Home             Motor overzicht 

   
         
Eenvoudig kleppenstellen.
    
Kleppenstellen zoals het hoort             


Kleppen stellen van een automotor roept meteen de nodige vragen op, hoe gaat dat ook al weer, wat is de volgorde van de kleppen, wat is de in- en wat is de uitlaatklep en nog veel meer vragen. Er zijn genoeg boekwerken waar deze gegevens in staan en verder zijn er ook diverse trucjes zoals de regel van negen. Niets van dit alles! Om het eenvoudig te houden moeten we alleen de klepopening weten van de inlaat- en uitlaatklep. Welke de inlaat- of uitlaatklep is kunnen we zien aan het spruitstuk. Om te beginnen halen we eerst de bougies eruit want dan kunnen we de motor makkelijker tornen. Verder hebben we een slinger nodig en als we die niet hebben kunnen we de auto in de tweede versnelling zetten waarna we een voorwiel opkrikken. Met dit linker- of rechtervoorwiel kunnen we dus de motor gemakkelijk tornen. Wanneer we plaats genoeg hebben kunnen we ook de auto naar achteren duwen bij elke meting. Nu zijn de belangrijkste voorbereidingen gedaan en kunnen we aan het eigenlijke kleppen stellen beginnen. De voelermaatjes zijn meestal 0,2 en 0,3 mm voor respectievelijk de inlaat- en uitlaatklep. Wanneer we nu de motor gaan tornen zien we heel mooi de klepjes op en neer gaan. We nemen nu een voelermaatje bijvoorbeeld 0,2 van de inlaat en pakken die klep die omhoog komt tijdens het tornen en meten meteen de maximale opening tussen de tuimelaar en de klep. Op deze manier meten we alle kleppen waarbij de volgorde niet belangrijk is. Bij grote motoren, waarbij de motor niet te tornen is kan dit zelfs met draaiende motor gebeuren! De voelermaatjes krijgen het op deze manier wel zwaar te voorduren en worden dan enigszins geplet en kunnen hierna niet meer gebruikt worden. Maar in tijd van nood kunnen we het op deze manier uitvoeren. Zelf heb ik op deze manier een zescylinder afgesteld en het vereist wel de nodige handigheid om met draaiende motor de borgschroef van de klep te bedienen, de stelschroef te verdraaien en gelijktijdig het voelerplaatje tussen de klep en tuimelaar te schuiven. We zien dus niks geen boekwerkjes met technische gegevens of volgorde van de kleppen weten, maar gewoon eenvoudig kleppen stellen.

Kort samengevat:

1.        Bougies eruit

2.        Motor kunnen tornen

3.        Voelermaatje 0,2 en 0,3mm (meestal)   (Traction Avant 0,15mm inlaat en 0,2mm uitlaat bij warme motor).

4.        Maximale opening van de kleppen meten

Tip:  
Het voelermaatje moet tijdens de meting enigszins stroef tussen de tuimelaar en klep geschoven kunnen worden. Kleppen te ruim of te strak geeft in de eerste plaats vermogenverlies en in de tweede plaats verbrande kleppen!


Kleppen stellen zoals het hoort:

Voor we aan een automotor gaan sleutelen, dient hij schoon te zijn en dat geldt eigenlijk altijd voordat we iets gaan repareren of afstellen. Maak er een goede gewoonte van!
We beginnen met het luchtfilter te verwijderen en dekken de carburateur af met een plastik zakje of iets dergelijks, zodat er geen vuil in kan komen. Vervolgens verwijderen we het kleppendeksel en maken de omgeving schoon met een poetslap. Dan gaan we de bougiekabels merken van cilinder een tot en met vier met schilderstape, zodat we later geen vergissingen kunnen maken met het weer terugplaatsen ervan.
Een goed passende bougiesleutel is aan te raden voor het verwijderen van de bougies. We plaatsen de slinger voor het tornen van de motor.

Nu zien we hier een lijst met gegevens waarop de volgorde van de cilinders staat aangegeven en de speling die gemeten moet worden tussen klepveer en tuimelaar. We maken op deze lijst gebruik van de regel van negen.   Natuurlijk zijn er meer manieren, maar dit is er een van. Deze lijst kan men hier beneden downloaden.

Door het tornen of verdraaien van de motor met de slinger kiezen we een klep die gesteld moet worden en nemen de juiste voelermaat hiervoor, die de speling tussen klepveer en tuimelaar moet bepalen. De voelermaat bewegen we schuivend tussen de klepveer en tuimelaar heen en weer en moet dan enigszins stroef aanvoelen. Wanneer deze afstelling is bereikt gaan we met een goed passende schroevendraaier de instelbout van deze klep fixeren, dus niet meer verdraaien, en zetten de borgmoer vast. Zo worden alle kleppen gecontroleerd en eventueel afgesteld. Om er zeker van te zijn dat alles goed is gedaan, wordt nogmaals alles gecontroleerd. Wat opvalt, is dat meestal de achterste kleppen bijgesteld moeten worden en dat komt omdat deze achterste cilinders warmer worden door de iets mindere koeling.
Zorg voor de juiste elektrode-afstand van 0,5 mm en stel deze zonodig bij. Groter dan 0,5 mm komt voor bij moderne motoren, die hebben dan ook een betere hoogspanning tot hun beschikking. Reinig ook de bougies met een koperborstel en in geen geval met een staalborstel want die zorgt voor geleidingssporen op het porselein en dat heeft dan weer vonkverlies tot gevolg. Als laatste worden de bougies met de hand ingedraaid en als  het schroefdraad van de bougie met kopervet is ingesmeerd moet het aanhaalmoment worden verhoogd tot het maximale wat de fabrikant voorschrijft. In de meeste gevallen is dit 3,5 mkg dit vanwege het lostrillen van de bougie.
Rest ons nog de bougiekabels, kleppendeksel en luchtfilter terug te plaatsen en ook de slinger te verwijderen. Door bijvoorbeeld slechte smering kan er door slijtage de kleppen eerder hoorbaar worden dan verwacht, maak derhalve een aantekening met datum wanneer de kleppen gesteld zijn.  
Start de motor en luister naar eventuele bijgeluiden. Wanneer alles goed is, moet de motor weer lopen als een zonnetje. Controleer ook even de ontsteking of die nog op tijd staat.   
De afstellijst om kleppen te stellen kan je hier downloaden.

Naar boven   

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015