Home               Verlichting overzicht
 

Led versus buislampjes

Soms kan een eenvoudige ingreep in de bedrading van de verlichting een enorme verbetering opleveren voor de zichtbaarheid van je achterlichten.


Kosten noch moeite wordt gespaard
De verlichting van de meeste Tractions verdient niet bepaald een schoonheidsprijs als het om lichtuitstraling gaat. Er wordt meestal geklaagd over te weinig licht en als belangrijkste verlichtingsornament worden vaak de achterlichten aangewezen. De meesten onder ons worden dan heel gemakkelijk verleid om voor led-verlichting te kiezen die in vele vormen wordt aangeboden. Soms geven deze zoveel licht dat je ze kan vergelijken met vuurtorens wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Het is dan ook nooit goed genoeg maar wat is nu beter dan dat de verlichting een natuurlijke uitstraling heeft. Op de foto rechts zien we een duidelijk voorbeeld van led-verlichting versus buislampjes waarbij nauwelijks verschil te zien is. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

De linker is met led verlichting, de rechter zonder. Beide 6 volt. Bij de restauratie van de ‘nieuwe Traction’ hebben we direct goede aarde aangelegd naar de achterlichten (6 volt) waarbij de buislampjes bijna net zoveel licht geven als de led achterlichten. Zie het voorbeeld op de website van Riewald.
Het massaprobleem
Het is niet zozeer de kabelboom die verantwoordelijk is voor de wat mindere lichtopbrengst van achterlichten en koplampen maar meestal een geval van een slechte massa. Citroën is niet de enige fabrikant die de carrosserie als min-geleider (massa) heeft gebruikt dus zo vreemd is dat niet alleen heeft dat op lange termijn consequenties. Omdat de carrosserie uit plaatijzer bestaat, die op veel plaatsen is gepuntlast, kan daar toch in de loop van tijd, wat overgangsweerstand door ontstaat. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat spanning en vooral de massa-aansluiting bij de achterlichten te wensen overlaat. We zien dat ook terug bij de koplampen waarbij een extra aarddraad al wonderen kan verrichten. Dat is in principe ook mogelijk bij de achterlichten.

Massa op spanningsverlies controleren
Om het wat inzichtelijker te maken kunnen we dat uitproberen en controleren door een lange draad te nemen. Een zijde sluiten we aan op de minpool van de accu terwijl we met het andere einde naar de massaverbinding van de achterlichten gaan. Wanneer we de verbinding gemaakt hebben en we zien een opleving in de lichtintensiteit dan is het zinvol om een definitieve massa draadverbinding te maken. Voor meer zekerheid kunnen we hier ook even de spanning meten met een multimeter of er daadwerkelijk 6 Volt aanwezig is.


Aanleggen extra aarddraad.
Deze extra aarddraad hoeft niet per definitie binnendoor te lopen maar kan ook buitenom, bijvoorbeeld door de reeds aanwezige kokerbalk die al onder de carrosserie doorloopt.

Achterlichtkapjes aanpassen
Een kleine modificatie aan de achterlichtkapjes is wel noodzakelijk omdat het anders niet zoveel uitmaakt. Plaats wel na de aanpassing twee reflectors om aan de wettelijke eisen te kunnen voldoen.
Lees ook het verhaal "
Kabelboom maken (extra aarddraden)" en "Achterlichten" voor aanvullende informatie.

Foto rechts
De klassieke buislampjes staan bovenaan terwijl er onder willekeurige Led- verlichting afbeeldingen staan waarbij het aantal bij lange na niet compleet is. De led-verlichting is wel poolgevoelig (plus en min aansluiting), dus als deze niet werkt, even omdraaien.
De naam led betekent light emitting diode (lichtgevende diode) wat eigenlijk een halfgeleider is dus geen lamp zoals soms gesuggereerd wordt.

Led-verlichting hoeft niet duur te zijn en voor mogelijkheden wat vorm en uitstraling betreft is er keuze genoeg alleen het stroomverbruik kan fors zijn gezien de koelribben die bij sommige zijn aangebracht.  

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 23-03-2017