Home             Koelsysteem overzicht

Koelsysteem (Restauratie)

Wel of niet het koelsysteem restaureren is een van de moeilijkste beslissingen die genomen moet worden als deze niet meer voldoet.
Wanneer restaureren?
Een Traction restaureren kent vele facetten waarvan het koelsysteem er een is die we weer kunnen onderverdelen in losse componenten. Het hele koelsysteem restaureren doe je dan ook niet zomaar. Meestal gaan er een lang slepend probleem of meerdere problemen aan vooraf. Het kan zijn dat de motor al bij een kleine belasting te warm wordt en dat een externe ventilator niet bepaald bijdraagt om dit te verbeteren. Ook kan er een lekkage zijn waardoor koelwater op onverklaarbare wijze verdwijnt. Er zijn nog veel meer koelwaterproblemen op te noemen en van de meeste wordt je echt niet vrolijk. Dan komt er een moment dat er een beslissing genomen moet worden voor een mogelijke oplossing wat samen kan vallen met een motor revisie. Het hoeft niet persé zo te zijn want alleen het koelsysteem onder handen nemen kan ook, als de motor nog goed presteert, er van uitgaande dat deze niet al te veel olie verbruikt.

Foto 1
Toen de Traction was opgehaald meteen thuis in de garage nog geprobeerd de motor aan de praat te krijgen door eerst wat koelvloeistof in de radiator te gieten want die was namelijk leeg. Deze bleek zo lek als een zeef want de koelvloeistof liep er bijna sneller uit als dat ik het er in kon gieten. Waarschijnlijk was de radiator stuk gevroren tijdens de stallingsperiode.
De radiator laten repareren en gemonteerd. Later bleek ook deze lek te zijn en omdat er wat tijd overheen was gegaan had het dan ook heel wat voeten in aarde om deze alsnog gerepareerd te krijgen. Dus het is beter, de radiator meteen te testen na een reparatie! 


Koelsysteem in onderdelen repareren of reviseren
We kunnen beginnen bij een eventuele revisie van het koelsysteem door deze eerst op te delen in losse componenten, zoals radiator, waterpomp, cilinderkop en motor. Bij reparatie of revisie kunnen we deze volgorde aanhouden en voor elk onderdeel kunnen we dan bekijken of het is verbeterd. Honderd procent resultaat krijg je alleen bij een totale revisie maar soms kan een onderdeel verbeteren al genoeg zijn en dan hoef je in principe niet verder meer te gaan. 

Overzicht problemen en oplossingen per onderdeel

Radiator
Als eerste uit de reeks van onderdelen kunnen we de radiator nemen. De problemen die hierbij voor kunnen komen is een gedeeltelijk verstopping zodat de doorstroming in gevaar kan komen en dus ook het koelend vermogen, omdat in de meeste gevallen een deel van het radiatoroppervlak niet gebruikt wordt door de aanwezige vervuiling onder in. Ook kunnen de lamellen zodanig beschadigd of verdwenen zijn dat er minder koelend vermogen van de rijwind uitgaat. De radiator is dan ook het onderdeel die we het gemakkelijkst kunnen vervangen en eventueel kunnen controleren.

Foto 2
Nu de radiator gerepareerd is kan er een testritje worden gemaakt en dat is een enorme ervaring die je nooit meer vergeet. Het was ook de eerste keer om in een Traction te rijden en de indrukken die je op dat moment moet verwerken zijn dan ook veel te veel. De zintuigen staan dan op maximale scherpte want je moet bedacht zijn op veel dingen, zoals vreemde geluiden, gaat alles wel goed en staat alles wel goed afgesteld. Het schakelen naar de tweede versnelling ging dan ook niet zonder problemen want die kraakte behoorlijk. Het bleek een koppelingafstelling te zijn.


Waterpomp
De waterpomp is de volgende schakel in het koelsysteem en kan door jarenlange koeling met gewoon water aangetast zijn door roest waardoor de lamellen van de waaier niet meer voor een goede doorstroming kunnen zorgen. Een goede doorstroming is nodig omdat anders de opwarming in de motor sneller gaat dan het afkoelen in de radiator. De koeling ijlt dan als het ware na en daar kan zelfs een nieuwe radiator niets aan doen. De waterpompasafdichting kan voor waterverlies zorgen zonder dat dit gezien wordt.
Vervanging of een revisie van een waterpomp is makkelijk uit te voeren en komt dan ook op de tweede plaats. Lees ook het verhaal over "
Waterpomp restauratie".

Cilinderkop
Dit onderdeel kan voor wat meer problemen zorgen maar dat hoeft niet onoverkomelijk te zijn wanneer voor een revisie wordt besloten. Het belangrijkste onderdeel die het meeste te lijden heeft gehad is de
waterpijp. Deze is meestal grotendeels verdwenen door roest en zorgt voor een slechte verdeling van het koelwater over de vier cilinders. Omdat dit meestal de achterste cilinders betreft hebben we hier dus te maken met een achterblijvende koeling en dus een plaatselijke oververhitting die niet makkelijk af te voeren is. Ook ketelsteen in de cilinderkop draagt daartoe bij. Tevens kan er doorslag zijn in de koppakking die voor waterverlies kan zorgen. Bij een inspectie over de conditie van de cilinderkop kan beoordeeld worden wat men het beste kan doen.

Motor
Wanneer de cilinderkop aanleiding geeft tot een totale revisie dan zal dat met de motor ook vaak het geval zijn en dat betreft dan meestal de aanwezigheid van veel kalk en roest in de koelruimte om de cilinders. Ook hier zal moeten worden bekeken wat er gedaan moet worden. Laat in ieder geval bij twijfel door een specialist beoordelen of een revisie noodzakelijk is.

Thermostaat

Nu de thermostaat al enkele jaren dienst heeft gedaan kan ik rustig stellen dat die "perfect" functioneert. De motortemperatuur blijft, ook bij uitzonderlijk warm weer, binnen de gestelde waarden. Ook lange ritten of langdurig in de file staan geeft geen problemen. Dit komt zeker het zorgeloos rijden ten goede en wie wil dat niet. Het is zeker de moeite waard om hierover na te denken want het geeft veel voordelen zoals minder motorslijtage omdat de opwarming na het starten sneller gaat. De motor komt dus sneller op bedrijfstemperatuur.
Zie ook het verhaal "
Waarom een thermostaat gebruiken".


Foto 1


Foto 2


Ook hier, bij de ombouw van 6- naar 12 Volt, heb ik lang geaarzeld om een thermostaat toe te passen. Achteraf een goede keuze geweest vooral als ik naar mede Tractionisten kijk die het koelingsysteem nog origineel hebben en de verhalen die dan meestal gaan over waterverlies enz..


De thermostaat zoals die toegepast kan worden bij een Traction Avant. De veer die je hier ziet komt naar de pompzijde toe te zitten.


Een aansluiting komt aan de onderzijde van het aftapkraantje van de radiator en de andere kant gaat naar de onderzijde chassis, waar deze normaal ook zit

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 12-08-2016