Home                         Verhalen over techniek

Het nieuwe rijden

De Traction Avant kan nog best meekomen in ons jachtige hedendaagse verkeer. Is dat nou een voordeel of een nadeel vragen wij ons af.

Het ging vroeger niet zo snel
De Traction Avant kan nog best meekomen in ons jachtige hedendaagse verkeer. Is dat nou een voordeel of een nadeel vragen wij ons af. De meeste Traction-rijders zullen zeggen dat is een voordeel, maar is dat wel zo? We gaan even terug in de tijd zo omstreeks de Tweede Wereldoorlog. Hoe zagen onze wegen eruit en hoe snel werd er toen gereden? Wat ik me nog kan herinneren uit de jaren 50 is dat snelheden van 80 kilometer per uur als bijzonder snel werden ervaren. Wanneer je door de zijramen van de auto naar buiten keek zag je alles voorbij flitsen. We zeiden zelfs tegen de chauffeur, rijden we niet te hard. 
Deze snelheden konden alleen gehaald worden op de allerbeste wegen uit die tijd. Op de rest van ons wegennet ging het er aanmerkelijk langzamer aan toe. 

Op de autobaan even een schepje erboven op
Terugkijkend had dit toch een bepaalde charme die we soms terug willen.
Kijk maar naar de verering van André Citroën in diverse tijdschriften en de reizen naar Frankrijk die we ondernemen. Deze moeten een bijdrage leveren om het gevoel van vroeger terug te krijgen. Bij diverse evenementen zijn wij zelfs in staat om onze kleding hierop aan te passen. Waarom kan dit gevoel niet blijvend zijn zo vraag ik mij dan af. 

Men kan zich schijnbaar niet verplaatsen in de beleving van vroeger naar dat van nu. Het jachtige van nu wordt voortgezet, ook wanneer we in onze Traction stappen. Hij kan toch zo goed meekomen met ons hedendaags verkeer. Op de autobaan nog even een schepje erboven op want anders halen we onze reisbestemming niet op tijd en dat is nou net niet de bedoeling.

Komen we er vandaag niet, dan maar morgen
Willen we het gevoel houden zo als dat vroeger beleefd werd, zullen we een stapje terug moeten doen en de Traction Avant datgene laten doen waarvoor hij gebouwd is. Rustig rijden over de wegen en van de omgeving genieten de autobaan mijden. 
Zelf hebben we al diverse ritjes gemaakt met de instelling komen we er vandaag niet, dan maar morgen en dat is ons goed bevallen. Een ritje naar de Moezel was er zo een. Een afstand van zo’n 300 kilometer en alleen maar wegen door dorpjes en gehuchten. 
Een beleving die een Traction waardig is. Dit zou ik nu het nieuwe rijden willen noemen. Kan de Traction Avant meekomen in ons hedendaags verkeer, dan moet ik zeggen ja dat kan maar dan wel in de geest van André Citroën.

Zomaar een toerrit in het Arthal Duitsland als voorbeeld om je een bijzondere beleving te geven. Een rit door dorpen afgewisseld door wijnstreken.


In het gebied van het Arthal is de invloed van vulkanen zichtbaar en zijn er ook diverse burchten gebouwd. Het bijzondere in het dal van de Ahr zijn de wijnranken die aan weerszijde van de rivier tegen de hellingen groeien. Hier zijn wijndorpen te vinden en dus ook wijnfeesten.


André Citroën


Een ander gebied zijn de Vogezen. Deze omvatten het glooiende cultuurlandschap in het westen en de bergtoppen in het oosten. Wijncultuur op de hellingen van de Elzas en dan het duizend meren gebied in het zuiden. 



Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door 
Ben E Kulsdom.

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-06-2021