 |
 |
 |
De
hoofdremcilinder van een 11BL Traction Avant. Een simpele
constructie met weinig onderdelen. Ook hier
kunnen we het hoongereedschap gebruiken zoals omschreven bij de
remcilinders. Het enige verschil is dat de cilinder op het eind
dicht zit.
|
Het wegnemen en het plaatsen van de hoofdremcilinder is wat priegelwerk,
maar voor de rest valt alles wel mee. |
Na het honen de hoofdremcilinder goed schoon blazen met perslucht om te
voorkomen dat er vuil achter blijft in de remleidingaansluiting. |
 |
 |
 |
Dit is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de hoofdremcilinder, het
klepje. Deze klep zorgt er voor dat wanneer men op het rempedaal
trapt, er een geringe overdruk achterblijft in het remsysteem
waardoor er geen lucht in het remsysteem kan binnendringen.
|
Zuiger hoofdremcilinder. |
De hoofdremcilinder geschilderd en gehoond, klaar om in elkaar gezet te
worden. |
 |
Werking hoofdremcilinder in het kort:
Het
rempedaal is door een korte drukstift met de hoofdremcilinder
verbonden. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, drukt de
stang de zuiger in de cilinder naar voren en perst de remvloeistof
door de leidingen naar de wielremcilinders die de remmen bedienen.
Wanneer het rempedaal zich in de ruststand bevindt, is de
hoofdremcilinder verbonden met het remvloeistofreservoir, waaruit
remvloeistof in de hoofdremcilinder kan stromen waarmee kleine
remvloeistoffenverliezen weer
worden aangevuld.
Meer informatie over de werking van de hoofdremcilinder lees dan hier
verder.
Rempedaalafstelling:
Rempedaalspeling gemeten tussen
pedaal in ruststand tot het moment dat de hoofdremcilinder bedient
wordt bedraagt 10 millimeter. Eventueel bij te stellen aan
de pedaalstopschroef.
|
|
Ook op het gebied van remvloeistoffen moet je keuzes maken welk soort we
gaan gebruiken. We kennen DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1.
Het is dan ook een persoonlijke keus, welk soort je neemt.
Om een indruk te krijgen van de DOT remvloeistofeigenschappen,
mogelijkheden en beperkingen, kan je hier
meer
informatie vinden. Wanneer de keuze gemaakt is, kan je niet meer
terug en moet je bij het zelfde soort en merk blijven, ook
wanneer gezegd wordt dat bijvulling van een ander merk geen kwaad
kan. Het risico dat het fout kan gaan is vrij groot. |
|
Naar
boven |