Hoogte
afstelling
De hoogte
afstelling is niet zo moeilijk wanneer we het instuctieboekje aanhouden. De hoogte voor en achter wordt hier duidelijk
omschreven. Voor diegene die het nu even wil weten zijn hier de
gegevens voor de Traction Avant 11BL.
-
Wagen onbelast op
vlakke vloer.
-
Voorzijde auto,
hart torsiestaven tot de grond ongeveer 295 mm
-
Achterzijde
auto, onderkant carrosseriebodem
tot de grond ongeveer 285 mm
|
.JPG)
De hoogte instelling was
zelfs op deze manier niet te veranderen ondanks het extra gewicht! |
|
Wanneer deze
maten niet correct zijn en we het nodig vinden deze opnieuw te
moeten afstellen, zorg dan dat de wagen opgekrikt is. Omlaag
afstellen wanneer hij te hoog staat is altijd mogelijk, maar
omhoog afstellen onmogelijk gezien het wagengewicht wat op de
afstelbouten drukt. Dus
altijd onbelast afstellen!
Het mooiste is dan ook wanneer de aandrijfassen horizontaal staan
bij belading. De kruiskoppelingen hoeven dan onder deze
omstandigheden bijna niet te werken. Alleen de buitenste wanneer
we een bocht nemen en de buitenste en binnenste gaan werken bij
kuilen in de weg.
|
Gewichtverdeling
Maar hoe zit het dan met de gewichtsverdeling
per wiel? Een stel weegschalen en wat houten klosjes lossen dit
probleem op, maar die hebben de meeste mensen niet in huis.
Vandaar nu een andere oplossing die heel eenvoudig is. We krikken
de achterkant op onder de as met een verstevigingbalk zoals die
ook omschreven staat in het handboek. Het opkrikken moet heel
precies gebeuren en wel exact in het midden. Met een meetlint het
midden bepalen op de millimeter nauwkeurig anders lukt het niet.
De krik moet aan de bovenzijde een scherpe zijde hebben zoals bij
een weegschaal. Wanneer de wielen van de grond zijn kunnen we
links en ook rechts van de bodemplaat of ergens
anders in de hoeken van de bodemplaat de afstand meten ten opzichte van de vloer. Wanneer de
voorzijde goed is afgesteld moet de achterzijde links en ook rechts ten opzichte van de vloer gelijk zijn. Dus achterzijde
opkrikken, voorzijde afstellen. Andersom is wat lastiger en moeten
we een plaats vinden in het midden van de traverse. Onder gelijke
omstandigheden de meting uitvoeren zoals voor achter omschreven.
De gewichtsverdeling zou dus nu voor alle vier de wielen gelijk
moeten zijn zonder gebruik te hoeven maken van een weegschaal.
Wanneer we de benodigde hulpstukken voor de krik en de
auto-ondersteuning hebben,
kan
de meting in vrij korte tijd worden uitgevoerd. De meting altijd
op een vlakke vloer uitvoeren!
Willen we de gewichtverdeling en de hoogte gelijktijdig afstellen
moeten we de volgende volgorde aanhouden: |

Achteras.
Afbeelding 67a uit het handboek.
Verstevigingbalk om met behulp van een krik de achteras op te
tillen. De verstevigingsbalk moet wel gefixeerd worden om
zijdelinks schuiven tegen te gaan. |
- Bandenspanning controleren
- Gewichtverdeling controleren en eventueel
afstellen
- Hoogte
voor en achter controleren en eventueel afstellen ( Bij afstellen
links en rechts de moeren evenveel verdraaien)
Torsiestaven
Nog een
belangrijke opmerking voor wat betreft de torsiestaven. Deze zijn
met verfringen gemerkt en kunnen maar naar een zijde belast
worden. Op de juiste plaats gemonteerd kunnen ze een
hoekverdraaiing maken van zeker 20 graden. Wanneer ze verwisseld
worden is het geen 20 graden meer, maar wordt het 40 graden en de
vraag is dan of ze daar wel tegen kunnen.
Gereedschap
Voor de hoogte afstelling van de achterzijde is een speciale
ringsleutel met opening nodig die we gemakkelijk zelf kunnen
maken. Het moet een passende sleutel zijn zonder speling, anders
slipt hij in de kortste keren eraf. Zorg voordat men met het
afstellen begint dat de bouten en moeren goed met kruipolie zijn
behandeld en laat de olie een tijdje intrekken.
|
Vooras
Met behulp van een hulpstuk kan de traverse opgekrikt worden. Deze
constructie werkt als een balans
|
|
|
|
Een stuk uit een ringsleutel
geslepen. |
|
Een 7/8" Engelse
ringsleutel passend gevijld om geen speling te krijgen.
Het staafje wordt gebruikt voor de hoogteafstelling achter. |
|
|

|