Algemene eigenschappen
Verf moet eigenschappen bezitten om materialen
zoals aluminium en staal te beschermen tegen oxidatie en roest. En
dat gebeurt dan ook als we aan bepaalde voorwaarden voldoen. De
fabrikant vermeldt dit dan ook op het etiket van de verfbus zodat een
optimaal resultaat verkregen kan worden als we ons hieraan houden.
Als basis is dit zeker voldoende maar als we verder kijken blijkt
dat we aan een verflaag als bescherming niet voldoende hebben. Dit
heeft te maken met de oplosmiddelen in de verf die moeten verdampen.
Deze oplosmiddelen laten minuscule kleine gaatjes achter in de verf.
Om ook deze gaatjes te dichten zal dus een tweede verflaag moeten
worden aangebracht. Bij de derde laag hebben we dus een dampdichte
laag verkregen .
2K verfsystemen
Bij twee componenten verf hebben we dit nadeel
niet omdat het hier gaat om een chemische reactie waardoor eigenlijk
al bij de eerste laag een dampdichte laag wordt verkregen. Omdat ook
hier aanbevolen wordt om meerdere lagen toe te passen heeft dit te
maken met de laagdikte. Deze biedt voor een laag te weinig
mechanische bescherming.
In principe bieden beide verfsystemen, mits goed uitgevoerd,
uiteindelijk dezelfde bescherming zij het dat de 2k verf als
eindproduct iets duurzamer is.
Welk
verfsysteem
Het beste is om op kaal staal te
beginnen met een 2 componenten verfsysteem en deze af te werken met
een kleur als voorkeur op dezelfde 2k basis. Noodzakelijk is dat
niet omdat we ook over een 2k systeem een conventioneel verfsysteem
kunnen toepassen. Andersom is het niet mogelijk! Dat heeft te
maken met de verschillende uitzettingscoëfficiënten van deze
verfsystemen. Dus wel over een hard verfsysteem (2k) een zacht
systeem aanbrengen maar niet over een zacht systeem een 2
componenten systeem. Deze laat los en bladdert af door
weersinvloeden.
Bij aanwezige roest is het in sommige gevallen verstandig eerst een
roestomzetter te gebruiken. Deze werkt meestal op chemische basis en
voorkomt dat er vocht onder het toekomstige verfsysteem kan komen.
Hiervoor zijn verschillende producten in de handel verkrijgbaar.
Bescherming spatborden
Om te beginnen kunnen we dus starten met een 2 componenten verf als
basisbescherming van 2 lagen. Hier overheen kunnen we bijvoorbeeld
twee lagen Hammerite aanbrengen omdat met deze verf een behoorlijke
laagdikte kan worden opgebouwd. Deze Hammerite kunnen we in meerdere
lagen aanbrengen, dus nat in nat met tussen de lagen een
halve dag droogtijd. Nadat deze verf is uitgehard kunnen we
eventueel nog een beschermende laag aanbrengen tegen steenslag op
bitumenbasis. Wanneer we het spatbord uiteindelijk op kleur
afspuiten kunnen we gelijk de binnenzijde meenemen. Op deze manier
hecht er dan later aan de binnenzijde minder straatvuil en blijft
deze dan ook langer schoon.
Bescherming carrosserie
Voor de carrosserie kunnen we praktisch dezelfde behandelingswijze toepassen als dat we voor de spatborden
hebben toegepast. Deze werkwijze biedt een langdurige bescherming
waarbij we natuurlijk een periodieke controle op eventuele
beschadigingen niet achterwege moeten laten.
Montage spatborden en andere onderdelen
Ondanks de goede bescherming die we hebben
aangebracht blijven er nog steeds zwakke plekken over en dat is de
montage van de spatborden. Bij de montage van de spatborden en
natuurlijk ook bij de andere carrosseriedelen wordt een
schroefbevestiging toegepast die voor beschadigingen
kunnen zorgen. Jammer en om dit te voorkomen moeten we de bouten
rijkelijk insmeren met kopervet zodat een eventuele beschadiging
wordt afgedekt.
|
Uiterlijk leek
alles in orde te zijn, maar nadat de bitumenlaag was verwijderd
werden de roestplekjes in het spatbord duidelijk zichtbaar. In de
eerste instantie heb je dan ook een verkeerde voorstelling van
bescherming die geboden wordt en dat geldt voor de hele carrosserie.
Op lange termijn kunnen deze roestplekjes desastreuze gevolgen
hebben.

Hier zien we, als de beschermende laag van de
carrosserie wordt weggehaald (bitumen), dat er roest te voorschijn komt
of beter gezegd gaten. Daarom prikte de APK keurmeester met een
priem in de carrosserie om de zwakke plekken te achterhalen. En als
hij ermee begon werden kleine schijnbaar onschuldige plekjes steeds
grotere gaten.
|