Het
kruisje van de kruiskoppeling inclusief de naaldlagers zorgen dus
voor de mogelijkheid dat de aandrijfas flexibel alle bewegingen,
zonder frictie, van het voorwiel kan volgen. Voorwaarde voor een
goede en deugdelijke werking van deze constructie is een goede
smering en geen overbelasting. De overbelasting hebben we
grotendeels zelf in de hand waarbij we moeten denken aan
schokbelastingen. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn plotseling
krachtig remmen of bruusk de koppeling bedienen bij groot
motorvermogen.
Goede smering
belangrijk
Bij een goede smering zal het wel meevallen, alleen als hier niet zo op
gelet wordt en we dit verwaarlozen, zijn de kansen van
destructie groot. De naalden van het lager drukken zich dan diep in
het lageroppervlak van het kruisje. Een ratelend of rommelend geluid
wordt hoorbaar bij het op en neer gaan van het voorwiel. Sommige
kruisjes hebben de mogelijkheid om met een vetspuit de naaldlagers
te smeren, wat zeker vroeger noodzakelijk was, gezien de kwaliteit van
het toen gebruikelijke smeervet. Tegenwoordig is het vet van een
dusdanige kwaliteit dat extra smeren niet meer nodig is, vandaar dat
de smeernippel op de tegenwoordige kruiskoppelingen meestal
ontbreekt.
Extra
bescherming
Om indringen van vuil en water in de lagers te voorkomen kunnen we
de kruiskoppeling beschermen. Hiervoor zijn hoezen verkrijgbaar
waarbij het niet altijd noodzakelijk is de aandrijfas los te maken.
Deze beschermhoezen zijn er in rubber maar ook in een leren uitvoering en
deelbaar zodat montage ervan heel eenvoudig kan zijn.
Let wel op de maatvoering of deze wel past!
Opmerking
De beschadiging die door overbelasting of gebrek aan smering is
veroorzaakt kan ook op dezelfde manier ontstaan bij kogellagers
zoals bijvoorbeeld bij wiellagers. We krijgen dan uiteraard geen
streepjes te zien als beschadiging maar ronde kuiltjes.
Wiellagerbeschadigingen kunnen ook ontstaan door bijvoorbeeld tegen
een stoeprand aan te glijden. Een klein tikje is vaak al voldoende!
Vooral in de wintermaanden schuilt hierin dan het gevaar.
Dat er maar weinig hoeft te gebeuren om een beschadiging van het
lager te krijgen komt eigenlijk doordat alleen het lageroppervlak gehard
is. Dat wil zeggen dat de harde laag vrij dun is en de onderlaag in
verhouding zacht,
|

Het kruisje van de
kruiskoppeling.

Hetzelfde kruisje
waarbij duidelijk de beschadiging te zien is die de naalden hebben
aangebracht op het lageroppervlak. Waarschijnlijk is hier smering,
ondanks de aanwezigheid van de smeernippel, achterwege gebleven.
|