Home          Remsysteem overzicht               


 
Hoofdremcilinder


De hoofdremcilinder van een 11BL Traction Avant. Een simpele constructie met weinig onderdelen. Ook hier kunnen we het hoongereedschap gebruiken zoals omschreven bij de remcilinders. Het enige verschil is dat de cilinder op het eind dicht zit.

Het wegnemen en het plaatsen van de hoofdremcilinder is wat priegelwerk, maar voor de rest valt alles wel mee. Na het honen de hoofdremcilinder goed schoon blazen met perslucht om te voorkomen dat er vuil achter blijft in de remleidingaansluiting.
Dit is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de hoofdremcilinder, het klepje. Deze klep zorgt er voor dat wanneer men op het rempedaal trapt, er een geringe overdruk achterblijft in het remsysteem waardoor er geen lucht in het remsysteem kan binnendringen. Zuiger hoofdremcilinder. De hoofdremcilinder geschilderd en gehoond, klaar om in elkaar gezet te worden.
 

 

 


Werking hoofdremcilinder in het kort:  

Het rempedaal is door een korte drukstift met de hoofdremcilinder verbonden. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, drukt de stang de zuiger in de cilinder naar voren en perst de remvloeistof door de leidingen naar de wielremcilinders die de remmen bedienen. Wanneer het rempedaal zich in de ruststand bevindt, is de hoofdremcilinder verbonden met het remvloeistofreservoir, waaruit remvloeistof in de hoofdremcilinder kan stromen waarmee kleine remvloeistoffenverliezen  weer worden aangevuld.
Meer informatie over de werking van de hoofdremcilinder lees dan hier verder.

Rempedaalafstelling:
Rempedaalspeling gemeten tussen pedaal in ruststand tot het moment dat de hoofdremcilinder bedient wordt bedraagt 10 millimeter. Eventueel  bij te stellen aan de pedaalstopschroef.


Ook op het gebied van remvloeistoffen moet je keuzes maken welk soort we gaan gebruiken. We kennen DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1.  Het is dan ook een persoonlijke keus, welk soort je neemt. Om een indruk te krijgen van de DOT remvloeistofeigenschappen, mogelijkheden en beperkingen, kan je hier meer informatie vinden. Wanneer de keuze gemaakt is, kan je niet meer terug en moet je bij het zelfde soort en merk blijven, ook wanneer gezegd wordt dat bijvulling van een ander merk geen kwaad kan. Het risico dat het fout kan gaan is vrij groot.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015