Home                   Versnellingsbak overzicht
 

Koppelingsplaat 
werking en gebruik

De koppelingsplaat is een metalen schijf waarop aan beide zijden voeringen zijn aangebracht door middel van klinken of verlijming. Zit op de ingaande as (priceas) van de versnellingsbak.


Koppelingsplaat bediening
Kort samengevat is de koppelingplaat een onderdeel die tussen motor (aandrijving) en de wielen zit (het aangedreven deel).
In de meeste gevallen wordt deze niet gebruikt omdat we of stilstaan met de auto of we rijden ermee. Alleen bij het moment van wegrijden wordt de koppelingsplaat bediend cq gebruikt. De manier van bedienen bepaalt ook de slijtage van de koppelingsplaat. De bedoeling is dat de koppelingsplaat heel kort wordt gebruikt dus het moment dat de auto begint te rollen of in beweging komt is voldoende. Het is een gevoel dat aangeleerd moet worden en dat is niet voor iedereen even eenvoudig. Te lang laten doorslippen is funest voor een lange levensduur van de koppelingsplaat. Soms is het nodig dat we de koppelingsplaat wat langer laten slippen vooral als we van stilstand weg moeten rijden tegen een helling op en het wordt nog langer als we ook nog zwaar beladen zijn. Ervaring is dan belangrijk hoe we met de bediening van het koppelingspedaal omgaan. Zelfs de voet op het koppelingspedaal laten rusten veroorzaakt al slijtage. Let op een goede zitpositie  zodat je gemakkelijk bij de pedalen kunt komen.

Werking koppelingsplaat

De koppeling die tussen het vliegwiel en de versnellingsbak zit, maakt het dus mogelijk de aandrijvende kracht van de motor op de transmissie te onderbreken en deze vrij te maken van het koppel- of draaimoment, wanneer we de tandwielen willen schakelen. Een hele mond vol maar eenvoudig gezegt komt het er op neer dat we de motor los kunnen koppelen van de aangedreven voorwielen. Door bij stilstand de koppeling langzaam op te laten komen maken we al slippend een verbinding met de voorwielen waarna een totale verbinding tot stand gebracht wordt.
Om dit alles te realiseren hebben we wat onderdelen nodig zoals een versnellingsbak, een drukgroep en een koppelingsplaat.

Samenstelling koppelingsplaat
De koppelingsplaat is niets anders dan een ronde plaat waar frictiemateriaal op vastgeklonken is. Het materiaal is te vergelijken met het materiaal van de remvoeringen op de remschoenen. Omdat er veel krachten vrij komen bij het gebruik van de koppelingsplaat zien we verschillende constructies. Voor de Traction is dit nog eenvoudig gehouden en zien we dat er 6 veren zijn toegepast om eventuele bruuske radiaal krachten, die op kunnen treden, op te vangen.

Slijtage en Levensduur koppelingsplaat
Het materiaal wat op de koppelingsplaat is aangebracht is dan ook aan slijtage onderhevig en slijt sterker naar mate we meer kracht en dus meer slip toepassen. Bij onkundig gebruik van de koppeling op lange termijn betekent dat de koppelingsplaat bij 60.000 km al versleten kan zijn of zelfs eerder! Bij normaal gebruik dus zoals het hoort kan de koppelingsplaat wel ettelijke honderdduizenden km meegaan en het verschil is dan wel heel erg groot.

Opmerking
Ook een slechte drukgroepafstelling kan bijdragen aan extra slijtage.
Zie ook het onderwerp "Drukgroep afstellen".
Het kan wel eens gebeuren dat de klinknagels van de voering los gaan zitten. Dit kan komen door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde drukgroep. De koppelingsplaat wordt dan niet evenredig belast waardoor de klinknagels los kunnen gaan zitten. Het is een proces wat er langzaam insluipt waardoor normaal wegrijden zonder schokken niet meer mogelijk is. De gelijmde versie heeft hier geen last van waardoor alleen het schokkend wegrijden overblijft.

Koppelingsplaat compleet versleten. Er is totaal geen frictiemateriaal meer aanwezig. Oorzaak is de koppelingsplaat te veel laten slippen tijdens het wegrijden!


Koppelingsplaat 11CV Nr.:490986
Geeft de aandrijvende kracht door  aan de versnellingbak.


Nieuwe koppelingsplaat waarbij we duidelijk de facetten in de voering zien zitten. 

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 05-05-2016