Motor
loopt stationair onrustig
De motor loopt alleen stationair onrustig en functioneert bij
hogere toerentallen of snelheden normaal. Zie ook het verhaal
uit de Nieuwsbrief
61
waarbij uiteindelijk het probleem was terug te voeren naar de
bougies. Deze waren nog niet zo lang geleden vervangen en
hadden amper een paar duizend kilometer er op zitten. Door
deze te vervangen was het probleem opgelost.
Meerdere
mogelijkheden
Toevallig waren het in dit geval de bougies maar er zijn meer
mogelijkheden die een onrustige loop van de motor kunnen
veroorzaken. In de meeste gevallen betreft het het
ontstekingssysteem zoals bijvoorbeeld een verkeerde
ontstekingafstelling, contactpuntjes die niet goed zijn
afgesteld of slechte bougiekabels en zelfs de bobine kan
inwendig een kortsluiting vertonen. Nou denken we zo'n beetje
alles gehad te hebben maar er zijn ook twijfelgevallen waarbij
het probleem niet zo voor de hand ligt.
Hoogspanningslekkage
Soms komt het voor dat zelfs nieuwe onderdelen zoals
bijvoorbeeld bougiekabels kunnen lekken. Hierbij kan in het
donker een lichtblauwe kleur rondom de bougiekabels worden
waargenomen. Dit is ionisatie van de lucht veroorzaakt door
de hoogspanning, het zogenaamde corona effect. Ook als dit
effect niet wordt waargenomen wil het nog niet zeggen dat er
geen lekkage is!
Hoogspanningslekkage opsporen
Ook kan met onze hoogspanningstester
een lekkage worden opgespoord door de ene zijde aan de massa
te houden en met de andere kant van de kabel het
hoogspanningscircuit af te tasten. In het ergste geval zien we het
neonlampje oplichten op een plaats waar dat niet hoort te
gebeuren. Op de foto boven zien we een lekkage midden op de
verdelerkap.
Voer de test in het donker uit zodat precies
de plaats waar een lekkage is beter kan worden gezien.
Rotorkap
probleem
Aan het oog onttrokken en praktisch niet te zien had een
haarscheurtje in de
rotorkap voor een onrustige stationairloop van de motor
gezorgd. Bij lage buitentemperaturen viel het probleem nog wel
mee maar naarmate de motor warmer werd kwam het
onrustige staionair draaien van de motor sterker naar
voren.
Handige
hoogspanningstester
Zonder hoogspanningstestlampje en de controle in het donker
was de lekkage moeilijk op te sporen geweest zoal omdat je dit
niet verwacht bij een rotorkap die vrij nieuw is. Hieruit
blijkt dat je altijd op je hoede moet zijn bij aanschaf van
nieuwe onderdelen. Door slechte kwaliteit van diverse
onderdelen kunnen we dus vaker geconfronteerd worden met
storingen van gelijke aard. |

Pijl A wijst
naar de rotorkap van de verdeler waarbij de hoogspanningstester
oplicht, zie pijl B.
Hier wordt midden op de rotorkap een lekkage waargenomen. Dit
zou het onrustige lopen van de motor kunnen verklaren.

Het neonlampje van de hoogspanningstester
hier wat uitvergroot voor de duidelijkheid.

Meerdere scheurtjes in de tuiten van de verdelerkap zorgden voor hoogspanningslekkage.
|