Home             Afstellingen overzicht
 

  Hoogte afstelling achteras

Het kan gebeuren dat door welke ookzaak dan ook de achterkant van de Traction wat hoger gesteld moet worden omdat anders bij drempels of bij oneffenheden in de weg de bodem van de Traction met de weg in aanraking komt. Het hoger stellen is meestal een inspannende klus.


Hoogte afstelling achteras
Dat de bout van de hoogteafstelling achteras goed vast kan zitten is een bekend probleem. De moeren op deze draadeinden kunnen soms met moeite loskomen ook wanneer een kruiplie wordt gebruikt. Belangrijk is de kruipolie voldoende tijd te gunnen om in te werken. Pas hierna de moeren ongeveer een centimeter terugdraaien met een passende sleutel. Het losmaken van het schuifgedeelte kan dan door wat extra druk op de achterkant van de auto uit te oefenen. Dit lukt niet altijd en een mogelijke oplossing is om enige malen over een straatdrempel heen te rijden desnoods met wat inzittenden achterin. Wanneer het schuifpunt B is losgekomen kan de wagen door middel van de afstelmoer C op de juiste hoogte gebracht worden. De wagen moet dan wel opgekrikt zijn dus zonder belasting op de achterwielen. De achterkant van de Traction laten zakken is heel wat eenvoudiger en dat kan zelfs gebeuren zonder dat de achterkant opgekrikt is.

Veel geduld!
De afstelling zoals die op de foto te zien is, is een te lage stand. De vorige eigenaar was nogal klein en kon niet goed door de achterruit van de Traction kijken. Door de Traction aan de achterzijde te laten zakken lukte hem dat wel. Zelf heb ik de Traction met veel moeite en het nodige geduld (zeker een week) en een bus kruipolie weer omhoog gekregen. Alle schuivende en draaiende onderdelen met kopervet behandeld zodat later, bij opnieuw afstellen, er geen problemen meer zijn.
Zie ook het onderwerp "
Gewichtsverdeling per wiel".


De moer C ongeveer 1cm naar rechts draaien.
Draadeinde schoonmaken en invetten.
Door met moer
C richting A te draaien (zonder belasting) kan de hoogte ingesteld worden. Komt punt A teveel richting einde draadeinde dan zal de torsiestaaf meer voorspanning moeten hebben.

  

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015