Standaard
kabelboom zelf maken
De kabelboomsamenstelling van een Traction Avant is er in
diverse uitvoeringen. Om het geheel voor iedereen te
vereenvoudigen kunnen we beter uitgaan van een basismodel. De
extra's of uitzonderingen kunnen we dan apart toepassen of als
aanvulling meenemen in het ontwerp. Op deze manier voorkom je
dat je een kabelboom krijgt met diverse varianten gerelateerd aan
diverse bouwjaren. Het wordt er niet eenvoudiger op,
vooral als je zelf de kabelboom wilt maken of samenstellen. Vaak
is het gedeelte binnen de koets nog goed bruikbaar en hoeven we
alleen maar het gedeelte te vervangen wat zich in de motorruimte
bevindt omdat hier hoge temperaturen, oliedampen en
weersinvloeden een rol hebben gespeeld.
Oude
kabelboom kopiëren
De beste oplossing is de oude kabelboom te verwijderen en deze
te kopiëren. Hiervoor kunnen we uitgaan van een
spijkerbed waarbij elke spijker een bocht, knik of een aftakking
vertegenwoordigt. Het spijkerbed zoals deze genoemd wordt is
niet anders dan een houten plank of plaat waarop we spijkers
inslaan. De grote van de plank wordt min of meer bepaald door de
kabelboomlengte. Deze kan ook in delen gemaakt worden zodat het
geheel wat hanteerbaarder wordt.
De uiteinden van de kabel, dus waar een kabelschoen zit,
worden ook
gemerkt met een spijker. Zo weten we precies de lengte van de
draad en de plaats waar de nieuwe kabelschoen moet komen.
Basisgegevens noteren in een tabel
Voor dat we beginnen de kabelboom te verwijderen wordt elk punt
gemerkt in een tabel (A) met een letter of getal zodat we een
referentie hebben als de nieuwe kabelboom teruggeplaatst moet
worden. Op de draden laten we dezelfde merktekens achter. Daarna
leggen we de oude kabelboom op een houten ondergrond waar de
spijkers in komen. Wanneer de kabelboom gefixeerd is kan de de
beschermende ommanteling verwijderd worden. Nu kunnen we een
tweede tabel (B) maken voor de routering van elke draad.
Kabelboom
opnieuw herstellen
We beginnen met de laatste tabel (B), de draden zoals we
genoteerd hebben, één voor één terug te plaatsen op het
spijkerbed. Het is handig de losse draden van de kabelboom hier
en daar te omwikkelen met schilderstape. Zo blijft alles op zijn
plaats zitten. Wanneer we hiermee klaar zijn kunnen we de
kabelboom van een nieuwe ommanteling (beschermende tape laag)
voorzien en de kabelschoenen aan de uiteinden van de draden gaan
bevestigen. Gebruik hiervoor een goede kabelschoen-wurgtang of
soldeer de kabelschoenen. Afwerken met gekleurde krimpkous op de
kabelschoen geeft een professionele indruk.
Terugplaatsen van de nieuwe kabelboom
We kunnen nu gebruik maken van de eerste tabelgegevens (A) voor
de aansluitingen op diverse punten. Met de diverse metaallippen
die in de Traction aanwezig zijn kunnen we de kabelboom
vastzetten in de carrosserie zodat schuiven of verplaatsen niet
meer mogelijk is.
Extra
aarddraden
Omdat meestal de carrosserie als aarding wordt gebruikt en hier
in de loop der jaren de aarding is verslechterd door corrosie en
er dus weerstand is opgetreden, is het aan te bevelen juist voor
deze slechte aarding een extra draad aan te brengen. Deze extra
aardingsdraad is vooral belangrijk voor de koplampen en
achterlichten omdat hierbij veel spanning verloren gaat en dit
is vooral goed merkbaar bij 6 Volt installaties.
|

Het eindpunt van
de kabelboom waar door spijkers de lengte van de draden wordt
aangegeven.
De uiteinden
van de draden gemerkt met een kleurafkorting zoals gl wat geel
betekent enz. Deze kleuraanduidingen zijn gestandaardiseerde
codes.
Voorbeeld:
Tabel A Klemmenstrook rechts voor
Aansluiting 1 extra massadraad
Aansluiting 2 rood (RD)
Aansluiting 3 groen (GN)
Aansluiting 4 geel (GL)
Aansluiting 5 zwart (ZW)
De draden van de kabelboom door middel van schilderstape van
deze merktekens voorzien. De coderingen kunnen naar eigen
inzicht aangebracht worden en hiervoor kunnen we letters en
cijfers gebruiken.
Voorbeeld: Tabel B
1) Klemmenstrook rechts voor aansluiting 1 extra massa -
Klemmenstrook links voor aansluiting 1 extra massa.
2) Klemmenstrook rechts voor aansluiting 2 rood -
Klemmenstrook links aansluiting 2 rood.
enz..
Zo wordt elke draad van een merkteken en later van een route
voorzien. Dus waar hij begint en waar deze eindigt.
|