Algemeen
Het luchtfilter heeft als doel om vuil,
stof en zand tegen te houden. Het zuivert dus de lucht om
bovenmatige slijtage van de zuigers en cilinders tegen te
gaan. De Traction heeft ook een luchtfilter die uit een
opgerolde geperforeerde metalen strook bestaat. Geen ideaal
filter omdat het totale oppervlak nogal klein is in
vergelijking met de moderne opgevouwen papieren luchtfilters die
tegenwoordig worden toegepast. Om toch wat rendement uit het
filterelement te halen zullen we vaker onderhoud moeten
toepassen omdat dit filter gemakkelijk dicht kan slibben. De
motor kan hierdoor in ademnood geraken en zal het
brandstofverbruik stijgen. Slecht starten van de motor behoort
dan ook tot de mogelijkheden.
Onderhoud
luchtfilterelement
Het schoonmaken kan het beste gebeuren door het element in een
plastic bakje te leggen gevuld met petroleum of lampenolie.
Dit laten we even intrekken zodat het vuil kan worden
losgeweekt waarna we met perslucht het filter van binnenuit
droog blazen. Hierdoor worden de nog eventuele achtergebleven
vuildeeltjes alsnog verwijderd. Daarna kunnen we het filter
behandelen met een dunne olie bijvoorbeeld fietsolie of iets
dergelijks. Wanneer we geen dunne olie voorhanden hebben
kunnen we ook motorolie gebruiken en die kunnen we verdunnen
met petroleum of lampenolie. Bij een voldoende grote bak
kunnen we het filter hierin onderdompelen en daarna uit laten
lekken. Voor we het filterelement weer gaan
monteren deze eerst aan de buitenzijde met een lap droogwrijven.
Metalen
filterelement
Bij dit soort filters hoort altijd een nabehandeling met bijvoorbeeld
olie. Normaal gesproken wordt voor
dit soort filters een kleefachtige vloeistof gebruikt die met
behulp van een soort spuitbus wordt aangebracht. Zonder deze
kleefachtige vloeistof of olie kan het stof gewoon door de
gaatjes van het filter gaan en heeft het filterelement totaal
geen effect behalve voor vliegen en kleine insecten, die worden
wel tegengehouden.
Wanneer
onderhoud?
Het onderhoud is afhankelijk van het aantal kilometers dat we
rijden en de luchtomstandigheden. Stoffige wegen versnellen
het dichtslibben van het filterelement waardoor vaker
schoonmaken noodzakelijk is. Onder normale omstandigheden
wordt voor onderhoud van het filterelement 5000 km aangehouden.
Omdat de meeste Tractionisten niet veel meer rijden dan de
5000 kilometer en zelfs minder per jaar is het zeker zo handig
het onderhoud eens per jaar uit te voeren.
Alternatief lucht filteren
Wanneer we het onderhoud zoals boven
omschreven iets te veel werk vinden, kan een 2CV schuimfilter
worden toegepast, zie "werking
luchtfilter" . Bij onderhoud
kan dit schuimfilter worden hergebruikt door deze met een
beetje handzeep uit te wassen. Eerst laten drogen voordat we het
om het Traction filterelement schuiven.
Andere vormen filterelementen
Er zijn ook filterelementen bij de Traction in gebruik die
bestaan uit een metalen trommel. In deze trommel zit een tapse
koker die het filterelement vormt. Het is een gazen
constructie die met een soort dik doek verweven is. Dit
filterelement kunnen we alleen maar uitkloppen en vanuit de
binnenzijde met perslucht schoon blazen. Deze vorm van
filtering komen we ook tegen bij de Citroën HY.
|
Het
luchtfilterelement schoonmaken met petroleum of lampenolie.
Het achtergebleven
vuil uit het filter.
Het filter
van binnenuit droogblazen zodat eventueel vuil
alsnog verwijderd wordt.
Het filterelement
licht inoliën.
|