|
Het paard van André
André Citroën,
een man met een visie, leefde in een tijdperk dat een paard en
wagen in het straatbeeld als heel normaal beschouwd
kon worden. De
eerste ontwikkelingen op autogebied waren dan ook zodanig dat de
uiterlijke vormen veel overeenkomsten bezaten
met de paard en
wagen, maar dan uiteraard zonder paard. In de verdere ontwikkeling
van de automobiel zien we de vormen langzaam
overgaan naar wat we
nu zouden zeggen, dat is een auto. Ook bij deze veranderingen had
André Citroën een eigen visie en heeft deze
bewust toegepast bij
de ontwikkeling van de Traction Avant.
De overeenkomst van paard en wagen is dan ook terug te vinden in
de Traction Avant. De filosofie van André Citroën was dan ook
dat
bij lange ritten met paard en wagen, het vermoeide paard
verwisseld kon worden voor een ander paard. Van deze gedachte
heeft hij
gebruik gemaakt door een speciale constructie toe te
passen bij de Traction Avant. De motor inclusief aandrijving en
wielen moesten
bij een aanrijding gemakkelijk verwisseld kunnen
worden, net zoals het vermoeide
paard voor de wagen. In de praktijk heeft het niet
zo veel
betekend, maar deze ontwikkeling is niet alleen bij de Traction
gebleven. Ook de HY bus had een dergelijke constructie en
daar
werd het frame ofwel subframe waar de motor in rust met
aandrijving en wielen, ook paard genoemd. Ook hier kwam het zelden
tot vervanging omdat deze constructie erg robuust was. Ooit hebben
we zo’n paard geconserveerd voor slechtere tijden en aan het
plafond gehangen in de garage waar het nu nog steeds hangt. We
kunnen nu rustig stellen dat wij een paard aan het plafond hebben
hangen en geen “paard in de gang” zoals dat bezongen is door die andere André.
André was een man met een visie!
|
Ben
|
|
|
|
Korte
verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven
door
Ben E Kulsdom. |
Naar
boven |
|