Home              Verhalen over techniek
 

Is kleppen stellen altijd nodig?

Met een aangepaste rijstijl is kleppen stellen niet altijd noodzakelijk. Op tijd schakelen en niet te veel toeren maken met de motor kan er voor zorgen dat kleppen stellen uitgesteld kan worden en soms kan worden overgeslagen bij een onderhoudsbeurt.


Kleppen stellen een secuur werkje
Kleppen moeten precies op het juiste moment open en ook weer dicht gaan willen we optimaal rendement uit de motor kunnen halen. De speling tussen de tuimelaars en klepstelen is dan ook nodig voor het kunnen uitzetten wanneer de motor warm wordt. Dank zij dit gegeven is en blijft het een secuur werkje maar als deze speling dan ook goed is afgesteld dan blijft alleen het rijgedrag van onszelf over wanneer het kleppen-stellen weer nodig is.
In het handboekje van de fabriek kan natuurlijk niet individueel, dus op de persoon zelf, een bepaalde tijd worden afgesproken wanneer we aan kleppen stellen toe zijn. Daarom wordt een vaste afgelegde afstand in kilometers afgesproken of als we hier bijvoorbeeld niet aan toe komen eens per jaar. Zo wordt dus voor iedereen met één maat gemeten.

Rijstijl
In de praktijk zullen we andere resultaten zien wanneer kleppen stellen noodzakelijk is of wanneer de onderhoudstermijn verstreken is. Onze rijstijl bepaalt voor een groot gedeelte of kleppen stellen inderdaat nodig is. Wat houd een rustige rijstijl in? Op tijd schakelen en zeker niet doortrekken in de versnellingen. Ook op de snelweg de kruissnelheid zoveel mogelijk aanhouden en deze niet al te vaak overschrijden. Verder op tijd de olie verversen. Wanneer we aan deze voorwaarden voldoen dan blijkt eigenlijk in de praktijk dat de kleppen niet eens zo vaak gesteld hoeven te worden.

Rijstijlcontrole
Om hier achter te komen kunnen we dat voor ons zelf controleren. Wanneer het moment van kleppen stellen aangebroken is kunnen we zien of het afstellen daadwerkelijk noodzakelijk is. Als dan blijkt dat het afstellen achterwege kan blijven weten we ook of we een rustige rijstijl hebben gehanteerd. Soms kunnen we meerdere onderhoudsbeurten overslaan en dat is zeker handig om dit te weten voor de toekomst.

Oorzaak afplatten tuimelaar
Zoals we weten behoort er speling aanwezig te zijn tussen de klepsteel en de tuimelaar. Deze speling is noodzakelijk om geen verbrande kleppen te krijgen. Door de nokkenas wordt de tuimelaar en dus de klep bediend. Dat het er niet zachtzinnig  aan toe gaat als de motor flink wat toeren maakt zal duidelijk zijn. De tuimelaar fungeert dan bijna als een hamer en hoe hoger het motortoerental des te groter de krachten die hierbij vrij komen.
Het aanrakingsvlak van de tuimelaar, die een lichte ronding heeft, zal na verloop van tijd afplatten. Wat ook een rol speelt in dit slijtageproces is de smering. Door lange stilstand van de Traction is de smering wel heel erg minimaal wanneer gestart wordt en vooral de eerste minuten zijn crusiaal. Regelmatig gebruik van de Traction kan veel goedmaken.

Foto 1
Nieuwe tuimelaar waarbij nog een mooie ronding te zien is

Foto 2
Hier zien we het aanrakingvlak van de tuimelaar die de klepsteel bedient. Na verloop van tijd, door de schuivende beweging en gebrek aan smering, verdwijnt deze rondig en komt er een platte kant voor in de plaats.


Kleppen stellen is een secuur werkje waar je zeker wat tijd voor vrij moet maken. Na afstelling controleer dan nogmaals om er zeker van te zijn dat ze goed staan afgesteld. Is dit met zorg uitgevoerd, dan blijkt in de praktijk wanneer we een rustige rijstijl hanteren, dat het kleppen stellen niet eens zo vaak meer hoeft te gebeuren. Een controle in de praktijk is wel noodzakelijk om vast te stellen of we inderdaad een rustige rijstijl hebben. Is het dan toch een keer nodig, dan blijkt dat alleen de achterste uitlaatklep een afstelling nodig heeft. Dit verschijnsel heeft te maken met een koeling die daar wat minder is. Een versleten koelpijp in de kop kan daar ook toe bijdragen.


Foto 1

Foto 2

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015