Ligarex klemband
Slangklemmen hebben we in diverse maten en meestal wordt er een
getal op vermeld voor welke diameter hij geschikt is. Deze
slangklemmen worden door ons veel gebruik en dat zien we ook bij
onze Traction bij onder andere de slangen van de radiator.
Andere
slangklemverbinding
Origineel is dit niet, oorspronkelijk werden deze slangklemmen
uitgevoerd met een Ligarex klemband in meerdere lagen opgebouwd
waarbij een speciale tang werd gebruikt voor het aanspannen. Een
heel vernuftig systeem met een strakke en professionele
uitstraling. Deze Ligarex klemband wordt nog veelvuldig gebruikt
bij de Citroën DS. Speciaal voor de lekzakverbinding op de as
is deze constructie noodzakelijk door zijn platte afwerking. Een
gewone slangklem zou hier niet voldoen omdat deze een
uitstulping heeft voor de schroef die de lekzak bij het bewegen
zou kunnen beschadigen.
Onbekende constructie?
Door
onbekendheid is deze
Ligarex klembandconstructie
waarschijnlijk een klein
beetje in de vergetelheid geraakt maar wanneer we deze
toepassen, ziet het er veel mooier uit. De mate van afklemming
kunnen we zelf bepalen en hierbij is wat handigheid nodig
bij het gebruik van de tang. Moeilijk in gebruik is het niet als
we de uitgebreide handleiding van Ligarex volgen.
Ligarex klemband en gespen
De band van Ligarex die gebruikt wordt is wat smaller dan de
gebruikelijke slangklemmen die wij kennen. De kracht van het
afklemmen kunnen we zelf bepalen en is eigenlijk hetzelfde als
bij het gebruik van een normale slangklem.
Het grote verschil in vergelijk met de slangklem is dat er niet
alleen een band wordt gebruikt maar ook een gesp die voor de
verbinding moet zorgen.
Door de band niet twee, maar drie maal over elkaar te
gebruiken kunnen we de klemkracht vergroten zodat deze
constructie ook geschikt is voor het gebruik van persluchtslangverbindingen.
De Ligarex klemband aanspannen
met de tang
De tang is zo geconstrueerd dat een deel van de tang met een
punt in het gesp gedeelte gehaakt word terwijl het andere deel van de
tang het trekgedeelte vormt die verplaatst kan worden als dit nodig is. Zo kunnen we de band aanspannen terwijl we
gelijktijdig de wurging in de rubberen slang zien. De
hoeveelheid wurging is te vergelijken met een normale slangklem. Plaats de klembandverbinding (gesp) als het
mogelijk is uit het zicht zodat alleen de band te zien is.
Toepassing Ligarex klemband
In principe kunnen Ligarex klembandverbindingen op bijna alle slangverbindingen van de
Traction toegepast worden. Om enkele te
noemen: slangen van het koelsysteem, stofhoezen van de
stuurinrichting, stofhoezen homokineten, hoezen kruiskoppelingen
enz. Voor gebruik op stofhoezen van de aandrijfassen is het
zelfs noodzakelijk deze Ligarex klemband toe te passen en te
gebruiken om mogelijke onbalans tegen te gaan.
Ook de rubberen aansluitstukken op de pijp van het
verwarmingssysteem kunnen we vastzetten met deze klemband.
Nadelen Ligarex klembandverbindingen
Zoals vaak zijn er niet alleen voordelen te noemen van Ligarex klemband maar er zijn ook nadelen. De
band is maar eenmaal te gebruiken tenzij het een grote
slangverbinding is geweest dan is het soms mogelijk deze band voor
een kleinere diameter slang toe te passen. Ook de gespen zijn na
eenmalig gebruik wat onbetrouwbaarder geworden.
Filmpje over het gebruik van de
Ligarextang
Een filmanimatie hoe de Ligarextang gebruikt wordt zie je door
op onderstaande link van Youtube te klikken.
"Filmanimatie
voor het gebruik van de Ligarextang"
Opmerking filmanimatie Youtube
Op de foto rechts zien we dat het uiteinde van de band niet is
platgeslagen tegen de gesp aan zoals de animatie aangeeft maar
eromheen gebogen wordt zodat er geen scherpe uitsteeksels
zijn.
Klassieke verbindingsmethode
Citroën
De heel oude bandverbindingen van onder andere Citroën werden
uitgevoerd met een draaistaafje zoals je vroeger nog wel eens
tegenkwam op conserveblikken. Er werd dan een soort sleuteltje
gebruikt die om een lipje gebogen moest worden. Al draaiende
werd de band op het sleuteltje gerold en hierdoor werd het
conserveblikje geopend.
Deze methode, maar dan om iets vast te zetten, zien we bij de oude
verbindingsmethode terug van Citroën. In plaats van de gesp van
Ligarex werd hier een soort sleuteltje gebruikt die op een
splitpen lijkt.
|

Ligarex tang

Ligarex klemband
aanspannen

Ligarex klemband
en gespen

Ligarex
klemverbinding waarbij het uiteinde van de band om de klip is
gebogen zodat er geen scherpe uiteinden meer zijn.

Een klassieke
verbindingsmethode van o.a. Citroën welke nog weinig wordt
toegepast.
|