Home                 Algemeen overzicht             Koelsysteem overzicht
 

Koeling cilinderbus en slijtage van de motor

De slechte koeling van de motor die meestal wordt veroorzaakt door aanslag op de cilinderwanden bepaalt grotendeels de slijtage van de motor.



Ketelsteen en roest

De cilinder wordt omsloten door koelwater waarmee de hoge cilindertemperatuur, tijdens de verbranding, afgevoerd kan worden. Met een voorziening zoals een waterpijp wordt de koelingsvloeistof netjes verdeeld over alle vier de cilinders. Tot zover werkt alles zoals het hoort maar door jarenlange vervuiling zijn deze cilinderwanden bedekt met een laag roest en ketelsteen en dat vermindert meteen het koelend effect van de koelvloeistof. Je kan het zien als een soort isolatie tussen cilinderwand en de koelvloeistof. Op zich hoeft dat nog geen ramp te betekenen wat de koeling betreft maar dat is dan wel afhankelijk van de dikte van de roest- en ketelsteenlaag die zich heeft opgebouwd. Een groter probleem is de bodem in de koelingsruimte waar de verontreinigingen zich hebben opgestapeld.


Minder koeling
Door het latere gebruik van moderne koelvloeistofmiddelen lost een deel van de verontreiniging op. Door dit gebruik hebben zich roest en kalkdeeltjes losgewerkt en op de boden verzameld. Hetzelfde proces heeft ook plaats gevonden in de radiator waardoor de kleine koelbuisjes onderin dicht kunnen gaan zitten. Terugkomend op de cilinderbus zien we dat aan de onderzijde hiervan de koeling beduidend minder is dan bij de overige delen in de motor.

Slijtage
Hier treedt dan ook een verhoogde slijtage op aan de binnenzijde van de cilinderbus. De hoongroeven in de cilinderwand zullen dan ook hier het eerst verdwijnen waardoor de cilinderwand ovaal gaat worden en dit komt niet alleen van de heen en weer gaande beweging van de drijfstang. Deze ovaalheid aan de binnenzijde van de cilinderwand kan bepaald worden door met een micrometer dit kruislings op te meten. Dit geeft meteen een indicatie in hoeverre de motor versleten is.



  


Op de foto wordt de cilinderbus op de kop omhoog gehouden. Door het verwijderen van deze cilinderbus zijn al veel roestdeeltjes eraf gevallen en dat geeft meteen aan hoe erg de vervuiling was. De pijlen geven de dikte van de vervuiling aan hetgeen zich op de bodem van de koelingsruimte bevindt. We zien ook dat er schilfers van de cilinderwand loslaten. Deze vervuiling zal zeker voor een verhoogde slijtage van de motor zorgen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-04-2015