Home                 Verhalen over techniek                     
 

Levensduur bougies

De levensduur van een bougie wordt meestal door de fabriek bepaald maar in de praktijk blijkt dat in de meeste gevallen meer theorie dan werkelijkheid te zijn omdat veel negatieve omstandigheden zoals onder andere door slechte afstelling van de motor en rijeigenschappen deze  nadelig kunnen worden benvloed.  


Gebruiksduur Bosch super 4 bougies

Eigenschappen Bougies
Bougies kunnen lang of kort meegaan afhankelijk van de juist gekozen warmtegraad en rijstijl. Zelfs de brandstofkeuze kan hierbij een rol spelen denk hierbij aan het gebruik van LPG. Bij een goed gekozen bougie krijgt de centrale elektrode ronde kantjes terwijl de afstand van de massa-elektrode groter wordt. Daarom wordt de massa-elektrode bij een controle bijgesteld op 0,5 mm of wat sommige doen op nageldikte afstellen. Dit zijn de belangrijkste gegevens terwijl de kleur afhankelijk is van rijstijl, veel chokegebruik of olieverbruik van de motor. Een goede beoordeling kan pas verkregen worden door na een lange rit te kijken wat voor kleur de bougie heeft gekregen. Nu kunnen we ook iets zeggen over de conditie van de motor, of deze goed is of niet.

Bosch super 4 bougie met vonk- glijtechniek
Bij de Bosch super 4 bougie gaan we anders te werk en omdat volgens de leverancier hier het bijstellen niet nodig is moeten we de gegevens aanhouden van wat de fabriek voorschrijft. Omdat deze bougie in warmtegraad een breder gebied bestrijkt zou de kleur in de meeste gevallen lichtbruin moeten zijn. Dan blijft alleen de levensduur over en dat zou 30 000 km zijn. Heel mooi zo zou men denken maar in de praktijk, zo is mijn ervaring, is dit niet helemaal het geval omdat het ook afhankelijk is van ons ontstekingsysteem. Dat wil zeggen dat diegene die een hogere hoogspanning-installatie hebben deze kilometer afstand wel zullen kunnen halen. Gewone installaties zoals bij de meeste oldtimers gebruikelijk, en dus ook de Traction Avant, halen deze afstand niet zo is in de praktijk gebleken en kan het gebeuren dat de helft van deze afstand al heel veel is.


De gegevens
Bij nameting van de centrale elektrode van de super 4 bougie t.o.v. de massa elektrode blijkt dat deze afstand dan ook 1,1 mm is en dat is voor een standaard ontstekingsvorm zoals bij de Traction een beetje te veel. Deze ontsteking kan bij een test maximaal 15 Kilo Volt bereiken en dat is in de open lucht ongeveer 1,5 cm. Gaan we de bougie onder druk brengen, zoals dat in de cilinder ook gebeurt, en zoals dat vroeger ook gebeurde bij een bougietest, dan blijkt er van de vonk niet veel over te blijven. Als er toch een vonk plaatsvindt zal deze op een elektrode overspringen en niet over alle vier tegelijk om een misverstand over de werking ervan te voorkomen.

Aanpassing Super 4 bougie
Om de ontsteekspanning op hetzelfde niveau te houden moeten we de afstand van de massa elektroden t.o.v. de centrale elektrode verkleinen. Hiervoor moeten we de fabrieksafstelling van de Bosch super 4 bougie veranderen. Hiervoor zijn wat hulpstukken gemaakt die de vier massa-elektrodes wat dichter bij elkaar brengt t.o.v. de massa elektrode. Was deze fabrieksafstand 1,1 mm dan wordt deze door gebruik van wat hulpmiddelen teruggebracht naar 0,65 mm wat beter in de buurt komt van een normale afstelling van een bougie met n massa-elektrode. Het is ook mogelijk deze afstelling te verkrijgen met behulp van een punttangetje. We moeten er wel op letten dat, als we van de vonk- glijtechniek willen blijven profiteren, de vier massa-elektrodes niet tegen het porselein aankomen.


Opmerking
Gezien het optimisme en de voordelen van de Bosch super 4 bougie blijkt het in de praktijk toch iets anders uit te pakken. Door deze bougie in meerdere auto's te testen bleek de afstelling van de massa-elektrode toch niet ideaal te zijn voor onze oldtimer. De afstand waarbij startproblemen optraden was bij 15 000 afgelegde kilometers toch wel een beetje weinig. Kunnen we dit gegeven als een incident beschouwen of kunnen we dit vaker verwachten zo is de vraag?


Bij de bougie links zijn de vier massa-elektrodes afgesteld op 0.65 mm, terwijl de rechter bougie de standaard fabriekswaarde heeft van 1,1 mm. hetgeen voor ons ontstekingssysteem wel wat veel is gebleken.


Hier zien we twee hulpstukken in messing die de bougie een nieuwe afstelling moet geven.


Wordt door middel van deze hulpstukken een nieuwe afstelling verkregen. Door de bankschroef voorzichtig aan te draaien.


Met een punttangetje is het ook mogelijk de massa-elektrodes bij te stellen. Zorg dat deze elektroden niet het porselein raken.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015