Olie verversen
Om de olie te kunnen verversen of af te tappen wordt gebruik gemaakt
van een aftapplug onder in de carterpan. Voor de versnellingsbak
gebeurt praktisch hetzelfde en is dan ook hier het laagste punt
zodat de laatste druppel kan wegvloeien bij het aftappen.
Optimale Smering
In de motor zorgt de olie ervoor dat de smering optimaal is met
minimale wrijving tussen diverse onderdelen. Bij zware belasting en
koude start kan de smering tekort schieten waardoor er toch
mechanisch contact kan ontstaan met het gevolg dat er wat metaalslijpsel in de olie terecht komt. Bij kleine hoeveelheden hoeft dat
geen probleem te zijn.
Ook kunnen verbrandingsresten die langs de zuigerveren in het carter
terecht komen de olie vervuilen. We zien dat dan ook terug aan de
kleur van de olie die er enigszins zwart uit komt te zien.
Voordelen
magnetische aftapplug
Om te voorkomen dat vooral het fijne slijpsel en de
metaaldeeltjes in het oliesysteem worden rondgepompt, kunnen we een
tweede functie toevoegen aan de aftapplug. Deze filtert als het ware
het slijpsel en metaalsplintertjes uit de olie waardoor extra
slijtage wordt tegengegaan.
Gebruik van de magnetische aftapplug
Omdat er bij de Traction geen oliefiltering plaatsvindt kunnen
slijpsel en andere ongeregeldheden makkelijk met de olie meeliften
met soms nadelige gevolgen. Het is daarom niet voor niets dat de
verversingsmomenten eerder moeten plaatsvinden dan gebruikelijk.
Daarom willen we dit slijpsel zoveel mogelijk uit de olie filteren
door middel van een magnetische carterplug. Deze carterplug verzamelt dan het slijpsel uit de olie die we bij een volgende
olieverversing schoon kunnen maken. Zo kunnen we de aftapplug
onbeperkt gebruiken.
Hetzelfde kunnen we bij de versnellingbak doen met het grote
verschil dat we hier
vaker metaalsplinters kunnen aantreffen.
Desastreuze gevolgen
Splinters
die tussen de lagers kunnen komen beschadigen,
na verloop van tijd,
niet alleen
de kogels van de lagers en het loopvlak maar ook de kooi waarin de
kogels zijn opgesloten.
Dit heeft meestal desastreuze gevolgen waarbij zelfs de behuizing
van de versnellingbak kan scheuren wanneer er een kogel uit het
lager springt.
Advies
Het advies is dan ook om bij
de eerstkomende olieverversing
de
standaard olie aftapplug te vervangen door een magnetisch
type.
Het vermindert de slijtage en is vooral van belang bij
de versnellingsbak waarbij niet alleen de lagers kunnen worden
beschadigd maar ook de conische vlakken van de synchromesh te lijden
heeft waardoor het schakelen steeds moeilijker kan gaan verlopen.
Lees het verhaal over "Werking
synchromesh".
|
Het laagste punt om de
carterolie af te tappen.
Bij singlegrade olie zakken de vuildeeltjes in de carterpan naar de
bodem. Laat dan ook bij het aftappen van de olie deze zoveel
mogelijk uitlekken.
Voor muligrade olie maakt het niet zoveel uit omdat de vuildeeltjes
zwevend in de olie zitten en dus meegaan tijdens het aftappen.
Aftapplug met een
magnetisch deel in het midden. Metaaldeeltjes en slijpsel kunnen
zich hier makkelijk aan hechten
Voorste
versnellingsbaklager waarbij de lagerkooi beschadigd is door
metaalsplinters.
Door de ontstane opening in de kooiconstructie kon er een kogel uit
ontsnappen.
|