Home  






Carterpan
Cilinderbussen
Cilinderkop vlakken  
Cilindermetingen
Conditietest motor
Compressie meten
Distributieketting

Drukgroep - Koppelingsplaat 
Drukgroep afstellen
Eenvoudig kleppen stellen  
Kleppen
Koppakking

Olieverbruik
Dat een motor olie verbruikt is zeker. Om de zuigerveren te smeren wordt olie gebruikt en dat komt dus ook boven de zuigers terecht, zij het dan in mindere mate want daar moeten de olieschraapveren voor zorgen. Wat dus boven de zuigers komt wordt tijdens de werkslag verbrand en dat is dan een van de oorzaken van het olieverbruik. Ook door verdamping raken we olie kwijt. Dan hebben we ook nog te maken met toleranties, hoe precies past een zuiger in een cilinderbus. Dan zijn er ook nog de kleppen met hun afdichtingen van rubber. Hier kan na verloop van tijd door slijtage olie door weglekken wanneer we vacuüm trekken in de carburateur als het gaspedaal wordt losgelaten. Voor de Traction Avant motor kunnen we nu dus rustig stellen dat 1 liter olie op 1000 Km als redelijk normaal is. Ietsje meer is ook geen ramp, alleen hebben we dan wel te maken met de nodige koolaanslag in de motor. Dat is dan ook de oorzaak waarom we niet zo maar over kunnen schakelen naar multigrade olie. De reinigende werking van deze olie lost een gedeelte van de vervuiling op waardoor het olieverbruik alleen maar toeneemt. De vervuiling (koolaanslag) zorgt eigenlijk voor de afdichting van de zuigerveren en zuiger. Alleen na een motorrevisie kun je beslissen om over te stappen naar multigrade.

Motor

Hoeveel olie mag een motor verbruiken?


Motor schilderen

Motor schoonmaken
Motorsteun
Motorophanging
Motor warmdraaien of niet?
Olielekkage
Oliepomp
Starterkrans-Bendix slijtage
Startmotor onderhoud 
Verv. drukgroep koppelingsplaat
Waterpomp
Werking oliepomp    
Zuigers


Dampen in het interieur
Wanneer de verbrandingsgassen in ruime mate een uitweg weten te vinden langs de zuiger en deze dan via de carterventilatie naar buiten komen en zich in het interieur verspreiden, dan wordt het langzaam tijd om maatregelen te treffen. Het olieverbruik is dan zeker meer dan 1 liter op de 1000 km. Een tijdelijke oplossing is om een slang op de carterventilatiepijp te schuiven en het andere einde hiervan in het luchtfilter te stoppen. De dampen komen dan in de cilinders terecht om daar alsnog te verbranden zoals dat ook bij moderne auto's gebeurt. Dat heet dan positieve carterventilatie

Vaker controleren
Omdat een Traction Avant niet meer de jongste is, zal een controle op diverse punten vaker moeten plaatsvinden. Met vaker bedoelen we, vaker als vroeger. Bij elke rit moest het een en ander nagekeken worden zoals oliepeil, het water in de radiator, of de v-snaar nog strak genoeg stond, de banden op spanning waren, er geen lekkage was en en om niet te vergeten of de verlichting nog werkte. Allemaal elementaire dingen die visueel bekeken moesten worden. Het wordt vaak vergeten of het wordt ten dele gedaan, dus onvoldoende. De Traction Avant verdient meer zorg, om ons dat plezier te geven wat we er van verwachten!


  
Wat kunnen we nog doen bij een hoog olie verbruik?
Bij een hoog olieverbruik, meer als een liter per 1000 gereden kilometers, speelt de mechanische conditie van de motor een heel belangrijke rol. Meet allereerst eens de compressie van alle cilinders  nadat de kleppen zijn gecontroleerd op de juiste afstelling. De gemeten compressiewaarde moet zeker boven de 5 atm liggen. De onderlinge verschillen tussen de cilinders mogen zeker niet groter zijn dan 1 atm. Is er twijfel over de gevonden compressiewaarden dan is er nog een mogelijkheid om het olieverbruik te verminderen door over te gaan op een andere oliesoort of merk. Wanneer dit niet helpt kan met een endoscoop in de cilinders worden gekeken of het hoonpatroon er nog normaal uitziet. Worden er polijstplekken aangetroffen of is het hoonpatroon gedeeltelijk verdwenen, dan is de motor aan een revisie toe. Ook kan het zijn dat er vastloopplekken worden gevonden. Het advies is dan hetzelfde. 
Wat ook tot een hoger olie verbruik kan leiden is een niet goed ingelopen motor. In dit laatste geval kun je dan beter weer een inloopolie gebruiken en hiermee rustig gaan rijden alsof het een nieuwe- of gereviseerde motor betreft. Soms wordt het olieverbruik dan vanzelf na een paar duizend kilometers minder.
 
Olielekkage
Bij een technische controle van je Traction wordt er vaak gekeken of er een olielekkage is en hoe erg dit is. Een auto moet “droog” zijn zo wordt meestal beweerd anders is er iets mis. Waar en niet waar moet ik zeggen. Moderne automobielen moeten droog zijn omdat moderne technieken er voor zorgen dat er geen olielekkages zijn en als ze er wel zijn dan is er iets aan de hand. Een duidelijk gegeven bij een onderhoudsbeurt. Anders is het bij klassiekers, zoals onze Traction, die moderne technieken moeten ontberen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er maar op los moeten lekken. Helemaal droog kunnen we het niet houden en dat hoeft geen probleem te zijn. Afdichtingen zoals bij de carterpan het geval is, geeft al gauw wat olielekkage. Het is dan ook een probleemgebiedje die voor wat oliedruppeltjes kan zorgen. Evenzo het kleppendeksel die altijd wel iets olie doorzweet. Dan zijn er nog de smeerpunten die uitnodigen voor olielekkage. De lichte delen in de olie of vet verspreiden zich gemakkelijk over het motorblok zodat het na verloop van tijd een grote vetboel wordt omdat het vet ook nog het vuil vasthoudt. Het motorblok en omringende delen af en toe schoonmaken kan dan ook geen kwaad en die paar oliedruppels onder de motor ook niet. Het punt is als je hier niets aan doet het lijkt alsof de motor een enorme lekkage heeft en niets is minder waar.

Olielekkage van een heel jaar opgevangen op een stuk karton. Een druppeltje die al gauw uitgroeit tot een grote vlek. Het lijkt dan meer als dat het in werkelijkheid is.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 13-11-2016