Home                  Instrumenten overzicht       
  Kilometertellerkabel  Erg storend als de kilometertelleraanwijzer slingert en vooral bij lage snelheden heen en weer begint te klapperen!

Lastig zo'n kilometeraanwijzer die niet stil wil staan maar constant slingert en dat kan bij alle snelheden plaatsvinden. Het ergste meestal bij lage snelheid waarbij de naald heen en weer klappert zodat een redelijke aflezing van de snelheid onmogelijk is. De oplossing voor dit probleem is eenvoudig als ook simpel.
De kilometertellerkabel smeren! Makkelijker gezegd dan gedaan. De tellerkabel zit vast achter het tellermechanisme en daar kunnen we moeilijk bij. Dan zoeken voor een andere oplossing en die is er.
Om te beginnen vindt de meeste frictie plaats onderaan de kabel bij de versnellingbak waar een flinke bocht in zit. Wanneer daar voldoende gesmeerd wordt is het slingeren voorbij. Omdat op de kabel geen voorziening is om te smeren moeten we zelf iets bedenken om dat toch te kunnen doen. Hier dan de oplossing.
Maak een kleine opening in de buitenmantel op het rechte deel, dus zover mogelijk naar de teller toe en plaats hier de voorzienig op om te smeren.
Dat kan een smeernippel zijn of iets dergelijks. Zelf heb ik iets in elkaar geknutseld wat goed bevalt, zie foto. Af en toe een paar druppeltjes motorolie is voldoende en geen geslinger meer van de tellernaald.

 

Om de tellerkabel te smeren moet eerst de kilometerteller verwijderd worden en dat is een beetje lastig gezien de contructie. De meeste frictie vindt plaats in de bocht van de tellerkabel. De zelfgemaakte smeernippel is zo hoog  mogelijk geplaatst in de kabel. Met af en toe een paar druppels motorolie is de kabel van voldoende smering verzekerd.
Smeernippelconstructie.
In een stukje messing staaf wordt een gat geboord ter dikte van de kilometertellerkabel. Daarna wordt dit doormidden gezaagd zodat er  twee helften ontstaan. In een van deze delen komt nu een klein gaatje waarop een pijpje gesoldeerd kan worden. Op dit pijpje kan nog een klein trechtertje gemaakt worden om het indruppelen te vergemakkelijken. In de kmkabel wordt nu een kleine opening gemaakt in het plastic waarop nu onze zelfgemaakte constructie geplaatst wordt. De bevestiging van deze twee delen kan met slangklemmen vastgezet worden.
In het verleden waren kant en klare constructies te koop die je op de kabel kon klemmen, maar door de binnenkabel van een kunstof sleeve te voorzien is smering van bowdenkabels niet meer mogelijk.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013 -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-07-2016