|
Klopneigingen of pingelen
Er
wordt regelmatig gesproken over het ontstekingmoment van onze
Traction Avant. Wat er in het boekje staat weten we allemaal, maar
toch zijn er momenten dat er geruchten naar boven komen die anders
beweren en de afstellingen vliegen ons dan om de oren. Wat is
juist en wat niet. Voor alle duidelijkheid, we hebben het over het
aantal graden voor het bovenste dode punt. Afgekort BDP.
Laten we maar bij het begin beginnen. Onze Traction motor is een
LC motor, een low compression motor en dat is van grote betekenis
voor ons want hierom draait alles. De constructeurs van de Traction
hadden bij de ontwikkeling van de motor een bepaalde visie
voor ogen. Met de wetenschap van toen is er een motor ontwikkeld
die aansloot aan de verkrijgbare brandstof. Bij de constructie van
de nokkenas is hier rekening mee gehouden. Deze nokkenas is een
soort programma die er voor moet zorgen dat voor elke slag
voldoende tijd aanwezig is. Tijd om brandstof aan te zuigen, tijd
om te comprimeren, tijd om te ontbranden en tijd om de
uitlaatgassen af te voeren. Het is een vast programma dat is vastgelegd in de nokkenas. Wil men bijvoorbeeld een motor
opvoeren, dan moet men dit programma veranderen en dus een andere
nokkenas plaatsen. Dit is een van de mogelijkheden maar er zijn er
meer.
Terugkomend op de Traction hebben we dus te maken met een
aantal vaste gegevens. |

De gevolgen van pingelen of detoneren, dat zien we hier bij deze zuiger waar spontaan
een gat in is gebrand. De schade is enorm en kan verschillende
vormen hebben.
Het spreekwoord in dit geval luidt dan ookl, "beter
voorkomen dan genezen". |
Lage
compressie (LC motor)
Lange
zuigerslag
Vast
nokkenasprogramma
Vast
ontstekingtijdstip (basisafstelling 8 graden voor BDP)
|
Aan de eerste
drie gegevens kunnen we niet veel veranderen. Aan de laatste wel en daar gaat ons verhaal voornamelijk over.
Om ons
verhaal compleet te maken moeten we nu iets gaan vertellen over
eigenschappen van benzine. Benzine en de samenstelling ervan is
een heel ingewikkelde materie die aan diverse eisen moet voldoen.
Onmogelijk om dit hier even uit te leggen en dat is ook niet de
bedoeling. Ik zal mij dan ook beperken tot de meest belangrijke
factoren. Benzine wordt in grote raffinaderijen gemaakt en
gecontroleerd in een laboratorium. Hier worden ook
proefmotoren gebruikt om bepaalde eigenschappen te bepalen en vast
te leggen. Belangrijk hierbij is onder andere het octaangetal te
bepalen en dus ook de klopvastheid. Het moment dat door te hoge
druk en temperatuur de benzine spontaan tot ontbranding brengt. Omdat de hedendaagse motor steeds meer moet presteren en er dus
ook minder tijd is voor de verbranding, moet de benzine een
grotere klopvastheid hebben, dus een hogere octaan waarde. Ook wel
uitgedrukt in RON, Research Octane Number. De benzine uit de pomp is dan eigenlijk ook bedoeld voor motoren
waarvan de druk en temperatuur in de verbrandingskamer hoger
liggen, zoals bijvoorbeeld motoren met een hoge
compressieverhouding of die met een zeer hoge rotatiefrequentie.
Klopverschijnselen of pingelen is dus het spontaan ontsteken van
de benzine. Het kan ongewild optreden bij een vervuilde motor en
ook wanneer het ontstekingsmoment te vroeg staat. Bij het
verkleinen van de compressieruimte, dus wanneer de cilinderkop gevlakt is en er
één koppakking wordt gebruikt, kan het zelfde verschijnsel optreden.
Wanneer
we het ontstekingsmoment te vroeg instellen lokken we dit nadelige
proces uit wat heel schadelijk is voor de motor. Hierbij treden
knikkerachtige geluiden op waarbij hoge piekbelastingen vrijkomen
die lagers en zuigers zwaar belasten.
De regelaar op het dashboard voor het vervroegen of het later
stellen van het ontstekingsmoment was bedoeld voor de
verschillende brandstoffen die toen verkrijgbaar waren. Het
octaangetal was bij de benzinepompen verschillend, zodat er een
bijregeling moest plaatsvinden om dat te corrigeren. Tegenwoordig
is dat niet meer nodig en kan zo’n regelaar bij onvakkundig
gebruik behoorlijk wat
schade toebrengen. Het extra vervroegen
buiten deze regelaar om wordt dan ook afgeraden en dient
ongewijzigd te blijven zoals omschreven in het instructieboekje.
Bij 12 graden voorontsteking kan dus al de ontbranding voor het
bovenste dode punt plaatsvinden. Vooral in het lagere
toerengebied of wanneer er trekkracht geleverd moet worden, zoals
in de bergen rijden met caravan, zullen de klopverschijnselen zich
kunnen manifesteren “low speed knock”. Bij hogere
toerentallen, wanneer de maximale vervroeging van ongeveer 30
graden is bereikt, maakt die extra 4 graden niets meer uit. De
snelheid waarmee de benzine ontsteekt ligt tussen de 2 en 4
milliseconden waarna de maximale druk vrijkomt. Deze druk wordt
optimaal benut wanneer de zuiger op hetzelfde moment op het
bovenste dode punt aankomt. Om dit te bereiken moeten we het vaste
ontstekingsmoment van de Traction Avant, ook bij gebruik van
superbenzine, afstellen op 8 graden !!
Ben
|
 
|
Opmerking:
Bij een verkeerde afstelling of overbelasting hoeft het niet meteen kommer en kwel te
zijn als het klopverschijnsel zich voordoet zoals omschreven. Maar wanneer
pingelen,
klopneigingen of detoneren zich voordoen probeer
dan in de eerste plaats snelheid terug te nemen. Door snelheid terug
te nemen verdwijnt vaak ook het scherp ratelende en krassende
geluid. Wanneer je dit geluid ooit hebt meegemaakt vergeet je dit
nooit meer.
|
|
|
|
Naar
boven
|
|