Ketelsteen en roest
De cilinder wordt omsloten door koelwater waarmee de hoge
cilindertemperatuur, tijdens de verbranding, afgevoerd kan worden.
Met een voorziening zoals een waterpijp wordt de koelingsvloeistof
netjes verdeeld over alle vier de cilinders. Tot zover werkt alles
zoals het hoort maar door jarenlange vervuiling zijn deze
cilinderwanden bedekt met een laag roest en ketelsteen en dat
vermindert meteen het koelend effect van de koelvloeistof. Je kan
het zien als een soort isolatie tussen cilinderwand en de
koelvloeistof. Op zich hoeft dat nog geen ramp te betekenen wat de
koeling betreft maar dat is dan wel afhankelijk van de dikte van de
roest- en ketelsteenlaag die zich heeft opgebouwd. Een groter
probleem is de bodem in de koelingsruimte waar de verontreinigingen
zich hebben opgestapeld.
Minder koeling
Door het latere gebruik van moderne koelvloeistofmiddelen lost een
deel van de verontreiniging op. Door dit gebruik hebben zich roest
en kalkdeeltjes losgewerkt en op de boden verzameld. Hetzelfde
proces heeft ook plaats gevonden in de radiator waardoor de kleine
koelbuisjes onderin dicht kunnen gaan zitten. Terugkomend op de
cilinderbus zien we dat aan de onderzijde hiervan de koeling
beduidend minder is dan bij de overige delen in de motor.
Slijtage
Hier treedt dan ook een verhoogde slijtage op aan de binnenzijde van
de cilinderbus. De hoongroeven in de cilinderwand zullen dan ook
hier het eerst verdwijnen waardoor de cilinderwand ovaal gaat worden
en dit komt niet alleen van de heen en weer gaande beweging van de
drijfstang. Deze ovaalheid aan de binnenzijde van de cilinderwand
kan bepaald worden door met een micrometer dit kruislings op te
meten. Dit geeft meteen een indicatie in hoeverre de motor versleten
is.
|
Op de foto wordt de
cilinderbus op de kop omhoog gehouden. Door het verwijderen van deze
cilinderbus zijn al veel roestdeeltjes eraf gevallen en dat geeft
meteen aan hoe erg de vervuiling was. De pijlen geven de dikte van
de vervuiling aan hetgeen zich op de bodem van de koelingsruimte
bevindt.
We zien ook dat er schilfers van de cilinderwand loslaten. Deze
vervuiling zal zeker voor een verhoogde slijtage van de motor
zorgen.

|