Home              Verhalen over techniek
 

Magnetische carter- en 
versnellingsbak aftapplug

Om slijpsel uit de motorolie te filteren kunnen we een magnetische aftapplug gebruiken in plaats van de standaard aftapplug. Hetzelfde kan ook gedaan worden bij de versnellingsbak. Hier gaat het meestal om metaalsplinters die van de tandwielen af kunnen komen tijdens het schakelen.



Olie verversen

Om de olie te kunnen verversen of af te tappen wordt gebruik gemaakt van een aftapplug onder in de carterpan. Voor de versnellingsbak gebeurt praktisch hetzelfde en is dan ook hier het laagste punt zodat de laatste druppel kan wegvloeien bij het aftappen.

Optimale Smering
In de motor zorgt de olie ervoor dat de smering optimaal is met minimale wrijving tussen diverse onderdelen. Bij zware belasting en koude start kan de smering tekort schieten waardoor er toch mechanisch contact kan ontstaan met
het gevolg dat er wat metaalslijpsel in de olie terecht komt. Bij kleine hoeveelheden hoeft dat geen  probleem te zijn
. Ook kunnen verbrandingsresten die langs de zuigerveren in het carter terecht komen de olie vervuilen. We zien dat dan ook terug aan de kleur van de olie die er enigszins zwart uit komt te zien.

Voordelen magnetische aftapplug
Om te voorkomen dat vooral het fijne slijpsel en de metaaldeeltjes in het oliesysteem worden rondgepompt, kunnen we een tweede functie toevoegen aan de aftapplug. Deze filtert als het ware het slijpsel en metaalsplintertjes  uit de olie waardoor extra slijtage wordt tegengegaan. 


Gebruik van de magnetische aftapplug
Omdat er bij de Traction geen oliefiltering plaatsvindt k
unne
n slijpsel en andere ongeregeldheden makkelijk met de olie meeliften met soms nadelige gevolgen. Het is daarom niet voor niets dat de verversingsmomenten eerder moeten plaatsvinden dan gebruikelijk.
Daarom willen we dit slijpsel zoveel mogelijk uit de olie filteren door middel van een magnetische carterplug. Deze carterplug verzamel
t
dan het slijpsel uit de olie die we bij een volgende olieverversing schoon kunnen maken. Zo kunnen we de aftapplug onbeperkt gebruiken.
Hetzelfde kunnen we bij de versnellingbak doen met het grote verschil dat we hier
vaker metaalsplinters kunnen aantreffen.


Desastreuze gevolgen
Splinter
s
die tussen de lagers kunnen komen beschadigen, na verloop van tijd, niet alleen de kogels van de lagers en het loopvlak maar ook de kooi waarin de kogels zijn opgesloten.
Dit heeft meestal desastreuze gevolgen waarbij zelfs de behuizing van de versnellingbak kan scheuren wanneer er een kogel uit het lager springt.


Advies
Het advies is dan ook om bij
de eerstkomende olieverversing de standaard olie aftapplug te vervangen door een magnetisch type.
Het vermindert de slijtage en is vooral van belang bij de versnellingsbak waarbij niet alleen de lagers kunnen worden beschadigd maar ook de conische vlakken van de synchromesh te lijden heeft waardoor het schakelen steeds moeilijker kan gaan verlopen. 

Lees het verhaal over "Werking synchromesh".




Het laagste punt om de carterolie af te tappen.
Bij singlegrade olie zakken de vuildeeltjes in de carterpan naar de bodem. Laat dan ook bij het aftappen van de olie deze zoveel mogelijk uitlekken.
Voor muligrade olie maakt het niet zoveel uit omdat de vuildeeltjes zwevend in de olie zitten en dus meegaan tijdens het aftappen.


Aftapplug met een magnetisch deel in het midden. Metaaldeeltjes en slijpsel kunnen zich hier makkelijk aan hechten

Voorste versnellingsbaklager waarbij de lagerkooi beschadigd is door metaalsplinters.
Door de ontstane opening in de kooiconstructie kon er een kogel uit ontsnappen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 09-08-2020