Koppelingsplaat bediening
Kort samengevat is de koppelingplaat een onderdeel die tussen motor
(aandrijving) en de wielen zit (het aangedreven deel).
In de meeste gevallen wordt deze niet gebruikt omdat we of
stilstaan met de auto of we rijden ermee. Alleen bij het moment van
wegrijden wordt de koppelingsplaat bediend cq gebruikt. De manier
van bedienen bepaalt ook de slijtage van de koppelingsplaat. De
bedoeling is dat de koppelingsplaat heel kort wordt gebruikt dus het
moment dat de auto begint te rollen of in beweging komt is
voldoende. Het is een gevoel dat aangeleerd moet worden en dat is
niet voor iedereen even eenvoudig. Te lang laten doorslippen is
funest voor een lange levensduur van de koppelingsplaat. Soms is het
nodig dat we de koppelingsplaat wat langer laten slippen vooral als
we van stilstand weg moeten rijden tegen een helling op en het wordt
nog langer als we ook nog zwaar beladen zijn. Ervaring is dan
belangrijk hoe we met de bediening van het
koppelingspedaal omgaan. Zelfs de voet op het
koppelingspedaal laten rusten veroorzaakt al slijtage. Let op een
goede zitpositie zodat je gemakkelijk bij de pedalen kunt
komen.
Werking koppelingsplaat
De koppeling die tussen het vliegwiel en de versnellingsbak zit,
maakt het dus mogelijk de aandrijvende kracht van de motor op de
transmissie te onderbreken en deze vrij te maken van het koppel- of
draaimoment, wanneer we de tandwielen willen schakelen. Een hele
mond vol maar eenvoudig gezegt komt het er op neer dat we de motor
los kunnen koppelen van de aangedreven voorwielen. Door bij
stilstand de koppeling langzaam op te laten komen maken we al
slippend een verbinding met de voorwielen waarna een totale
verbinding tot stand gebracht wordt.
Om dit alles te realiseren hebben we wat onderdelen nodig zoals een
versnellingsbak, een drukgroep en een koppelingsplaat.
Samenstelling koppelingsplaat
De koppelingsplaat is niets anders dan een ronde plaat waar
frictiemateriaal op vastgeklonken is. Het materiaal is te
vergelijken met het materiaal van de remvoeringen op de remschoenen.
Omdat er veel krachten vrij komen bij het gebruik van de
koppelingsplaat zien we verschillende constructies. Voor de Traction
is dit nog eenvoudig gehouden en zien we dat er 6 veren zijn
toegepast om eventuele bruuske radiaal krachten, die op kunnen
treden, op te vangen.
Slijtage en Levensduur
koppelingsplaat
Het materiaal wat op de koppelingsplaat is aangebracht is dan ook
aan slijtage onderhevig en slijt sterker naar mate we meer kracht en
dus meer slip toepassen. Bij onkundig gebruik van de koppeling op
lange termijn betekent dat de koppelingsplaat bij 60.000 km al
versleten kan zijn of zelfs eerder! Bij normaal gebruik dus zoals
het hoort kan de koppelingsplaat wel ettelijke honderdduizenden km
meegaan en het verschil is dan wel heel erg groot.
Opmerking
Ook een slechte
drukgroepafstelling kan bijdragen aan extra slijtage.
Zie ook het onderwerp "Drukgroep
afstellen".
Het kan wel eens gebeuren dat de klinknagels van de voering los gaan
zitten. Dit kan komen door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde
drukgroep. De koppelingsplaat wordt dan niet evenredig belast
waardoor de klinknagels los kunnen gaan zitten. Het is een proces
wat er langzaam insluipt waardoor normaal wegrijden zonder schokken
niet meer mogelijk is. De gelijmde versie heeft hier geen last van
waardoor alleen het schokkend wegrijden overblijft.
|

Koppelingsplaat compleet
versleten. Er is totaal geen frictiemateriaal meer aanwezig. Oorzaak
is de koppelingsplaat te veel laten slippen tijdens het wegrijden!

Koppelingsplaat 11CV
Nr.:490986
Geeft de aandrijvende kracht door aan de versnellingbak.
Nieuwe koppelingsplaat
waarbij we duidelijk de facetten in de voering zien zitten.
|