|
Koppeling afstelling
|
Heb
geduld met het schakelen in alle versnellingen en doe dat rustig.
Laat je zeker niet opjagen door automobilisten achter je wanneer je
voor een verkeerslicht moet wachten. Dan hoeven er geen tanden
gepoetst te worden! |
|
|
Niet gesynchroniseerd
De
afstelling van het koppelingsmechanisme luistert vrij nauwkeurig.
Elke misaanpassing veroorzaakt kraken bij het bedienen hiervan. De
grootste oorzaak van dit alles is het niet gesynchroniseerd zijn
van de eerste versnelling. Ook wanneer het koppelingspedaal bediend
wordt zal de eerste versnelling met wat vertraging gekozen moeten worden. Je moet
de tijd
nemen om de tandwielen tot stilstand te laten komen voordat ze in
elkaar geschoven kunnen worden. In de meeste gevallen, ook al doe je
nog zo goed je best, zal wat licht kraakgeluid niet te vermijden
zijn. Op zich is dat geen probleem.
Afstelling
koppeling foto 1
De
stelbout met borgmoer (punt B) voor de afstelling van de koppelingsspeling
moet zodanig worden afgesteld dat de vrije slag ter hoogte van het
bevestigingsoog (punt C) liever ongeveer 1 centimeter bedraagt.
Zie ook foto 4 ter verduidelijking.
Breuk
onderzijde liever
De
liever wil ter hoogte van de blokkeerbout (onderzijde liever, punt
A) wel eens gebarsten zijn waardoor het kan gebeuren
dat na een correcte afstellen de koppeling met geen mogelijkheid
te bedienen is. Controleer dan ook of er bij de montage hiervan geen haarscheurtjes in zitten.
Koppeling onderdelen
Wanneer de koppelingafstellingen niet juist
zijn, dan is schakelen in de versnellingen praktisch onmogelijk.
Zorg in eerste instantie voor een goede
drukgroep en dat de koppelingsplaat verder probleemloos over de price-as kan schuiven. De
bediening van de koppelingsplaat gebeurt door een as met liever met tussenkomst van een
druklager die tegen de 3 vingers van de drukgroep drukt. De
onderdelen voor de bediening zien we op de foto 2.
Koppelingspedaalafstelling
De koppelingspedaalafstelling, zoals
die beschreven staat in diverse boekwerken, is geen praktisch
gegeven. Er is uitgegaan van een pedaalhoogte van 175
millimeter, gemeten van onderkant pedaal tot aan de rubberen mat.
Wanneer deze instelling gemaakt wordt, valt op dat het
koppelingspedaal beduidend hoger staat dan het rempedaal. Deze
ongelijkheid van het koppelingspedaal ten opzichte van het
rempedaal, is niet praktisch. Bij navraag blijkt dat in de praktijk
van deze koppelingspedaalafstelling wordt afgeweken en dat deze pedalen
dus op gelijke hoogte worden ingesteld. In mijn geval kwam dat neer op een hoogte afstelling van 150 millimeter.
Foto 3
Na het afstellen van de liever aan de versnellingsbak met de
juiste
speling van 1 cm moet ook de binnenkabel deze speling
bezitten. Dat kan gedaan worden door de moer (spanschroef) op het
draadeinde van de kabel te verdraaien. |

Foto 1

Foto 2

Foto 3 |
Koppelingspedaalkabel
afstelling:
De buitenmantel van de
koppelingskabel wordt als volgt afgesteld; de stelschroef van de
buitenkabel zodanig instellen zodat de buitenkabel aan beide
einden draagt. De stelschroef nu een slag verder terugdraaien en
de contramoer vastzetten. De buitenkabel staat nu onder lichte
spanning tussen de bevestiging van de versnellingsbak en de
bevestiging aan het chassis schutboardzijde. Daarna de juiste
lengte van de binnenkabel afstellen met de spanschroef, zodanig
dat er geen druk meer wordt uitgeoefend op de koppelingsarm.
Wanneer we nu aan de liever trekken tegen de veerkracht in, dan komt
de spanschroef een centimeter vrij.
Druklager
Het
druklager zelf (links op de foto) zit in een behuizing met aan de drukgroepkant een
kapje. Deze behuizing wordt met een veertje naar achteren getrokken. Om
meedraaien van de drukgroeplagerbehuizing te voorkomen is een
geleide pen gemonteerd.
Foto 4
De
afstand A
wordt door de stelbout B
ingesteld op 2 mm. Dit resulteert in de liever C
(bevestigingsoog
kabel) voor een vrije slag van 1 cm. |

Foto 4 |
|
|
|

|
|