Verouderingsverschijnselen
De noodzaak om de accu te laden komt vaker voor bij oldtimers dan
bij auto's die wij dagelijks gebruiken. Dit komt omdat oldtimers
langer stilstaan en er sulfatering van de accu optreedt wanneer wij
er niets aan doen. Simpel gezegd is het een verouderingsverschijnsel
van de accu. Sulfatering komt doordat de accu langzaam zijn
capaciteit verliest en dat is aan de buitenkant niet te zien. Door
met een spanningsmeter de accuspanning te meten kunnen we
redelijkerwijs vaststellen hoever de accu ontladen is. Zie ook
"accuconditie meten dmv een spanningsmeter".
Hoe snel dit capaciteitsvelies verloopt is moeilijk te bepalen omdat
verschillende factoren hier een rol in spelen. Een ervan is slecht onderhoud, dus te lang wachten
met de accu te laden
wanneer deze al gedeeltelijk is ontladen. Kwaliteit van de accu,
deze is moeilijk vast te stellen en wordt min of meer bepaald door
de fabrikant.
Opslag of het
wegzetten van een accu
Wat ook niet onderschat mag worden is hoelang heeft
de accu in de winkel gestaan. Voor moderne accu's mag dat niet
langer zijn dan een jaar met natuurlijk een controle van lading en
eventueel naladen. Het laatste wordt meestal achterwege gelaten en
het verbaast ons dan dat een nieuwe accu niet zo lang mee gaat!
Accu's van 6Volt mogen, wanneer deze eenmaal gevuld zijn niet langer
dan 6 maanden zonder verder te laden weggezet worden.
Drooggeladen accu's kan je bijna onbeperkt bewaren zonder dat er aan
kwaliteit wordt ingeboet.
Laadstatusindicator
Wanneer we toch willen weten wanneer een accu aan de lader moet,
zonder de grens te bereiken dat er sulfateren optreedt, is er de
laadmonitor of laadstatusindicator van CTEC. Dit merk levert ook de
bekende CTEC-acculaders met een meervoudige controle op het
laadproces. Deze laadmonitor kunnen we zien als een verkeerslicht
waarbij de kleuren hetzelfde zijn. De voorste led, dus die bij de
stekkeraansluiting, licht groen op wanneer de accu vol geladen is
(>12,85Volt). Wanneer deze uitgaat brandt de middelste gele led
die aangeeft dat er geladen moet worden en tot slot gaat de rode led
branden als laden noodzakelijk is. De spanning die nu gemeten wordt
is iets hoger dan de spanning (<12,4Volt) waarbij sulfateren
optreedt. Dat is natuurlijk gunstig maar beter is daar niet op te
wachten en actie te ondernemen bij het aangaan van de gele led. De tijd
die verstreken is tussen het branden van de groene led en het
overgaan naar de gele led moeten we wel proefondervindelijk vaststellen. Wanneer dit gegeven
bekend is kunnen we later bijvoorbeeld
zien dat we eenmaal per week of om de veertien dagen de accu moeten
bijladen. Het handige van deze constructie is dat we meerdere accu's
kunnen laden met één acculader, omdat we kunnen zien wanneer er
een aan de beurt is.
Foto rechts
Laadstatusindicator van CTEC. Hier kunnen we op een eenvoudige
manier een acculader aan koppelen. Dus geen moeilijk gedoe met plus-
en minaansluitingen. Door de drie leds zien we met een oogopslag of
de accu geladen moet worden.
|
CTEC laadstatusindicator
voor in de Traction Avant. Alleen voor 12Volt boordspanning
verkrijgbaar.
|