Home          Motor overzicht        

   Koppakking

Door oververhitting van de motor wil het wel eens gebeuren dat de koppakking doorslaat. Het kan spontaan gebeuren maar ook na verloop van tijd wanneer we regelmatig grenzen gaan overschrijden door bijvoorbeeld de motor te zwaar te belasten. De kop kan dan vervormen waarna een nieuwe koppakking en meestal een kopvlakking noodzakelijk zijn.



Oververhitting van de motor

Het is zomaar mogelijk dat tijdens het rijden waterdamp onder de motorkap vandaan komt. Dit kan een begin zijn van een groot probleem. In het gunstigste geval betreft het alleen maar een oververhitting van de motor waardoor het tekort aan water in de radiator er voor zorgt dat het resterende water gaat koken. Stoom afblazen is het gevolg. Als je dit waarneemt of je ziet de temperatuurmeter plotseling oplopen, probeer dan zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Door de motorkap te openen kunnen we eventueel het probleem opsporen. Het kan een gescheurde waterslang zijn of zomaar  oververhitting door overbelasting van de motor. De snelheid van waarnemen en handelen zijn crusiaal voor de mogelijkheid of de koppakking eruit ligt zoals dat heet. Door oververhitting is de kans groot dat de kop krom trekt waardoor de koppaking gaat lekken. Meestal zal dat gebeuren op plaatsen waar olie- of waterkanalen dicht bij de cilinders zitten. Het is zelfs mogelijk dat de koppakking pas na meerdere malen oververhitting van de motor doorslaat. Het kromtrekken van de cilinderkop is dan stukje bij beetje gegaan.

Het waarnemen van koppakking doorslag
Na deze "stoom"ervaring moeten we de motor eerst af laten koelen en verder niets ondernemen zoals de radiatordop verwijderen want dat kan het oplopen van brandwonden tot gevolg hebben. Wanneer er verder aan de buitenzijde van de motor niets is waar te nemen kunnen we na afkoeling de radiator bijvullen met water- antivries of koelvloeistof. Nu kunnen we de motor weer starten en kijken in de vulopening van de radiator. We zien hier het water stromen maar wat nog belangrijker is of we geen oliefilm of een andere smurrie op het water zien. Ook kunnen we naar de uitlaat kijken of hier geen overmatige waterdamp te zien is. Is dat in een van beide waarnemingen wel het geval dan kunnen we bijna met zekerheid aannemen dat de koppakking is doorgeslagen.
Zie ook het onderwerp "
Cilinderkop vlakken"


Verder rijden

Het verder rijden met een doorgeslagen koppakking is af te raden omdat een kleine lekkage al snel grote vormen kan aannemen tot het vastlopen van de motor toe. De schade die dan ontstaat is meestal alleen met een motorrevisie te verhelpen.

Kop vlakken

De kop dient alleen gevlakt te worden indien deze is kromgetrokken door oververhitting. Zijn we er op tijd bij, dus zoals we al hebben gezegd  "waarnemen van stoom en directe aktie door te stoppen" kunnen we als we geluk hebben, erger voorkomen. In dit geval is alleen een vervanging van de koppakking nodig.

Hergebruik koppakking

Koppakkingen zonder beschadigingen kunnen nog hergebruikt worden op dezelfde motor. Het aanhalen van de kopbouten kan dan meteen op de juiste maximale spanning gebeuren omdat deze koppakking al gezet is. Het hergebruik wordt soms tot tienmaal gedaan en is een normaal verschijnsel in de racewereld. Mensen die wat minder ervaring hebben op dit gebied kunnen dat beter niet doen en dus altijd een nieuwe koppakking plaatsen.

Originele koppakking

Gebruik een originele koppakking van koper en asbest om later teleurstelling te voorkomen. Let ook op de juiste aanhaalmomenten en de juiste volgorde van aanhalen en dat het merkteken op de koppakking aan de bovenzijde zit. Wanneer dit gebeurt zoals omschreven in de handboeken, kan er weinig mis gaan.

Nog een handige tip:

Wanneer de motor zover gereed is dat er alleen nog koelvloeistof in de radiator gedaan moet worden is het moment gekomen voor het nogmaals aanhalen van de kopbouten. Start de motor zonder koelvloeistof en laat hem een beetje warm draaien, zo ongeveer een minuut of men voelt even aan het motorblok voor de temperatuur, handwarm is genoeg. Nu kan men, wanneer de motor weer is afgekoeld, de kopbouten aanhalen met de laatst aangegeven waarde van 5 mkg. Deze manier van werken zorgt voor een wat hogere bedrijfstemperatuur van de kop en pakking om ze de mogelijkheid te geven zich beter te zetten en aan te passen.

 


Door oververhitting is het koelwater gaan koken en dat kan van alles betekenen zoals een lekke waterslang, te weinig koeling door motor- of radiatorvervuiling enz.. Wanneer deze waterdamp wordt waargenomen moeten we onmiddellijk reageren door te stoppen en de motor af te zetten om erger te voorkomen.

Koppakking, waarbij de groene kleur de doorslag cilinder naar het waterkanaal kan betekenen.

Ook hier zien we een mogelijke doorslag van de koppakking.

Kop van de motor eraf betekend meestal nieuwe koppakking. Alleen als deze is beschadigd of verbrand langs de randen of doorgeslagen, kun je deze beter vervangen. Pas bij vervanging van de koppakking op   voor namaak. Deze kan afwijkende maatgevingen hebben. Smeer de nieuwe koppakking in met kopervet, zodat hij zich makkelijk kan zetten tijdens het aanhalen van de kopbouten.

                           Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 09-07-2015