Home                    Brandstof overzicht
 

Luchtfilter onderhoud

Een goede indicatie voor onderhoud van het filterelement is om bij normale rij omstandigheden, dit eens per jaar uit te voeren.


Algemeen
Het luchtfilter heeft als doel om vuil, stof en zand tegen te houden. Het zuivert dus de lucht om bovenmatige slijtage van de zuigers en cilinders tegen te gaan. De Traction heeft ook een luchtfilter die uit een opgerolde geperforeerde metalen strook bestaat. Geen ideaal filter omdat het totale oppervlak nogal klein is in vergelijking met de moderne opgevouwen papieren luchtfilters die tegenwoordig worden toegepast. Om toch wat rendement uit het filterelement te halen zullen we vaker onderhoud moeten toepassen omdat dit filter gemakkelijk dicht kan slibben. De motor kan hierdoor in ademnood geraken en zal het brandstofverbruik stijgen. Slecht starten van de motor behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Onderhoud luchtfilterelement
Het schoonmaken kan het beste gebeuren door het element in een plastic bakje te leggen gevuld met petroleum of lampenolie. Dit laten we even intrekken zodat het vuil kan worden losgeweekt waarna we met perslucht het filter van binnenuit droog blazen. Hierdoor worden de nog eventuele achtergebleven vuildeeltjes alsnog verwijderd. Daarna kunnen we het filter behandelen met een dunne olie bijvoorbeeld fietsolie of iets dergelijks. Wanneer we geen dunne olie voorhanden hebben kunnen we ook motorolie gebruiken en die kunnen we verdunnen met petroleum of lampenolie. Bij een voldoende grote bak kunnen we het filter hierin onderdompelen en daarna uit laten lekken. Voor we het filterelement weer gaan monteren deze eerst aan de buitenzijde met een lap droogwrijven.

Metalen filterelement
Bij dit soort filters hoort altijd een nabehandeling met bijvoorbeeld olie. Normaal gesproken wordt voor dit soort filters een kleefachtige vloeistof gebruikt die met behulp van een soort spuitbus wordt aangebracht. Zonder deze kleefachtige vloeistof of olie kan het stof gewoon door de gaatjes van het filter gaan en heeft het filterelement totaal geen effect behalve voor vliegen en kleine insecten, die worden wel tegengehouden.

Wanneer onderhoud?
Het onderhoud is afhankelijk van het aantal kilometers dat we rijden en de luchtomstandigheden. Stoffige wegen versnellen het dichtslibben van het filterelement waardoor vaker schoonmaken noodzakelijk is. Onder normale omstandigheden wordt voor onderhoud van het filterelement 5000 km aangehouden. Omdat de meeste Tractionisten niet veel meer rijden dan de 5000 kilometer en zelfs minder per jaar is het zeker zo handig het onderhoud eens per jaar uit te voeren.

Alternatief lucht filteren

Wanneer we het onderhoud zoals boven omschreven iets te veel werk vinden, kan een 2CV schuimfilter worden toegepast, zie "werking luchtfilter" . Bij onderhoud kan dit schuimfilter worden hergebruikt door deze met een beetje handzeep uit te wassen. Eerst laten drogen voordat we het om het Traction filterelement schuiven.

Andere vormen filterelementen
Er zijn ook filterelementen bij de Traction in gebruik die bestaan uit een metalen trommel. In deze trommel zit een tapse koker die het filterelement vormt. Het is een gazen constructie die met een soort dik doek verweven is. Dit filterelement kunnen we alleen maar uitkloppen en vanuit de binnenzijde met perslucht schoon blazen. Deze vorm van filtering komen we ook tegen bij de CitroŽn HY.


Het luchtfilterelement schoonmaken met petroleum of lampenolie.

Het achtergebleven vuil uit het filter.

Het filter van binnenuit droogblazen zodat eventueel vuil alsnog verwijderd wordt.

Het filterelement licht inoliŽn.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 25-07-2015