. Het motorblok en
omringende delen af en toe schoonmaken kan dan ook geen kwaad en
die paar oliedruppels onder de motor ook niet. Het punt is als je
hier niets aan doet het lijkt alsof de motor een enorme lekkage
heeft en niets is minder waar. |

Olielekkage van een
heel jaar opgevangen op een stuk karton. Een druppeltje die al
gauw uitgroeit tot een grote vlek. Het lijkt dan meer als dat het
in werkelijkheid is.
|
|
 |
|