Winterklaar
maken of stallen voor langere tijd
Het stallen voor langere tijd van de Traction of het winter
klaar maken maakt niet zo'n heel groot verschil, alleen voor
het stallen in de winterperiode moet aan het koelsysteem extra aandacht
worden gegeven voor wat
betreft de vorstbeveiliging. Is deze nog voldoende aanwezig?
Verder kunnen we volstaan met wat eenvoudige maatregelen of
handelingen om eventuele problemen na de stallingsperiode zo
klein mogelijk te houden.
Koelsysteem
Ook als het geen winterstalling betreft, is het handig om te
weten hoe het met de vorstbeveiliging is gesteld.
Wanneer er geen middelen om te meten voorhanden zijn kan een
garage eventueel uitkomst bieden. Ook als de vorstbeveiliging voor het
koelsysteem nog min 15 graden aangeeft, is het nodig deze te
verlagen tot zeker min 26 graden Celsius wat een vrij gangbare
waarde is voor de meeste koelvloeistoffen. Je weet maar nooit
wat een toekomstige winterperiode kan gaan bieden!
Motor
Voor stalling tijdens de winterperiode is het verstandig de
motorolie te verversen zodat diverse dopes de nodige
bescherming kunnen geven. Wat voor merk olie je gebruikt
maakt niet zo veel uit als het maar een klassieke motorolie is
zoals een 20W50 of een SAE30.
Ook kan een klein beetje olie op de zuigers worden gedaan zodat
er bij een koude start, na de stallingsperiode, voldoende
compressie overblijft. Veel smering wordt namelijk door onverdampte
benzine in de
cilinders weggespoeld door gebruikmaking van de choke.
Banden
Zorg voor voldoende lucht in de banden inclusief het
reservewiel en mocht de Traction wat langer stilstaan dan normaal
gebruikelijk is, dan is het beter de Traction op te bokken
zodat de banden en het veersysteem worden ontlast. Op de
hoeken van de carrosserie kunnen dan houten klossen of steunen
geplaatst worden. Op deze manier voorkom je platte kanten op
het profiel van de banden. De Traction bij controle een klein
stukje verplaatsen kan ook.
Deuren en achterklep
Deuren in de eerste vergrendeling om het deurrubber zijn
oorspronkelijk stand terug te geven. Vergeet hierbij niet de
achterklep en de voorruit ook iets open te zetten. Het deurrubber eventueel
behandelen met een beschermingsmiddel en dat kan ook
talkpoeder zijn.
Accu
Beter is het om de accu te verwijderen, tenzij we over
mogelijkheden beschikken om deze geladen te houden met een
moderne acculader. Voor het 6 Volt type is het toch beter deze
er uit te nemen en thuis op lading te houden. Af en toe
belasten met een lampje en wat nog belangrijker is de accu af
en toe even schudden om de zuurdichtheid overal gelijk te
krijgen. Bij stilstand wordt de concentratie
accuzuur onderin de accu groter, het zakt namelijk naar de
bodem.
Remsysteem
Om te zorgen dat het remsysteem na afloop van de
stallingsperiode nog goed functioneert zonder lekkage, het
rempedaal eens in de veertien dagen of bij een controle, deze
even te bekrachtigen om het
vast gaan zitten van de remcupjes te voorkomen.
Vocht
Er is altijd het gevaar van een vochtige omgeving en daarom is het plaatsen van vochtvreters aan te bevelen. Ook
in de Traction kunnen we een vochtvreter plaatsen zodat er
geen muffe luchtjes kunnen ontstaan. Nieuw zijn de zakjes
gevuld met silicagel die na de nodige vochtopname weer
geregenereerd kunnen worden voor hergebruik. Deze kunnnen gedroogd
worden in de zon of op de verwarming. De optimale werking van
deze luchtontvochtiger is ongeveer 2- tot 4 maanden. Door het
zakje te wegen kan je ook zien of het maximale vochtopnamepunt
bereikt is.
Afdekken Traction
Hier moeten we wel voorzichtig mee zijn omdat condens, door
temperatuurschommelingen, de carrosserie kan aantasten,
ondanks het gebruik van vochtvreters. Het doek of zeil wat we
gebruiken moet kunnen ademen zodat alleen stof en vuil worden
tegengehouden.
Beveiligen
Als laatste is het belangrijk het dievengilde geen kans te
geven voor het ontvreemden van waardevolle spullen. De Traction
zelf kan het beste met een gecertificeerd stuurslot beveiligd
worden wat ook door de KNAC wordt geadviseerd.
Vraag bij eventuele twijfel je verzekeringsmaatschappij welke
maatregelen je tegen
diefstal kunt nemen.
|

Koelvloeistof of
antivries tot min 26 graden Celsius geeft voldoende bescherming.

Oliesoorten in overvloed alleen
klassieke motorolie soorten mogen toegepast worden.

Het reservewiel wordt nog wel eens vergeten.

Heel praktisch zijn
de zakjes gevuld met silicagel voor het opnemen van vocht. Deze
kunnen na droging weer worden hergebruik.

Afdekken met een zeil dat kan ademen. Het moet alleen stof en
vuil kunnen tegenhouden.
|