.jpg) |
.jpg) |
.jpg) |
Om
de tellerkabel te smeren moet eerst de kilometerteller verwijderd
worden en dat is een beetje lastig gezien de contructie. |
De
meeste frictie vindt plaats in de bocht van de tellerkabel. |
De
zelfgemaakte smeernippel is zo hoog mogelijk geplaatst in de
kabel. Met af en toe een paar druppels motorolie is de kabel van
voldoende smering verzekerd. |
|
|
|
Smeernippelconstructie.
In een stukje messing staaf wordt een gat geboord ter dikte van de
kilometertellerkabel. Daarna wordt dit doormidden gezaagd zodat
er twee helften ontstaan. In een van deze delen komt nu een
klein gaatje waarop een pijpje gesoldeerd kan worden. Op dit pijpje
kan nog een klein trechtertje gemaakt worden om het indruppelen te
vergemakkelijken. In de kmkabel wordt nu een kleine opening gemaakt in
het plastic waarop nu onze zelfgemaakte constructie geplaatst wordt.
De bevestiging van deze twee delen kan met slangklemmen vastgezet
worden. |
In
het verleden waren kant en klare constructies te koop die je op de
kabel kon klemmen, maar door de binnenkabel van een kunstof sleeve
te voorzien is smering van bowdenkabels niet meer mogelijk. |
|
|
|