Kleppen
stellen een secuur werkje
Kleppen
moeten precies op het juiste moment open en ook weer dicht gaan
willen we optimaal rendement uit de motor kunnen halen. De speling
tussen de tuimelaars en klepstelen is dan ook nodig voor het kunnen
uitzetten wanneer de motor warm wordt. Dank zij dit gegeven is en
blijft het een secuur werkje maar als deze speling dan ook goed is
afgesteld dan blijft alleen het rijgedrag van onszelf over wanneer
het kleppen-stellen weer nodig is.
In het handboekje van de fabriek kan
natuurlijk niet individueel, dus op de persoon zelf, een bepaalde tijd
worden afgesproken wanneer we aan kleppen stellen toe zijn. Daarom
wordt een vaste afgelegde afstand in kilometers afgesproken of als
we hier bijvoorbeeld niet aan toe komen eens per jaar. Zo wordt dus
voor iedereen met één maat gemeten.
Rijstijl
In de praktijk zullen we andere resultaten zien wanneer kleppen stellen
noodzakelijk is of wanneer de onderhoudstermijn verstreken is. Onze
rijstijl bepaalt voor een groot gedeelte of kleppen stellen
inderdaat nodig is. Wat houd een rustige rijstijl in? Op tijd schakelen en
zeker niet doortrekken in de versnellingen. Ook op de snelweg
de kruissnelheid zoveel mogelijk aanhouden en deze niet al te vaak overschrijden.
Verder op tijd de olie verversen. Wanneer we aan deze voorwaarden voldoen dan blijkt eigenlijk in de praktijk dat
de kleppen niet eens zo vaak gesteld hoeven te worden.
Rijstijlcontrole
Om hier achter te komen kunnen we dat voor ons zelf controleren.
Wanneer het moment van kleppen stellen aangebroken is kunnen we zien
of het afstellen daadwerkelijk noodzakelijk is. Als dan blijkt dat
het afstellen achterwege kan blijven weten we ook of we een rustige
rijstijl hebben gehanteerd. Soms kunnen we meerdere onderhoudsbeurten
overslaan en dat is zeker handig om dit te weten voor de toekomst.
Oorzaak afplatten tuimelaar
Zoals we weten behoort er speling aanwezig te zijn tussen de
klepsteel en de tuimelaar. Deze speling is noodzakelijk om geen
verbrande kleppen te krijgen. Door de nokkenas wordt de tuimelaar en dus de klep bediend. Dat het
er niet zachtzinnig aan toe gaat als de motor flink wat toeren maakt zal duidelijk
zijn. De tuimelaar fungeert dan bijna als een hamer en hoe hoger het
motortoerental des te groter de krachten die hierbij vrij komen.
Het aanrakingsvlak van de tuimelaar, die een lichte ronding heeft,
zal na verloop van tijd afplatten. Wat ook een rol speelt in dit
slijtageproces is de smering. Door lange stilstand van de Traction
is de smering wel heel erg minimaal wanneer gestart wordt en vooral de eerste minuten
zijn crusiaal. Regelmatig gebruik van de Traction
kan veel goedmaken.
Foto 1
Nieuwe tuimelaar waarbij nog een mooie ronding te zien is
Foto 2
Hier zien we het aanrakingvlak van de tuimelaar die de klepsteel
bedient. Na verloop van tijd, door de schuivende beweging en gebrek
aan smering, verdwijnt deze rondig en komt er een
platte kant voor in de plaats.
|
Kleppen stellen is een
secuur werkje waar je zeker wat tijd voor vrij moet maken. Na
afstelling controleer dan nogmaals om er zeker van te zijn dat ze
goed staan afgesteld. Is dit met zorg uitgevoerd,
dan blijkt in de praktijk wanneer we een rustige rijstijl hanteren,
dat het kleppen stellen niet eens zo vaak meer hoeft te gebeuren. Een controle in de praktijk is wel noodzakelijk om vast te
stellen of we inderdaad een rustige rijstijl hebben. Is het dan toch
een keer nodig, dan blijkt dat alleen de achterste uitlaatklep een
afstelling nodig heeft. Dit verschijnsel heeft te maken met een
koeling die daar wat minder is. Een versleten koelpijp in de kop kan
daar ook toe bijdragen.
Foto 1
Foto 2
|