Het afstellen:
Vroeger hield men het eenvoudig om de ontsteking af te stellen. Een paspen
in het vliegwielhuis plaatsen voor de vastgestelde 8 graden voor BDP
was dan ook voldoende. Hierna volgde dan nog de afstelling van het
rotorhuis met het bekende lampje. Het op tijd draaien vormde dan nog
het
sluitstuk. Waarom diverse boekwerkjes vermelden over diverse
toerentallen met de daarbij behorende vervoegingstijden, is wat
onduidelijk.
Het kon dan ook niet gecontroleerd worden op onze Traction omdat de
nodige hulpmiddeltjes hiervoor ontbraken.
Waarschijnlijk is dat ooit een keer bepaald door de fabriek maar
veel hebben we er niet aan. Tenzij we alsnog een voorziening maken
en aanbrengen waarbij we deze gegevens wel kunnen controleren. We monteren dan een
strip met een pijlvorm op de aandrijvingsbehuizing die voor de
waterpomp en dynamo dient. Op de poelie van deze aandrijving plakken
we een deel van een gradenboog. Bij het afstellen van de ontsteking,
waarbij we een paspen moeten plaatsen, kunnen we de aanduiding van 8
graden van de gradenboog overeen laten komen met de vaste instelling
van 8 graden voor BDP. Een extra hulpmiddel is de flitslamp
(stroboskooplamp) die aangesloten wordt op de bougiekabel van de
eerste cilinder. Wanneer we nu de motor starten en hij stationair
loopt, zien we dat de flits op het moment komt waarbij de pijl in de
richting wijst van 8 graden (sticker op de poelie). Bij andere
toerentallen gebruiken we onderstaande tabel en kunnen we
vergelijken of de gegevens overeenkomen met de praktijk. De waarden
hoeven niet precies overeen te komen maar bij benadering!
Meting in de
praktijk:
Wanneer we de voorontsteking controleren zien we dat de
aanwijzing bij stationair toerental nogal heen en weer schuift. We
moeten dus bij de aflezing van het aantal graden dan het gemiddelde
nemen.
Een speling in de distributieketting en/of rotorbehuizing zal het
lastige aflezen versterken. Ook nu zal naar een gemiddelde
waarde van de vervroeging moeten worden gekeken.
Elektronische ontsteking:
Bij de elektronische ontsteking wordt ook gebruik gemaakt van een
vervroeging. Omdat in de elektronica moeilijk parabool of andere
kromminge nageboots kunnen worden, wordt meestal uitgegaan van rechte
lijnen. Je ziet dan ook dat er makkelijk een rechte lijn past tussen
de twee lijnen in de grafiek. Er wordt dus voldaan aan de
voorwaarden die gesteld worden voor wat betreft de vervroeging.
Eigenlijk kan nu niet gesproken worden van een dynamische afstelling
terwijl toch aan de fabrieksgegevens wordt voldaan..
|

We
zien hier een sticker met een gradenverdeling op de poelie zitten.
Echt interessant is het niet omdat een merkteken op de uiterste
waarden genoeg is. Dus eigenlijk kunnen we volstaan met een
merkteken voor de 8 graden en twee voor de andere uiterste waarden.
De merktekens kunnen met wat witte verf aangebracht worden. Bij
controle bij lopende motor zien we in grote lijnen of de vervroeging
nog aan de gestelde eisen voldoet. Zo'n dynamische controle is in
principe maar eenmaal nodig omdat we er niet van uitgaan dat in de
toekomst daar verandering in zal komen. Zorg dan wel dat er voldoende
onderhoud gepleegd wordt aan het stroomverdelermechanisme.
|