Verschillende mogelijkheden van aanslingeren
Het zal niet vaak gebeuren maar er komt altijd wel een moment dat de
motor aangeslingerd moet worden. Meestal wordt een hulpsteun op de
voorbumper gebruikt waar we de slinger, met een koppeling op de
slinger zelf, hierin kunnen vergrendelen. Deze constructie geeft de
mogelijkheid wat meer kracht op de slinger uit te oefenen tijdens
het tornen van de motor zonder dat de slinger uit het hart van het
draaimoment wordt getrokken.
Maar er zijn ook andere mogelijkheden zonder deze vergrendeling van
de slinger te hoeven toe te passen. Er
wordt een stuk pijp, voorzien van draad aan een zijde, in het deksel
van het slingergedeelte van de versnellingsbak gedraaid. Door de
slinger rechtstreeks in deze pijp te schuiven ondervind de slinger
voldoende zijdelingse ondersteuning. De
slinger kan nu op de zelfde manier gebruikt worden als bij de
constructie op de bumper.
Voordeel is de snelle afhandeling tijdens het starten met de slinger
in combinatie met de pijp. Voor veelvuldig slingergebruik is dit een
goede oplossing. Het nadeel is dat er altijd een stuk pijp te zien
is en dat niet alle sierstukken voor deze slingeropening geplaatst
kunnen worden
De manier van aanslingeren
Het aanslingeren van een motor is niets anders dan het ronddraaien
van de slinger zo wordt door menigeen gedacht. Er schuilt echter een
gevaar in en vooral als er te langzaam gedraaid wordt en vooral op
de manier hoe er geslingerd wordt.
Bij genoeg draaisnelheid van de slinger maakt het niet uit hoe de
slinger wordt vastgehouden.
De beste
manier
De beste en tevens enige goede manier om de motor te tornen, is om
bij de opkomende beweging snelheid te maken, er van uitgaande dat de
rechterhand wordt gebruikt.
Er wordt dus met de vingers in een opwaartse beweging aan de slinger
getrokken. Op deze manier wordt voorkomen dat bij een eventuele
terugslag van de motor handschade wordt opgelopen. Bij
daadwerkelijke terugslag wordt dus de slinger uit de hand getrokken.
Duimblessure en zelfs een gebroken pols is wel eens voorgekomen bij
het verkeerd aanslingeren van de motor.
In het kort de
procedure:
Draai langzaam de
slinger rechtsom door de compressie heen zonder contact.
Dit mag meerdere keren gebeuren.
Wanneer de slinger na een aantal slingerbewegingen beneden is
aangekomen zet dan het contact aan.
Zorg in ieder geval dat de slinger nu tegen een compressie aan
staat.
Trek nu met de nodige kracht de slinger naar boven.
Als alles goed gaat moet nu de motor aanslaan.
|

Slingerpijp voor het
aanslingeren van de motor. Een nuttig accessoire voor diegene die de
motor vaak en snel willen aanslingeren. Er zijn Tractionsliefhebbers
die van het aanslingeren van de motor een traditie hebben gemaakt.
De vorige eigenaar van mijn Traction was zo iemand die altijd de
auto aanslingerde onder toezicht van de buren zo heeft hij eens
verteld.

Voor een 6 cilinder is
er nogal wat kracht nodig en deze manier van slingeren kan dan wel
voor problemen zorgen.

Hier zien we nog net dat er een helper aanwezig is die op het juiste
moment het contact aan moet zetten. Alleen op deze manier is het een
veilige manier van starten.
|