Het
ging vroeger niet zo snel
De
Traction Avant kan nog best meekomen in ons jachtige hedendaagse
verkeer. Is dat nou een voordeel of een nadeel vragen wij ons af.
De meeste Traction-rijders zullen zeggen dat is een voordeel, maar
is dat wel zo? We gaan even terug in de tijd zo omstreeks de
Tweede Wereldoorlog. Hoe zagen onze wegen eruit en hoe snel werd
er toen gereden? Wat ik me nog kan herinneren uit de jaren 50 is
dat snelheden van 80 kilometer per uur als bijzonder snel werden
ervaren. Wanneer je door de zijramen van de auto naar buiten keek
zag je alles voorbij flitsen. We zeiden zelfs tegen de chauffeur,
rijden we niet te hard.
Deze snelheden konden alleen gehaald
worden op de allerbeste wegen uit die tijd. Op de rest van ons
wegennet ging het er aanmerkelijk langzamer aan toe.
Op de autobaan even
een schepje erboven op
Terugkijkend
had dit toch een bepaalde charme die we soms terug willen.
Kijk maar naar de verering van André Citroën in diverse
tijdschriften en de reizen naar Frankrijk die we ondernemen. Deze
moeten een bijdrage leveren om het gevoel van vroeger terug te
krijgen. Bij diverse evenementen zijn wij zelfs in staat om onze
kleding hierop aan te passen. Waarom kan dit gevoel niet blijvend
zijn zo vraag ik mij dan af.
Men kan zich schijnbaar niet verplaatsen in de beleving van
vroeger naar dat van nu. Het jachtige van nu wordt voortgezet, ook
wanneer we in onze Traction stappen. Hij kan toch zo goed meekomen
met ons hedendaags verkeer. Op de autobaan nog even een schepje
erboven op want anders halen we onze reisbestemming niet op tijd
en dat is nou net niet de bedoeling.
Komen we er vandaag
niet, dan maar morgen
Willen we het gevoel houden
zo als dat vroeger beleefd werd, zullen we een stapje terug moeten
doen en de Traction Avant datgene laten doen waarvoor hij gebouwd
is. Rustig rijden over de wegen en van de omgeving genieten de
autobaan mijden.
Zelf hebben we al diverse ritjes gemaakt met de
instelling komen we er vandaag niet, dan maar morgen en dat is ons
goed bevallen. Een ritje naar de Moezel was er zo een. Een afstand
van zo’n 300 kilometer en alleen maar wegen door dorpjes en
gehuchten.
Een beleving die een Traction waardig is. Dit zou ik nu
het nieuwe rijden willen noemen. Kan de Traction Avant meekomen in
ons hedendaags verkeer, dan moet ik zeggen ja dat kan maar dan wel
in de geest van André Citroën.
|

Zomaar een toerrit in
het Arthal Duitsland als
voorbeeld om je een bijzondere beleving te geven. Een rit door
dorpen afgewisseld door wijnstreken.

In het gebied van het
Arthal is de invloed van vulkanen zichtbaar en zijn er ook diverse
burchten gebouwd. Het bijzondere in het dal van de Ahr zijn de
wijnranken die aan weerszijde van de rivier tegen de hellingen
groeien. Hier zijn wijndorpen te vinden en dus ook wijnfeesten.
|