Hoogte
afstelling achteras
Dat de bout van de hoogteafstelling achteras goed vast kan zitten is
een bekend probleem. De moeren op deze draadeinden kunnen soms met
moeite loskomen ook wanneer een kruiplie wordt gebruikt. Belangrijk
is de kruipolie voldoende tijd te gunnen om in te werken. Pas
hierna de moeren ongeveer een centimeter terugdraaien met een
passende sleutel. Het losmaken
van het schuifgedeelte kan dan door wat extra druk op de achterkant
van de auto uit te oefenen. Dit lukt niet altijd en een mogelijke
oplossing is om enige malen over een straatdrempel heen te rijden desnoods
met wat inzittenden achterin. Wanneer het schuifpunt B is losgekomen kan
de wagen door middel van de afstelmoer C op de juiste hoogte gebracht
worden. De wagen moet dan wel opgekrikt zijn dus zonder belasting op
de achterwielen. De achterkant van de Traction laten zakken is heel
wat eenvoudiger en dat kan zelfs gebeuren zonder dat de achterkant
opgekrikt is.
Veel geduld!
De afstelling zoals die op de foto te zien is, is een te lage stand. De
vorige eigenaar was nogal klein en kon niet goed door de achterruit
van de Traction kijken. Door de Traction aan de achterzijde te laten
zakken lukte hem dat wel. Zelf heb ik de Traction met veel moeite en
het nodige geduld (zeker een week) en een bus kruipolie weer
omhoog gekregen. Alle schuivende en draaiende onderdelen met kopervet
behandeld zodat later, bij opnieuw afstellen, er geen problemen meer
zijn.
Zie ook het onderwerp "Gewichtsverdeling
per wiel".
|

De moer C
ongeveer 1cm naar rechts draaien.
Draadeinde schoonmaken en invetten.
Door met moer C
richting A
te draaien (zonder belasting) kan de hoogte ingesteld worden. Komt
punt A
teveel richting einde draadeinde dan zal de torsiestaaf meer
voorspanning moeten hebben.
|