Oververhitting van de motor
Het is zomaar mogelijk dat tijdens het rijden
waterdamp onder de motorkap vandaan komt. Dit kan een begin zijn van
een groot probleem. In het gunstigste geval betreft het alleen maar
een oververhitting van de motor waardoor het tekort aan water in de
radiator er voor zorgt dat het resterende water gaat koken. Stoom
afblazen is het gevolg. Als je dit waarneemt of je ziet de
temperatuurmeter plotseling oplopen, probeer dan zo snel mogelijk
tot stilstand te komen. Door de motorkap te
openen kunnen we eventueel het probleem opsporen. Het kan een
gescheurde waterslang zijn of zomaar oververhitting door
overbelasting van de motor. De snelheid van waarnemen en handelen
zijn crusiaal voor de mogelijkheid of de koppakking eruit ligt zoals
dat heet. Door oververhitting is de kans groot dat de kop krom trekt
waardoor de koppaking gaat lekken. Meestal zal dat gebeuren op
plaatsen waar olie- of waterkanalen dicht bij de cilinders zitten.
Het is zelfs mogelijk dat de koppakking pas na meerdere malen
oververhitting van de motor doorslaat. Het kromtrekken van de
cilinderkop is dan stukje bij beetje gegaan.
Het waarnemen van koppakking doorslag
Na deze "stoom"ervaring moeten
we de motor eerst af laten koelen en verder niets ondernemen zoals
de radiatordop verwijderen want dat kan het oplopen van brandwonden
tot gevolg hebben. Wanneer er verder aan de buitenzijde van de motor
niets is waar te nemen kunnen we na afkoeling de radiator bijvullen
met water- antivries of koelvloeistof. Nu kunnen we de motor weer
starten en kijken in de vulopening van de radiator. We zien hier het
water stromen maar wat nog belangrijker is of we geen oliefilm of
een andere smurrie op het water zien. Ook kunnen we naar de
uitlaat kijken of hier geen overmatige waterdamp te zien is. Is dat
in een
van beide waarnemingen wel het geval dan kunnen we bijna met
zekerheid aannemen dat de koppakking is doorgeslagen.
Zie ook het onderwerp "Cilinderkop
vlakken"
Verder rijden
Het verder rijden met een doorgeslagen
koppakking is af te raden omdat een kleine lekkage al snel grote
vormen kan aannemen tot het vastlopen van de motor toe. De schade
die dan ontstaat is meestal alleen met een motorrevisie te
verhelpen.
Kop vlakken
De kop dient alleen gevlakt te worden
indien deze is kromgetrokken door oververhitting. Zijn we er op tijd
bij, dus zoals we al hebben gezegd "waarnemen van stoom en
directe aktie door te stoppen" kunnen we als we geluk hebben,
erger voorkomen. In dit geval is alleen een vervanging van de
koppakking nodig.
Hergebruik koppakking
Koppakkingen zonder beschadigingen
kunnen nog hergebruikt worden op dezelfde motor. Het aanhalen van de
kopbouten kan dan meteen op de juiste maximale spanning gebeuren
omdat deze koppakking al gezet is. Het hergebruik wordt soms tot
tienmaal gedaan en is een normaal verschijnsel in de racewereld. Mensen die wat minder ervaring hebben op dit gebied kunnen dat
beter niet doen en dus altijd een nieuwe koppakking plaatsen.
Originele koppakking
Gebruik een originele
koppakking van koper en asbest om later teleurstelling te voorkomen.
Let ook op de juiste aanhaalmomenten en de juiste volgorde van
aanhalen en dat het merkteken op de koppakking aan de bovenzijde
zit. Wanneer dit gebeurt zoals omschreven in de handboeken, kan er
weinig mis gaan.
Nog een handige tip:
Wanneer de motor
zover gereed is dat er alleen nog koelvloeistof in de radiator
gedaan moet worden is het moment gekomen voor het nogmaals aanhalen
van de kopbouten. Start de motor zonder koelvloeistof en laat hem
een beetje warm draaien, zo ongeveer een minuut of men voelt even
aan het motorblok voor de temperatuur, handwarm is genoeg. Nu kan
men, wanneer de motor weer is afgekoeld, de kopbouten aanhalen met de laatst aangegeven waarde van 5 mkg.
Deze manier van werken zorgt voor een wat hogere bedrijfstemperatuur
van de kop en pakking om ze de mogelijkheid te geven zich beter te
zetten en aan te passen.
|

Door
oververhitting is het koelwater gaan koken en dat kan van alles
betekenen zoals een lekke waterslang, te weinig koeling door motor-
of radiatorvervuiling enz.. Wanneer deze waterdamp wordt waargenomen
moeten we onmiddellijk reageren door te stoppen en de motor af te
zetten om erger te voorkomen.

Koppakking,
waarbij de groene kleur de doorslag cilinder naar het waterkanaal
kan betekenen.

Ook hier zien we een
mogelijke doorslag van de koppakking.

Kop van de motor eraf
betekend meestal nieuwe koppakking. Alleen als deze is beschadigd of
verbrand langs de randen of doorgeslagen, kun je deze beter
vervangen. Pas bij vervanging van de koppakking op voor
namaak. Deze kan afwijkende maatgevingen hebben. Smeer de nieuwe
koppakking in met kopervet, zodat hij zich makkelijk kan zetten
tijdens het aanhalen van de kopbouten. |