Home               Wielen overzicht
 

 Gewoon lucht of stikstof in je banden?

Banden kunnen vanzelf hun druk verliezen en dat is slecht vooral voor de wat oudere band. Bij lange stilstand kunnen er platte kanten aan het loopvlak komen die niet altijd weer verdwijnen wanneer de band weer op druk wordt gebracht.

Zachte banden
Het is een vervelend verschijnsel dat banden na verloop van tijd hun druk verliezen en dus zacht worden. Bij radiaalbanden is het soms te zien doordat de zijkant, waar hij op staat, wat uitzakt. Zo'n uitgezakte band heeft natuurlijk meer rolweerstand wat weer gepaard gaat met een hoger brandstofverbruik en natuurlijk meer slijtage. Ook de veiligheid moeten we niet uit het oog verliezen omdat het weggedrag daardoor ook anders wordt. Om het in getallen uit te drukken zorgt twintig procent onderspanning voor dertig procent rendementverlies van de band. Dertig procent onderspanning zorgt zelfs voor gemiddeld vijf procent hoger brandstofverbruik.

Stikstof in de banden 
Een band met 'gewone lucht' wordt dus na een poosje zachter en dat komt door de luchtmolecuul die zo klein is dat hij makkelijk door het karkas van de band heengaat. Rubber is poreus en alhoewel je band met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt aan de binnenkant, laat die toch langzaam de lucht ontsnappen
ook als hij eventueel van een binnenband is voorzien.

Stikstofmolecuul
Het is een vervelende eigenschap dat de lucht in de band zomaar verdwijnt, wat defusie genoemt wordt. Door de banddruk regelmatig te controleren kunnen we dit voorkomen. Ook een mogelijkheid is om stikstof in de band te doen. Het voordeel is dat deze minder makkelijk kan verdwijnen omdat de stikstofmolecuul groter is. De band zal nu, bij een stikstofvulling, langer op druk blijven. Dat neemt niet weg dat we de controle achterwege kunnen laten. Ook nu zal een regelmatige controle wenselijk blijven. Een bijkomend voordeel is wel dat stikstof wat homogener van samenstelling is zodat bij het warmer worden van de band, deze minder uitzet. De kans op een klapband bij hoge belasting is daardoor wat geringer. Omdat stikstof geen vocht bevat , zoals bij lucht wel het geval is, zal condens en dus roestvorming aan de binnenzijde van de velg uitgesloten zijn.

Veiligheid
Bij regelmatige controle van de luchtdruk in de band zal de veiligheid altijd gewaarborgd zijn. Een stikstofvulling zal hierin geen grote verbetering brengen. Lucht bestaat uit 78% stikstof dus het effect van pure stikstof ten opzichte van lucht is te verwaarlozen. Ook bij een stikstofvulling zullen we de band regelmatig moeten controleren. Omdat met een Traction geen hoge snelheden worden gereden,  in vergelijk met de hedendaagse automobielen, zullen de voordelen van stikstof tov gewone lucht grotendeels wegvallen. Stikstof biedt wel voordelen voor bijvoorbeeld vrachtwagens, vliegtuigbanden en in de racewereld.

Samenvatting en conclusies

  • Stikstof in je banden is in theorie de beste remedie tegen diffusie.
  • Het toepassen van stikstof is echter niet eenvoudig, niet altijd en overal vol te houden en bovendien relatief kostbaar.
  • In de praktijk is de toepassing van lucht zeker zo goed.
  • Lucht is bij elk tankstation gratis verkrijgbaar.
  • Het is van essentieel belang voor de levensduur van de banden en je veiligheid  regelmatig  de bandenspanning te controleren.
  • Het toepassen van stikstof kan en mag nooit een reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden.


Een lege band hetgeen kan gebeuren na langdurige stilstand. Gelukkig is dit geen Tractionband.



Schematische voorstelling van hoe de blauwe luchtmolecuul naar rechts door de band heengaat.
Groen is de stikstofmolecuul en zwart is de band.



Een groen ventieldopje die gebruikt wordt als indicatie voor een stikstofvulling in een autoband.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015