Wanneer restaureren?
Een
Traction restaureren kent vele facetten waarvan het koelsysteem er
een is die we weer kunnen onderverdelen in losse componenten.
Het hele koelsysteem restaureren doe je dan ook niet zomaar. Meestal
gaan er
een lang slepend probleem of meerdere problemen aan vooraf. Het
kan zijn dat de motor al bij een kleine belasting te warm wordt en
dat een externe ventilator niet bepaald bijdraagt om dit te
verbeteren. Ook kan er een lekkage zijn waardoor koelwater op
onverklaarbare wijze verdwijnt. Er zijn nog veel meer
koelwaterproblemen op te noemen en van de meeste wordt je echt
niet vrolijk. Dan komt er een moment dat er een beslissing genomen
moet worden voor een mogelijke oplossing wat samen kan vallen met
een motor revisie. Het hoeft niet persé zo te zijn want alleen
het koelsysteem onder handen nemen kan ook, als de motor nog goed
presteert, er van uitgaande dat deze niet al te veel olie
verbruikt.
Foto 1
Toen de Traction was opgehaald
meteen thuis in de garage nog
geprobeerd de motor aan de praat te krijgen door eerst wat
koelvloeistof in de radiator te gieten want die was namelijk leeg.
Deze bleek zo lek als een zeef want de koelvloeistof liep er bijna
sneller uit als dat ik het er in kon gieten. Waarschijnlijk was de
radiator stuk gevroren tijdens de stallingsperiode.
De radiator laten repareren en gemonteerd. Later bleek ook deze lek te zijn en omdat er wat tijd
overheen was gegaan had het dan
ook heel wat voeten in aarde om deze alsnog gerepareerd te
krijgen. Dus het is beter, de radiator meteen te testen na een
reparatie!
Koelsysteem
in onderdelen repareren of reviseren
We kunnen beginnen bij een eventuele revisie van het koelsysteem
door deze eerst op te delen in losse componenten, zoals radiator, waterpomp,
cilinderkop en motor. Bij reparatie of revisie kunnen we deze
volgorde aanhouden en voor elk onderdeel kunnen we dan bekijken of
het is verbeterd. Honderd
procent resultaat krijg je alleen bij een totale revisie maar soms kan een
onderdeel verbeteren al genoeg zijn en dan hoef je in
principe niet verder meer te gaan.
Overzicht
problemen en oplossingen per onderdeel
Radiator
Als eerste uit de reeks van onderdelen kunnen we de radiator
nemen. De problemen die hierbij voor kunnen komen is een
gedeeltelijk verstopping zodat de doorstroming in gevaar kan komen
en dus ook het koelend vermogen, omdat in de meeste gevallen een
deel van het radiatoroppervlak niet gebruikt wordt door de
aanwezige vervuiling onder in. Ook kunnen de lamellen zodanig
beschadigd of verdwenen zijn dat er minder koelend vermogen van
de rijwind uitgaat. De radiator is dan ook het onderdeel die we
het gemakkelijkst kunnen vervangen en eventueel kunnen controleren.
Foto 2
Nu de radiator gerepareerd is kan er een testritje worden gemaakt en
dat is een enorme ervaring die je nooit meer vergeet. Het was ook
de eerste keer om in een Traction te rijden en de indrukken die je
op dat moment moet verwerken zijn dan ook veel te veel. De
zintuigen staan dan op maximale scherpte want je moet bedacht zijn
op veel dingen, zoals vreemde geluiden, gaat alles wel goed en
staat alles wel goed afgesteld. Het schakelen naar de tweede
versnelling ging dan ook niet zonder problemen want die kraakte
behoorlijk. Het bleek een koppelingafstelling te zijn.
Waterpomp
De waterpomp is de volgende schakel in het koelsysteem en kan door
jarenlange koeling met gewoon water aangetast zijn door roest
waardoor de lamellen van de waaier niet meer voor een goede
doorstroming kunnen zorgen. Een goede doorstroming is nodig omdat
anders de opwarming in de motor sneller gaat dan het afkoelen in
de radiator. De koeling ijlt dan als het ware na en daar kan zelfs
een nieuwe radiator niets aan doen. De waterpompasafdichting kan
voor waterverlies zorgen zonder dat dit gezien wordt.
Vervanging of een revisie van een waterpomp is makkelijk uit te
voeren en komt dan ook op de tweede plaats. Lees ook het verhaal
over "Waterpomp
restauratie".
Cilinderkop
Dit onderdeel kan voor wat meer problemen zorgen maar dat hoeft
niet onoverkomelijk te zijn wanneer voor een revisie wordt
besloten. Het belangrijkste onderdeel die het meeste te lijden
heeft gehad is de
waterpijp. Deze is meestal grotendeels verdwenen
door roest en zorgt voor een slechte verdeling van het koelwater
over de vier cilinders. Omdat dit meestal de achterste cilinders
betreft hebben we hier dus te maken met een achterblijvende
koeling en dus een plaatselijke oververhitting die niet makkelijk
af te voeren is. Ook ketelsteen in de cilinderkop draagt daartoe
bij. Tevens kan er doorslag zijn in de koppakking die voor
waterverlies kan zorgen. Bij een inspectie over de conditie van de
cilinderkop kan beoordeeld worden wat men het beste kan doen.
Motor
Wanneer de cilinderkop aanleiding geeft tot een totale revisie dan
zal dat met de motor ook vaak het geval zijn en dat betreft dan
meestal de aanwezigheid van veel kalk en roest in de koelruimte om
de cilinders. Ook hier zal moeten worden bekeken wat er
gedaan moet worden. Laat in ieder geval bij twijfel door een
specialist beoordelen of een revisie noodzakelijk is.
Thermostaat
Nu de thermostaat al enkele jaren dienst heeft gedaan kan ik
rustig stellen dat die "perfect" functioneert. De motortemperatuur
blijft, ook bij uitzonderlijk warm weer,
binnen de gestelde waarden. Ook lange ritten of langdurig in de file
staan geeft geen problemen. Dit komt zeker het zorgeloos rijden
ten goede en wie wil dat niet. Het is zeker de moeite waard om
hierover na te denken want het geeft veel voordelen zoals minder
motorslijtage omdat de opwarming na het starten sneller gaat. De
motor komt dus sneller op bedrijfstemperatuur.
Zie ook het verhaal "Waarom
een thermostaat gebruiken". |

Foto 1

Foto 2

Ook hier, bij de
ombouw van 6- naar 12 Volt, heb ik lang geaarzeld om een
thermostaat toe te passen. Achteraf een goede keuze geweest vooral
als ik naar mede Tractionisten kijk die het koelingsysteem nog
origineel hebben en de verhalen die dan meestal gaan over
waterverlies enz..

De thermostaat zoals
die toegepast kan worden bij een Traction Avant. De veer die je
hier ziet komt naar de pompzijde toe te zitten.

Een aansluiting komt
aan de onderzijde van het aftapkraantje van de radiator en de
andere kant gaat naar de onderzijde chassis, waar deze normaal ook
zit |