Home                 Instrumenten overzicht


 
Instrumenten (Restauratie)


Om bij de kilometerteller te komen, zal eerst de raamsierlijst moeten worden verwijderd. Door de kilometertellerkabel wat ruimte te geven, kan de gehele unit iets naar voren worden gehaald, waarna het mogelijk is om de bedrading van de meters alsook de kilometerkabel los te halen. Het hele paneel met klokunit zo ver mogelijk naar voren gehaald. Echt veel ruimte is er niet, ook zonder stuur zou de kabellengte het niet toelaten om meer ruimte te krijgen.
Alle draden afgeplakt en gemerkt. Hier zien we de gedeelde raamlijst met de klokunit uitgenomen. De demontage van de klok zelf is dan vrij eenvoudig uit te voeren. Men heeft dan de mogelijkheid om wat onderhoud te plegen zoals het reinigen of smeren van het tellermechanisme. Aan de stroom- of benzinemeter kan weinig gedaan worden of ze moeten defect zijn.
Wat ook een optie is, om meteen met een schone lei te beginnen en daar bedoel ik mee, de tellerstand op nul te zetten. Interessant wanneer we de hele auto restaureren. Olie- en watertemperatuurmeter samen op een console geplaatst links van de bestuurder. De watertemperatuur- en oliedrukmeter zijn van het mechanische type, maar kunnen ook elektrisch zijn, afhankelijk van waar de voorkeur naar uitgaat De temperatuuraansluiting zit zo dicht mogelijk bij de waterpomp om zodoende een goede temperatuurindicatie te krijgen.
Hier de aansluiting van de oliedrukmeter op het hoofdkanaal, direct achter de oliepomp. Met een kniekoppelstukje en een plastic of koperen leiding kan een verbinding worden gemaakt met de oliedrukmeter. Wanneer een koperen leiding wordt gebruikt moet men op verschillende plaatsen een krul in de leiding maken om metaalmoeheid van het koper tegen te gaan,

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-07-2016