Home              Versnellingsbak overzicht
 

Krakende versnellingsbak

De Traction Avant heeft een versnellingsbak met drie versnellingen waarvan de tweede en de derde gesynchroniseerd zijn. De eerste versnelling dus niet en deze kan, bij verkeerd gebruik, slijtage of afstelling, het welbekende kraken veroorzaken.


Kraken door ongeduld
Wat we echt niet leuk vinden is het kraken van de versnellingsbak tijdens het schakelen Het kan verschillende oorzaken hebben en een ervan zijn wijzelf. Ongeduldig en misschien opgejaagd door het hedendaags verkeer gunnen we ons niet de tijd de versnellingsbak wat rust te geven wanneer we weg moeten bij een verkeerslicht. Haastige medeweggebruikers achter ons laten dat meestal ook duidelijk weten. Probeer maar eens te doen of je het niets doet. Soms lukt het maar meestal ook niet en dan wordt er weer lustig op losgekraakt. Arme versnellingsbak want die moet het ontgelden. Laten we wat meer tijd hiervoor nemen en rustig het koppelingspedaal intrappen en even wachten tot het inwendige van de bak tot stilstand is gekomen. Dan pas de schakelpook bedienen. Er zijn ook momenten dat deze tandrondingen exact tegenover elkaar zijn komen te staan en dan kunnen we het schakelen wel helemaal vergeten. We moeten dan opnieuw de procedure herhalen. Dus weer de koppeling op laten komen en intrappen hopende dat het nu wel lukt. Je geduld wordt nu wel heel erg op de proef gesteld!

Inschuiven van tandwielen
De tandenwielen van de eerste versnelling en van de achteruit hebben aan een zijde een afronding, dit om het inschuiven te vergemakkelijken. Staan deze tandwielen niet stil dan schuiven deze tandrondingen langs elkaar heen met het bekende kraken of ratelen. 



De tandwielen, zie pijlen, schuiven in elkaar. Aan een zijde hebben deze tandwielen een ronding om het inschuiven te vergemakkelijken. Ze moeten tijdens het inschuiven wel stilstaan anders horen we het bekende kraken (ratelen).

Ongewild kraken
Het kraken kan ook ongewild plaatsvinden en eigenlijk is dat net zo erg. Dit is meestal te voorkomen door op tijd onderhoud uit te voeren. Ook dan is het nog mogelijk dat we te maken krijgen met gekraak. Vaak is het zo dat na langdurige stilstand we een versnellingsbak krijgen die kraakt. Door bijvoorbeeld roest op de price-as kan het gebeuren dat de koppelingsplaat niet zo makkelijk meer wil schuiven. Soms blijft deze plakken en dan is het volledig ontkoppelen onmogelijk.

Na jarenlang gebruik tijd voor een inspectie
Wanneer de versnellingsbak jaren achtereen zijn werk heeft gedaan is de kans groot dat door een opeenhoping van vuil, vet en slijpselresten van de koppelingsplaat het functioneren dusdanig bemoeilijkt dat dit kraken tot gevolg kan hebben. 

Dan wordt het echt tijd, wanneer dat nog nooit gebeurt is, de versnellingsbak eens grondig onder handen te nemen en deze ook van binnen eens goed te bekijken en schoon te maken en indien nodig van nieuwe onderdelen te voorzien. Het gekraak zou dan tot het verleden moeten behoren.

Mogelijke oorzaken of combinaties hiervan die kunnen zorgen voor het kraken van de versnellingbak.

  • Te snel willen schakelen.
  • Onjuiste afstelling van de liever (te weinig speling of zit los door bijvoorbeeld een breuk)  Zie ook het onderwerp "koppelingafstellen" .
  • Slijtage van onder andere het druklager of een verkeerd lager.
  • Price-as met roest of niet gesmeerd.
  • Slijpselresten, vet en vuil.
  • Plakkende koppelingsplaat.
  • Niet goed werkende drukgroep

Opmerking
Je ziet het lijstje van "mogelijke oorzaken" waar waarschijnlijk nog wat aan toegevoegd kan worden en het opsporen van dit euvel dan ook niet zo eenvoudig maakt. Door te beginnen met het controleren van de afstellingen kan je al een heel eind komen en zal dan ook in de meeste gevallen voldoende zijn om het kraakprobleem te verhelpen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 11-08-2019