Oude
verflagen verwijderen zodat alleen de eerste en goed vastzittende
verflagen overblijven. Eventuele oneffenheden plamuren.
Dan
pas kan met de verdere verfopbouw begonnen worden. De randen waar
de chromen sierlijsten op komen verdienen extra aandacht.
Meestal
is de koplampreflector zodanig aangetast en verroest dat hij
vervangen moet worden. De oude fitting past dan niet meer in de
nieuwe reflector en men zal dan naar een andere constructie moeten
omziet voor het stadslicht.
De
oude fitting heeft een opening die voor het stadslicht gebruikt
wordt. Bij de nieuwe koplampreflector ontbreekt deze opening en is
de fitting veel kleiner. Ook de lamp zelf is vaak van het gesloten
type.
Voor
6 Volt zijn wel lampen verkrijgbaar met een opening voor
toepassing van de nieuwe reflector. Om toch van het stadslicht
gebruik te kunnen maken, moeten we in de lampfitting
zelf een opening aanbrengen.
Hier
zien we een 12 Volt lamp met een zelfgemaakte opening. De opening
moet aan de onderzijde aangebracht worden. Dit kan met bijvoorbeeld
een Dremel worden gedaan. Wees wel voorzichtig dat je de glasbol niet
beschadigt!
Lamp 45/40W 12 Volt
Achterzijde reflector
met P45t fitting
Aansluitgegevens P45t
fitting
De
nieuwe 12 Volt lamp (hier nog zonder opening voor het stadslicht)
met de aansluitgegevens. De kleurringen die voorkomen op de
bedrading van de kabelboom van de Traction kunnen weleens
verschillen.
Daarom
is het verstandig om met een eenvoudig Voltmetertje dit even na te
meten. Het lampje van het stadslicht kun je aan de onderzijde zien
zitten.
In
principe maakt het niet zoveel uit welke kleurringen of codering
gebruikt worden als er maar gelet wordt op de juiste spanningsaan-
sluiting. Zie de kleurringen op de foto als voorbeeld.
Overgaan op Halogeen
verlichting?
Neem dan hier een kijkje. De
fitting en aansluitingen blijven ook hier hetzelfde zoals hierboven
omschreven alleen de lichtopbrengst en levensduur van deze lamp is vele malen
groter en beter te noemen. Ook bij deze halogeenlamp moet aan de onderzijde een opening voor het
stadslicht gemaakt worden.
Groot hoeft deze opening niet te zijn, als er maar een beetje licht
doorheen kan schijnen. Dit is ook de norm die bij een eventuele APK
keuring gehanteerd wordt.
Om
de verklikker voldoende licht te geven, kunnen we de binnenzijde
van de koplamp met een lichte verfkleur behandelen.