Lichtschakelaar
|
Werking /
bediening lichtschakelaar en aansluiten van de koplampen met behulp
van een koplamptester wanneer de
aansluitcode is verdwenen of niet meer leesbaar is.
|
|
Lichtschakelaar:
De lichtschakelaar
van de Traction heeft diverse functies waaronder ook de bediening
van de claxon. De handelingen die verricht moeten worden om
bijvoorbeeld alleen het stadslicht te laten werken is wat
onduidelijk aangegeven. Na enig experimenteren kom je er natuurlijk
wel achter maar duidelijkheid hierin is anders. We zullen hieronder
de handelingen aangeven met het resultaat wat hieruit voortvloeit.
|
Werking Lichtschakelaar:
1 maal draaien = dimlicht, handel naar je
toe is stadslicht.
2 maal draaien = dimlicht.
handel naar je
toe is grootlicht
Handel licht indrukken is claxon toon
hoog of laag.
Handel dieper indrukken is claxon hoog plus
laag (voorkeur eerst hoog en dan laag kun je zelf
bepalen en is
afhankelijk van de aansluiting op de claxon).
Aansluiting lichtschakelaar:
Foutieve aansluiting van de lichtschakelaar
komt praktisch niet voor, wel verkeerde aansluitingen van de
koplampen.
|
 |
|
Aansluiting
koplampen:
Voor de elektrische installatie van de Traction bestaan er
verschillende schema' s bijvoorbeeld tot 1952 en na 1952. Veel
verschillen in bedrading en symboliek zijn er onderling niet maar
duidelijkheid staat niet hoog in het vaandel. Verder kunnen
kleurcodes, aangegeven op de schema's, niet altijd voor helderheid
zorgen. Om ons toch niet te verwarren met al deze gegevens is
er een manier die voor iedereen toegankelijk is zonder kennis van
elektriciteit en schema's lezen. De
oplossing is eenvoudig, zelfs simpel zonder gebruik te hoeven maken
van "moeilijke" meetinstumenten.
Belangrijk is om te beginnen met alletwee de de koplampen los te
maken (bedrading) omdat ze elkaar kunnen beïnvloeden. |

Onderzijde
lichtschakelaar. |
|
Koplamptester:
We
nemen expres geen voltmeter om te meten maar 3 lampjes om het nog
eenvoudiger te houden. Het wordt wel een beetje knutselen maar het
resultaat is verbluffend. De lampjes worden naast elkaar gelegd en
verbonden met de huls, dus de buitenzijde aan de massa. De overige
drie draadjes die overblijven worden naar de centrale aansluiting
gevoerd. Misschien heb je nog wat lampfittingen over, anders even
solderen. Bij een 6Volt installatie kun je gewoon fietslampjes
gebruiken. Wanneer je alles hebt aangesloten en je bedient de
lichtschakelaar dan krijg je automatisch antwoord voor je
aansluitprobleem. |
Antwoord
1
De lamp die altijd brandt, in welke stand de lichtschakelaar ook
staat, is het stadslicht.
Antwoord 2
De overige zijn dan automatisch het dim- en grootlicht (grootlicht
twee keer draaien en omhoog).
Laatste handeling:
Wanneer je de lichtfuncties gevonden hebt moet je deze draden alleen
nog maar op de juiste plaats op de koplampfitting bevestigen. Als
laatste de aansluitingen voor beide koplampen vaststellen. Na
volledige montage van de koplampen kun je nog een algehele functietest houden.
|
 |
|
 |
Een
heel gepuzzel:
Omdat de aansluitingen van de lamp ook bekend moeten zijn en de
aansluitdraden vaak hun coderingen missen, wordt het een heel
gepuzzel en is het meer gokken dan wijsheid om de juiste
aansluitingen te krijgen. Het bepalen van de juiste aansluitingen met
behulp van een multimeter geeft evenzoveel problemen omdat door
lekstromen vaak niet te achterhalen is welke draad de spanning heeft
die ook de stroom kan leveren. Hetzelfde komt voor met een led
tester.Oplossing:
Door bovenstaande eenvoudige oplossing te hanteren en de functie van
de lampaansluiting / fitting vast te stellen, kunnen we de
functionaliteit van de verlichting herstellen.
Foto links, de
praktijk:
Na veel te hebben uitgeprobeerd, met onder anderen het wisselen van
de draden, kon de juiste werking van de verlichting niet worden
achterhaald. Door allebei de koplampen verbonden te laten wordt het
doolhof nog groter.
|
|
Voor
meer informatie aansluiting koplampen kunnen we hier
meer lezen. |
|
Naar
boven |