Home             Verhalen over techniek         Afstellingen overzicht             


 
Gewichtverdeling per wiel zonder weegschaal afstellen


Hoogte afstelling
De hoogte afstelling is niet zo moeilijk wanneer we het instuctieboekje aanhouden. De hoogte voor en achter wordt hier duidelijk omschreven. Voor diegene die het nu even wil weten zijn hier de gegevens voor de Traction Avant 11BL.

  • Wagen onbelast op vlakke vloer.

  • Voorzijde auto, hart torsiestaven tot de grond ongeveer 295 mm

  • Achterzijde auto, onderkant carrosseriebodem  tot de grond ongeveer 285 mm

 


De hoogte instelling was zelfs op deze manier niet te veranderen ondanks het extra gewicht!

Wanneer deze maten niet correct zijn en we het nodig vinden deze opnieuw te moeten afstellen, zorg dan dat de wagen opgekrikt is. Omlaag afstellen wanneer hij te hoog staat is altijd mogelijk, maar omhoog afstellen onmogelijk gezien het wagengewicht wat op de afstelbouten drukt. Dus altijd onbelast afstellen!          
Het mooiste is dan ook wanneer de aandrijfassen horizontaal staan bij belading. De kruiskoppelingen hoeven dan onder deze omstandigheden bijna niet te werken. Alleen de buitenste wanneer we een bocht nemen en de buitenste en binnenste gaan werken bij kuilen in de weg. 

Gewichtverdeling
Maar hoe zit het dan met de gewichtsverdeling per wiel? Een stel weegschalen en wat houten klosjes lossen dit probleem op, maar die hebben de meeste mensen niet in huis. Vandaar nu een andere oplossing die heel eenvoudig is. We krikken de achterkant op onder de as met een verstevigingbalk zoals die ook omschreven staat in het handboek. Het opkrikken moet heel precies gebeuren en wel exact in het midden. Met een meetlint het midden bepalen op de millimeter nauwkeurig anders lukt het niet. De krik moet aan de bovenzijde een scherpe zijde hebben zoals bij een weegschaal. Wanneer de wielen van de grond zijn kunnen we links en ook rechts van de bodemplaat of ergens anders in de hoeken van de bodemplaat de afstand meten ten opzichte van de vloer. Wanneer de voorzijde goed is afgesteld moet de achterzijde links en ook rechts ten opzichte van de vloer gelijk zijn. Dus achterzijde opkrikken, voorzijde afstellen. Andersom is wat lastiger en moeten we een plaats vinden in het midden van de traverse. Onder gelijke omstandigheden de meting uitvoeren zoals voor achter omschreven. De gewichtsverdeling zou dus nu voor alle vier de wielen gelijk moeten zijn zonder gebruik te hoeven maken van een weegschaal. Wanneer we de benodigde hulpstukken  voor de krik en de auto-ondersteuning  hebben, kan de meting in vrij korte tijd worden uitgevoerd. De meting altijd op een vlakke vloer uitvoeren!


Willen we de gewichtverdeling en de hoogte gelijktijdig afstellen moeten we de volgende volgorde aanhouden:

Achteras.
Afbeelding 67a uit het handboek.
Verstevigingbalk om met behulp van een krik de achteras op te tillen. De verstevigingsbalk moet wel gefixeerd worden om zijdelinks schuiven tegen te gaan.
  • Bandenspanning controleren
  • Gewichtverdeling controleren en eventueel afstellen
  •  Hoogte voor en achter controleren en eventueel afstellen ( Bij afstellen links en rechts de moeren evenveel verdraaien)

Torsiestaven
Nog een belangrijke opmerking voor wat betreft de torsiestaven. Deze zijn met verfringen gemerkt en kunnen maar naar een zijde belast worden. Op de juiste plaats gemonteerd kunnen ze een hoekverdraaiing maken van zeker 20 graden. Wanneer ze verwisseld worden is het geen 20 graden meer, maar wordt het 40 graden en de vraag is dan of ze daar wel tegen kunnen.

Gereedschap
Voor de hoogte afstelling van de achterzijde is een speciale ringsleutel met opening nodig die we gemakkelijk zelf kunnen maken. Het moet een passende sleutel zijn zonder speling, anders slipt hij in de kortste keren eraf. Zorg voordat men met het afstellen begint dat de bouten en moeren goed met kruipolie zijn behandeld en laat de olie een tijdje intrekken.


Vooras
Met behulp van een hulpstuk kan de traverse opgekrikt worden. Deze constructie werkt als een balans
                    
Een stuk uit een ringsleutel 
geslepen.         
Een 7/8" Engelse ringsleutel passend gevijld om geen speling te krijgen.
Het staafje wordt gebruikt voor de hoogteafstelling achter.

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015