

|
Kilometerteller
|
De kilometertellerklok
was voor die tijd luxieus te noemen. Een benzine- en een
Ampéremeter kwam je toen niet vaak tegen!
|
|
Kilometertellerklok
De Traction Avant werd standaard uitgevoerd met een eenvoudige
instrumentenbezetting. Het belangrijkste was de snelheidsmeter
die duidelijk boven het stuur prijkte. Als noodzakelijke extra's
vinden we daarbij nog een brandstofmeter en een Ampére meter.
Sommige oudere modellen hebben ook nog een uurwerkje in het
midden van de kilometerteller zitten. Deze instrumenten zijn
geen precisie instrumenten en kunnen dan ook een afwijking van
zeker 10% in de aanwijzing hebben. Voor de
kilometertelleraanwijzer betekent dat hij 10% teveel aangeeft.
Deze afwijking is bewust zo bepaald uit veiligheidsoverweging.
Als je dus in de bebouwde kom, waar bijvoorbeeld 50 km per uur
gereden mag worden, 50 km per uur rijdt dan kun je nooit bekeurd
worden omdat je werkelijke snelheid altijd 10 % lager ligt.
Om achter deze misaanwijzing te komen, en ook om hoeveel het
gaat, kun je de kilometerteller vergelijken met een GPS
apparaat.
|

Kilometertellerklok
zonder uurwerkje
|
De kilometerteller van dichtbij bekeken |

Hier zien we
het tellermechaniek met afgenomen achterkant. De
wijzernaald zit aan een plastic schijf vast die op een
asje is geschoven. |

De
frontbehuizing is met twee schroefjes vastgezet die
moeilijk zijn los te draaien, zelfs met een passende
schroevendraaier. |

De spiraalveer
die de kilometernaald in rust op nul houdt. |

Kilometertellermechanisme
met opgeschoven aanwijzer. |

De teller
resetten na restauratie.
Aan de zijkant van de teller zien we een hefboom die er
voor moet zorgen dat bij elke kilometer de teller een
stapje verder gaat. |

Met deze
hefboom kunnen we de teller ook resetten dus op 00000
stand zetten. Handig om te weten want dan kunnen we weer
met een schone lei beginnen na bijvoorbeeld een
restauratie. |
Afbeelding rechts
Dit
tandwieltje / overbrenging zorgt er voor dat dmv een
wormwiel de gereden kilometers netjes worden
geregistreerd. De dagteller kan met een knop, die aan de
zijkant uitsteekt, op nul gezet worden
De Werking:
De werking van de kilometeraanwijzing berust op het
principe van twee magnetische velden die niet verbroken
willen worden. De schijf A zit aan de kabel vast die van
de versnellingsbak komt en varieert in snelheid gelijk met
de eigen snelheid van de Traction. De schijf B zit aan de
aanwijzer vast en moet tegen de veerdruk in, zie
spiraalveer foto boven, een bepaalde stand aannemen. Hoe
sneller de schijf B draait, hoe meer de veerdruk
overwonnen wordt, hoe meer de aanwijzer aangeeft.
Opmerking:
Bij het verwijderen van de aanwijsnaald zal een calibratie
(compensatie misaanwijzing) van de aanwijzing nodig zijn
omdat het nulpunt, dus de aanwijzer in rust, geen nulpunt
hoeft te zijn!
Denk hierbij aan de 10% misaanwijzing die weer ingesteld
moet worden.
|

.
 |
|
|
 |
|
|