
Koeling
cilinderbus
Koelsysteem
(Restauratie).
Koelvloeistof vervangen
Werking
koelsysteem.
Waterpijp
Waterpomp
(Restauratie).
Waterpomp
smeren |
Slecht rendement.
Van de in de benzinemotor ontwikelde warmte-energie wordt minder dan een
vierde in nuttige arbeid omgezet. Het overige moet worden afgevoerd om
te voorkomen dat enig motoronderdeel zo heet wordt dat het vastloopt. Bij vol gas verdwijnt 36% van de warmte via de uitlaat. 7%
gaat verloren door inwendige wrijving en verhitting van de motorolie en
33% wordt afgevoerd via het koelsysteem.
Er zijn twee soorten koelsystemen: direct en indirect. Bij directe
koeling wordt lucht over de op de buitenzijde van de cilinders en
cilinderkoppen aangebrachte koelribben geblazen. Bij indirecte koeling
circuleert een koelmidel, meestal water (koelvloeistof), door de kanalen
binnen in de motor. Water heeft ook een beter koelend vermogen dan lucht
en heeft als ander voordeel minder motor lawaai.
|
.jpg)
Waterpomp
|
|
|
Koelsysteem |
.......nodig
door slecht motorrendement!
|
|
De
belangrijkste onderdelen van de waterkoeling zijn:
Een watermantel
waarin het water de hete plekken in de motor omspoelt, zoals de
cilinders, de verbrandingsruimte en de uitlaatpoorten.
Een radiateur
waarin het water dat van de motor terugkomt door lucht wordt gekoeld.
Een ventilator
die lucht door de radiateur aanzuigt.
Slangen
boven en onder aan de radiateur voor verbinding met de koelmantel van de
motor.
Een pomp
om het water te laten circuleren tussen radiateur en de motor.
Een thermostaat
* in de
wateruitlaat van de motor om de koelwatercirculatie te beperken totdat
de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. (ongeveer 80 graden
Celcius).
* Deze laatste toevoeging wordt aanbevolen en heeft als voordeel minder
motorslijtage.
Vuldop.
Bij gebruik van een druksysteem is een speciale radiatorvuldop nodig.
Voor onze Traction is deze niet van toepassing. |
.jpg)
Ventilator met daarvoor de
radiateur. |
|
|
|
Het koelmiddel.
Het koelsysteem met water vullen is niet meer van deze tijd alhoewel
water in vergelijk met koelvloeistof of antivries nog steeds superieur
is wat koelend vermogen betreft. Koelvloeistof verdient de voorkeur
omdat je een kant en klaar product krijgt waar weinig mee mis kan gaan.
In de koelvloeistof zijn wel kwaliteitsverschillen.
Meestal bepaalt dit soms ook de gebruiksduur!
|
Waterpijp
cilinderkop
Een onderdeel dat we absoluut niet mogen vergeten omdat dit onderdeel
bijdraagt aan een betere koelverdeling van de cilinders van onze
Tractionmotor. Door het gebruik van water als koelmiddel in de eerste
productiejaren van de Traction is deze koelpijp grotendeels aangetast
en/of verdwenen. Hierdoor is de verdeling van koelwater niet voor alle
cilinders gelijk en hebben de achterste cilinders het meeste te lijden
van te hoge temperaturen. |
|
|