Home              Interieur overzicht
 

Hemelbekleding nieuw aanbrengen

Hier wat aandachtspunten voor het krijgen van een mooie hemelbekleding in je Traction! Een beetje handigheid en wat durf is mooi meegenomen.


Mooi is anders
De hemelbekleding ziet er meestal doorgeleefd uit, donker van kleur door het roken en vaak ook nog met de nodige vochtvlekken die door lekkage zijn ontstaan. Geen fraai gezicht alhoewel sommige onder ons dit mooi vinden en spreken van enige gebruikerssporen. Dat mag natuurlijk allemaal wel maar vindt je dit toch niet zo fraai en wil je hier verandering in brengen dan wacht je een behoorlijke klus. Niet onoverkomelijk hoewel een beetje handigheid en durf een voorwaarde is.

Hemel verwijderen
Het beste en ook het eenvoudigste is om in het midden en over de hele lengte van het plafond een opening te maken. Door deze opening vanuit het midden te vergroten zien we langzamerhand de constructie verschijnen hoe het een en ander is gemonteerd. Maak van elke verandering die je tegenkomt een foto zodat je bij het monteren wat ruggesteun hebt mochten we wat vergeten zijn. Er komt een moment dat we aan de zijkant zijn beland waar het doek met een vertande strip wordt vastgehouden. Wanneer al het doek verwijderd is kunnen we de balijnen en vertande strips verwijderen. Markeer elke balijn en strip zodat bij montage alles weer op dezelfde plaats terugkomt.
Lees zie ook het verhaal over "
Hemelbekleding" tijdens restauratie. 


Plafondisolatie en elektrische bekabeling
Bij een kaal gemaakt plafond zonder de hemelbekleding is het mogelijk de "
Hemelisolatie" te inspecteren of deze nog voldoet en nog goed verlijmd is. Vervang, deze, indien nodig ook. Nu hebben we ook de gelegenheid om de elektrische bekabeling te controleren of te vervangen. Wil je dit later alsnog doen dan blijft een beschadiging van de hemel niet uit omdat het losmaken van het hemeldoek uit de vertandingsstrips praktisch onmogelijk is.

Hemelbekleding aanbrengen.
In de hemelbekleding zijn lussen aangebracht waarin de balijnen geschoven kunnen worden. Maak de balijnen aan een zijde los en schuif voorzichtig het doek in de lussen en schroef de balijnen weer vast. Schuif het doek in de lengterichting naar het midden toe. Nu kunnen we vanuit het midden het doek naar beide zijden evenveel verdelen. Nu blijkt het doek ruimschoots voldoende  en zelfs in de meeste gevallen te veel te zijn. Van beide zijden moet nu doek afgeknipt worden maar er moet voldoende overblijven om tussen de vertandingstrips te kunnen schuiven. In de praktijk blijkt ongeveer tien centimeters doekrand genoeg te zijn. Wanneer er te veel doek over wordt gehouden kunnen we te weinig doek achter de vertandingsstrip krijgen. Er is hier te weinig plaats voor. Eenmaal ingeschoven kunnen we niet meer terug voor enige correctie omdat de vertandingsstrip dit niet toelaat zonder het doek te beschadigen!


Plooien voorkomen
Belangrijk is om proportioneel het doek rondom, met een platte liniaal, in de vertandingsstrip te schuiven. Op deze manier kunnen we de eventuele plooien laten verdwijnen en het geheel plooivrij spannen. Bij de achterruit wordt het doek gespijkerd met kleine schoenmakersspijkertjes en zodanig dat ook hier geen plooien ontstaan. Maak ook hier in het midden van het raam een snede met een schaar zodat je makkelijk bij de houten omlijsting kunt komen om het doek vast te zetten.
Aan de voorzijde, dus bij het voorraam, vinden we ook weerhaken waaraan het doek wordt vastgezet. De afwerking gebeurt door de later aangebrachte omlijstingen en sierkoord.


Hemelbekleding doorgeleefd en donkerbruin.

Hemelbekleding nieuw aangebracht. Door het rondom evenveel aan te spannen verdwijnen de eventuele plooien.

Ook in de hoeken bij de achterbank is de hemelbekleding strak afgewerkt.

De afwerking bij de deurstijl.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 25-01-2018